Annons:
Etikettinternet
Läst 1642 ggr
Mathce
2015-10-30 19:32

Omvandla hastighet från mobil bredband till fast ?

Jag har abonemang på mobil bredband just nu 30G, enligt leverantören räcker det till att kolla på ungefär 15timmars film 
Vilket jag tycjer är väldigt lite, jag skulle vilja ha mer och har börjat kolla på abonemang via min lägenhet och då kan jag få 100/100 mbit/s för ungefär 300:-

Jag skulle vilja veta hur man vet om det är bra eller inte?

Annons:
Florrpan
2015-10-30 19:48
#1

100/100 för 300 är ganska bra pris ändå..

Florrpan
2015-10-30 19:48
#2

100/100 för 300 är ganska bra pris ändå..

Mathce
2015-10-30 19:53
#3

Men hur vet jag hur mycket det är i tex att kolla film (strema netflix)

Inkanyezi
2015-10-30 19:58
#4

När du har fast lina räknas inte några gigabyte, utan du kan ta ner hur mycket du vill. Farten räcker till att titta på film. 100/100 anger att det är symmetriskt, dvs att du också själv kan ladda upp med samma hastighet. Det är ett mycket bra pris för det. Du kan sätta upp en webserver på det och knappt märka när den används.

Det är vanligare att förbindelsen är asymmetrisk, dvs att man kan ladda ner med hög hastighet men att uppladdning går långsammare.

Mathce
2015-10-30 20:18
#5

Okej för jag kan också få 250/100 eller 100/10 för ungefär samma pris. 

Mitt bostadsbolag har listat olika leverantörer och funderar på vad som är bäst då. 
Hur vet jag vad som är uppladdning/nedladdning 

Så jag skulle kunna streama hur mycket film som helst (även tanka ned då), men hastigheten skulle alltid vara densamma, det tar inte slut effter ett tag, eller bli lägre ?

Inkanyezi
2015-10-30 20:47
#6

Andra siffran är uppladdning, så 100/10 betyder 100 ner och 10 upp.

Hastigheten kan sjunka av flera olika orsaker, den angivna farten är i de flesta avtal bara den högsta hastighet som du kan få. Om det är många på samma lina som gör stora ner- och uppladdningar samtidigt, kan kapaciteten för enskilda användare sjunka. Sedan är det inte heller säkert att din router kan köra 100 i båda riktningarna samtidigt. Om den kan det, behöver du använda två portar på routern för att få full fart i båda riktningarna om den är 100 Mbit. Endera två datorer eller en dator med två nätkort. Med Gigabit kan du ha full fart åt båda hållen, 100/100.

Men det är framför allt nätet som kommer att dämpa farten. Det är inte alltid man får full fart över Internet. Avståndet till servern, antalet nätnoder, och andra användares verksamhet kan ibland få farten att sjunka. Men till servern där du är ansluten ska det vara endera 100 i båda riktningarna eller 100 totalt, beroende på hur utrustningen ser ut och leverantörens policy.

På mobilnätet är det andra villkor, och där brukar man få en viss mängd data till ett visst pris, så att det kostar mer om man tar ut mer data, men datamängden säger ingenting om hastigheten. Det bör finnas siffror också för hastighet ner och upp.

Annons:
Mathce
2015-10-30 21:21
#7

Tack så jättemycket för info. 

Jag får väl helt enkelt testa med ett 100/10 och se om de passar mig. Är ju inte svårt att byta upp sig senare i så fall :)

Florrpan
2015-10-30 21:30
#8

#7 100/10 passar ALLA.

Du skulle klara dig med 10/10 i hastiget.

Inkanyezi
2015-10-31 08:17
#9

Jag har under det senaste året haft 100 Mb/s i nerladdning, och det märks en markant skillnad mot den tidigare nedladdningshastigheten på 10 Mb/s när man laddar ner exempelvis ett operativsystem, som innehåller mer än en gigabyte data. Tidigare kunde det ta upp till tre timmar, och nu går det på mindre än tjugo minuter. 

Jag antar att det är samma skillnad vid nedladdning av film, så beroende på kompression och kvalité, gissar jag att strömmad rörlig bild med ljud kan klara sig med tio megabit, om kvalitén är låg, medan nerladdning av en film för att se senare kanske blir lite segt med tio megabit. 100/10 ger hundra megabit ner. Det funkar bra för strömmad video. Det kan också duga för en webserver om man inte har video på den och om bilder i websidorna är lämpligt komprimerade.

Mathce
2015-10-31 09:41
#10

Tack så jätemycket för utförlig information

Florrpan
2015-10-31 11:52
#11

#9

10Mbit räcker för att strömma film i full HD.

Ska man ladda ner film fungerar också 10Mbit, ja, det gr inte lika fort, men man får väl ha lite framförhållning.

10Mbit/s = 1.25MB data i sekunden
100Mbit/s ) 12.5MB -||-

Inkanyezi
2015-10-31 11:57
#12

#11 Visst räcker 10 Mb/s för hygglig kvalité, men kraven ökar med tiden, så "full HD" kanske inte kommer att godtas i framtiden. Dessutom gällde mitt abonnemang "upp till 10 Mb/s", vilket i praktiken inte alltid blev så mycket.

Det är ofta så att man får lägre hastighet, även om det i praktiken också kunde bli högre på det ComHem-abonnemang jag hade.

Kaj
2015-11-02 11:41
#13

10 Mbit räcker om du r ensam i hushållet som kollar film.
Men om man är flera som vill titta på olika streamingtjänster kommer det börja hacka
Det är alltid bäst att gå på 100 Mbit om man kan få det för 300 spänn. Själv betalar jag 240 kr för 100/10 men det är för att jag kör BBB hos HSB som har rabatt.

Om man dessutom avser att ladda ner filmer och musik (från lagliga siter kanske man skall tillägga) så räcker inte 10 Mbit långt. Det kommer kännas långsamt.

Vill man även göra om sin TV till en till Windows/Android dator så kan man ju numer köpa en dator som ligger på en sticka som man sätter in i HDMIpå TVn och sedan har man en fullversion av en Windows eller Android dator och kan surfa ut på nätet, titta på film eller göra allt annat som man normalt gör på sin dator så kan ju 10 Mbit vara lite långsamt.
En sådan dator sticka kostar ca 1 000 - 1 400 kr.

Sist om en leverantör säljer ett abonnemang på säg 100 eller 250 Mbit och man inte kommer upp i närheten av den hastigheten ändå (kolla via bredbandskollen) å har man rätt till nedsättning av månadspriset. Det finns beslut v konusmentverket på detta.

Annons:
Inkanyezi
2015-11-02 12:34
#14

Kanske jag skulle nämna att när jag har kollat med bredbandskollen har min hastighet alltid legat över 10 Mb/s utom vid enstaka tillfällen under den tid jag hade abonnemang med 10 Mb/s. Nu med 100 Mb/s har jag inte brytt mig om att kolla, men min nedladdningshastighet när jag tar hem en linuxdistro gör att jag får in omkring 1,3 GiB på mindre än tjugo minuter, så jag är ganska nöjd. Tidigare kunde det ta uppemot tre timmar.

Ser man till priset, är ComHem avsevärt billigare än förbindelser som kräver telefonlinje, eftersom också linjen ingår i abonnemanget. Jag brukar stadigt ha två datorer igång på DTP och emellanåt en trådlös på 802.11n. Dessutom delar jag ut, och har inte haft någon tröghet sedan det höjdes till 100 Mb/s. Vi har ofta två streamingtjänster igång samtidigt, och det hackar inte.

JonasDuregard
2015-11-05 09:34
#15

#14 "Nu med 100 Mb/s har jag inte brytt mig om att kolla, men min nedladdningshastighet när jag tar hem en linuxdistro gör att jag får in omkring 1,3 GiB på mindre än tjugo minuter, så jag är ganska nöjd. Tidigare kunde det ta uppemot tre timmar. "

I så fall hade du inte 10 Mb, eller så hade servern du laddade ner ifrån inte det. 

Att ladda ner 1.3 GB data med 10 Mbps tar mindre än 22 minuter. Även om du bara hade halva hastigheten skulle det vara klart på en trekvart.

Tar det tre timmar att hämta <2GB på en fullt använd 10Mb lina så är det läge att reklamera den. 

20 Minuter för en 100Mb lina är också riktigt dåligt. Det borde inte ta mer än fem minuter i full hastighet. Tar det 20 så laddar du ner i mindre än 9 Mbps i genomsnitt! Du borde bara betala för en 10Mb lina om du har så låg hastighet (men om bredbandskollen säger att du har högre hastighet så beror den låga hastigheten antagligen inte på dig utan på servern du laddar ner ifrån).

Zpookey
2015-11-13 22:19
#16

Nu vet jag inte om jag tar helt fel men trådskaparen pratar om att han idag har 30GB som räcker till 15 timmars film och vill ha mer…..det är alltså inte hastigheten som det är frågan om utan mängden data. Har du bredband (spelar ingen roll om det är 10/10 eller 100/100) så har du fri mängd data vilket betyder att du kan se film 24 timmar per dygn om du vill….mer än så om du har fler datorer i hemmet och simultanförmåga.

Bredband har inte någon gräns på hur mycket film du kan titta på per månad (Iallafall har jag aldrig sett en bredbandstjänst med begränsning på hur mycket data du kan ladda hem).
Det är mobila bredband som har en sådan gräns.

Och skillnaden på 100/10 eller 100/100 kommer du inte att märka någon skillnad på ifall du vill streama film till ditt hushåll. Siffran till vänster om / betyder vilken hastighet du har till ditt hem och siffran till höger är vilken hastighet du skickar ifrån dig. Så om du inte planerar att skicka en massa tunga filer så räcker 100/10 mer än väl. Och ofta har mobila bredband inte mer än typ 10/10 i snitt.

Upp till toppen
Annons: