Annons:
Etikettwindows
Läst 2933 ggr
RuiXue
10/17/15, 2:06 AM

Musproblem Windows 10

Mamma har sedan en tid tillbaka Windows 10 på sin laptop och det fungerar väldigt bra, förutom den lilla detaljen att inställningarna för musen inte sparas utan varenda gång datorn varit avstängd så måste jag gå in i inställningarna och stänga av två finger zoom osv! Jag trycker självklart på verkställ var gång och ok. 

Varför måste jag göra detta varenda gång datorn varit avstängd? Finns det något sätt att PERMANENT stänga av de där irriterande inställningarna? Mamma har absolut noll koll på två finger zoom osv så det bästa för henne är att de funktionerna är avstängda! Själv tycker jag att de funktionerna är mer än lovligt irriterande och det var bland det första jag stängde av när jag uppgraderade till Windows 8 för något år sedan men till skillnad från Windows 10 så måste jag inte in i inställningarna och ändra flera gånger i veckan för på min dator som fortfarande har Windows 8.1 (det har fortfarande inte gått att uppdatera till 10) så räcker det med att ändra EN gång så fattar systemet att man inte vill ha flerfinger funktioner aktiverade!

Jennie


Annons:
Aniara14
10/17/15, 2:32 AM
#1

#0 Var du bara glad att du inte har uppdaterat till Windows 10 än! Ju mer jag hör/läser om det operativsystemet, desto mindre lust får jag att övergå till det. Så jag tänker vänta så länge som möjligt innan jag gör det. Jag har 8.1 för närvarande, och det är jag fullkomligt nöjd med. Jag har naturligtvis installerat Classic Shell, innan dess var det otroligt irriterande med det nya Metro gränssnittet som kom med Windows 8.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
10/19/15, 10:01 AM
#2

Jag skulle tro att drivrutinerna för laptoppens musplatta måste uppdateras.
Besök leverantörens hemsida och sök upp senaste drivrutinen för din datormodell och dess musplatta.

Förstår inte alls allas oro för Win 10.
Det är inget fel med produkten. Funkar jätte bra, enklar än Win8.1, bättre grafiskt gränssnitt, snabbare än Win 8.1, mer intuitivt.
Men man måste så klart uppdatera till senaste drivrutiner om saker krånglar - så har det alltid varit.
Dessutom måste man ge det nya grafiska gränssnittet lite tid att lära sig hur det fungerar. Tar iofs bara några immar så har man fattat galoppen större skillnader är det inte.

RuiXue
11/14/15, 11:50 PM
#3

Jo, jag tycker själv bättre om Windows 10 än 8.1 som jag fortfarande dras med. Men ska ta och kolla drivrutinerna nästa gång jag kikar på mammas dator vilket bör bli imorgon! Driver mig verkligen till vansinne att inställningarna inte sparas, och eftersom mamma inte är bra på datorer så är det ytterst olämpligt att musplattan helt plötsligt zoomar in eller ut för hon vet ju inte hur man återställer till normalt.

Jennie


Kaj
11/16/15, 9:55 AM
#4

Jag hade liknande problem med en extern Logitech mus under ett tidigare OS. Den ville aldrig behålla mina inställningar. Jag laddade hem de senaste drivrutinerna och ett konfigurationsprogram från Logitech.  Det lv lite bättre men aldrig helt bra. Antagligen för att jag körde ett för gammalt OS (körde Vista då).
Slutade med att jag lämnade tillbaka Logitechen och köpte en billig mus från Netonnets egna märke Andersson som funkade mycket bättre.
Är sedan dess skeptisk till Logitech för jag har haft andra problem med deras enheter åxå.

RuiXue
11/17/15, 2:37 AM
#5

Den musen jag har problem med är den inbyggda i mammas HP laptop. Kikade igår och det var gråmarkerat för alternativet att uppdatera drivrutinen eller ens söka efter uppdatering så vet inte hur jag ska lösa eländet nu!

Jennie


Kaj
11/17/15, 9:56 AM
#6

Du skall surfa till HPs hemsida och leta efter drivrutiner för din modell av laptop
http://www8.hp.com/se/sv/home.html se längst till höger under support. Där har du valet programvara och drivrutiner.
Antingen anger du nu ditt HP modellnummer eller så låter du HP identifiera datorn via Identifiera Nu knappen
Därefter skall du välja ditt operativsystem och sedan kommer en lista med alla drivrutiner som behöver uppdateras. Markeraden eller de som du vill uppdatera och klicka sedan på Kör så installeras drivrutinen.
Du har även instruktionsvideo längre ner på sidan.

Det kan ju vara en bra idé at ta en backup innan. i Windows 10 kan du välja en backup med en fullständig systemkopia. Skulle drivrutinerna orsaka andra problem så kan du enkelt backa tillbaka.
Jag har mitt Windows 10 inställt på att ALLTID ta en systemkopia när backup körs så jag alltid kan backa tillbaka. Det tar lite längre tid att göra backup och tar lite mer lats men det är det värt. OBS! lägg alltid backupkopian på en annan disk än C disken är min rekommendation.

Annons:
Upp till toppen
Annons: