Annons:
Etikettwindows
Läst 3580 ggr
Aniara14
2015-11-02 08:51

Windows 10 laddas ner automatiskt till din dator

Om uppgifterna i den här artikeln på IDG.se stämmer, så låter det nästan som om Microsoft faktiskt försöker lura/tvinga oss att installera Windows 10, vare sig vi vill eller ej. Såna förmyndarfasoner gillar jag inte!!! 😡😡😡😡😡

Citat ur ovan nämnda artikel:

"Microsofts aggressiva uppmaningar om att uppgradera till Windows 10 kommer att tillta ytterligare."

"I början av 2016 kommer Windows 10 att få etiketten rekommenderad uppdatering. Standardinställningarna på Windows Update är att alla sådana uppdateringar laddas ned och körs automatiskt."

Så det verkar som att den som inte vill ha Windows 10 nedladdad och installerad automatiskt på sin dator snarast bör ändra inställningarna i Windows Update.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Farwuq
2015-11-02 09:15
#1

Vidriga krämarfasoner.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2015-11-05 15:54
#2

Är ni på riktigt? 

Det finns inget tvång inblandat här. Stäng av automatiska uppdateringar om ni inte litar på företaget som utfärdar dem. 

Eller byt operativsystem. 

Om ni blir förskräckta av det här så har jag dåliga nyheter: Era datorer har redan laddat ner och installerat dussintals andra uppgraderingar på precis det här sättet.

Record
2015-11-05 23:06
#3

Och vad kostar detta per månad 2016, där vi står genomsökta på vår personlighet o handlingar. 😃

Kaj
2015-11-06 09:24
#4

Alla operativsystem och program har samma sak så sluta att bara klaga på Microsoft.
Om du har Adobe så får du flash och reader nedladdat i bakgrunden. Sedan kan du välja att installera (precis som med Win 10 - du kan välja)
Om du har Chrome som webbläsare så bara åker den. Du får uppdateringar hela tiden utan att få uppmaning att välja om du vill ha dem eller ej.
om du har Android så säger OSet till att nu är det dags att uppdatera. Om du har appar så får du meddelande om att uppdatera.
Desamma gäller alla program och operativsystem i en form eller annan.
Du får alltså uppdateringarna och kan välja att uppdatera eller inte (precis som med Win 10)

Så Microsoft gör inget som ingen annan gör. Orsaken är att man vill täppa till fel, brister och buggar. Därför kommer uppdateringar. Att ni hakar upp er på Win 10 beror bara på att ni är vana att det alltid funnits versioner av Windows (Vista, Win7, Win8, Win8.1 osv). Men Från och med Win 10 kommer det inte bli några fler versioner utan bara uppdateringar till Win 10 (det kommer alltså inte komma något Win 11 eller Win10 SP1).
Vill man då vara uppdaterad mot hot, brister och fel som ALLA program och operativsystem har så bör man uppdatera.

Jag kan tänka mig att ni som kör Win 7 idag i de flesta fall INTE slagit av automatiska uppdateringar utan låter dessa installeras varje månad via Windows update.
Det är samma med Win 10. Man måste se det som en vanlig uppdatering av Win 7, Win 8 eller Win 8.1 och inget annat.

Välkommen till 2015 (Microsoft borde ha gjort detta för länge, länge sedan faktiskt)

annia1
2015-11-06 20:41
#5

Nu handlar det ju inte om att få uppdateringar till program/OS som man själv har valt att installera utan det handlar om att man får hem installationsfilen till win 10 vare sig man vill ha den eller inte. Win 10 är en ny version och inte en uppdatering till tex win 7.

När det gäller automatiska uppdateringar. Jo, man kan fortfarande stänga av det (i win 7), men dom har tagit bort ikonen (som dök upp nere till höger) att det finns nya uppdateringar. Enda sättet att se att det kommit uppdateringar är sköld symbolen som finns vid stäng av knappen. Så är man inte uppmärksam på att den finns där så installeras uppdateringarna automatiskt vid avstängning av datorn fast man valt bort automatiskt. Den ändringen gjordes i somras. Så jag får kolla själv varje dag och sen själv gå in i kontrollpanelen och öppna uppdateringar för att hämta de nya uppdateringarna som kommit. Så här i efterhand så kan jag tänka mig att dom ändrade så att man inte ska se att man även får win 10 med bland uppdateringarna.

Vill man inte ha win 10 idag så ska det inte heller laddas hem till datorn. Att det blir win 10 när man senare köper ny dator och att man då måste acceptera automatiska uppdateringar är en helt annan femma.

.

JonasDuregard
2015-11-06 21:33
#6

#5 "Nu handlar det ju inte om att få uppdateringar till program/OS som man själv har valt att installera […]"

Det handlar om automatiska uppdateringar. Man kan välja bort dem. Huruvuvida man valt från början att ta emot uppdateringar varierar från person till person. 

Hur som helst så är det ju inte något nytt utan en inställning som funnits i åratal. 

"Win 10 är en ny version och inte en uppdatering till tex win 7."

Att uppdatera är att byta till en ny version och att byta till en ny version är att uppdatera. Det finns ingen meningsfull skillnad på de två begreppen. 

Hade det varit ok om de fortsatt kalla det "Window 7" eller om de bytte till "Windows 7+" eller något?

"Vill man inte ha win 10 idag så ska det inte heller laddas hem till datorn."

Det gäller så klart alla uppdateringar. Men då får man - självfallet - gå in och stänga av automatiska uppdateringar. Så länge man har automatiska uppdateringar aktiverade så kommer uppdateringar installeras automatiskt, det är inte konstigt. 

Och så får man stå ut med att inte få support eller garantier eftersom man medvetet utsätter datorn för risker.

Annons:
annia1
2015-11-07 00:09
#8

Jonas du missade att dom gjort en fuling. Dom har tagit bort ikonen som visar att det kommit nya uppdateringar så när man stänger av datorn så uppdateras den automatiskt. 

Sen som det är idag så kan man betrakta win 10 uppdatering (som kommer mot ens vilja) som en PUP (potentiell unwanted program) eftersom det laddas ner tillsammans med annat och inte direkt har koppling till det jag har på datorn även om det windows det med.

Sen det där att stänga av automatiska uppdateringar det går inte  i win 10 du kan i bästa fall skjuta upp dom en liten tid, men inte alla av dom. Vilket kan ställa till bekymmer om det är fel på nån uppdatering. För som det är idag så kan man välja bort uppdatering det går inte när uppdateringar är automatiska, så gör man en återställning så får man tillbaka den felaktiga direkt. Så då måste vänta tills det kommit en uppdatering som korrigerat felet innan man ens kan använda datorn igen. Jo då det händer att det är fel på uppdateringar som ställer till problem.

Och det där med att utsätta datorn för risk, jag utsätter inte datorn för någon som helst risk genom att sköta uppdateringen manuellt.

Du och andra kanske tycker det är bra med automatiska uppdateringar, jag gör det inte. Jag har aldrig haft det satt på automatik och det gäller alla program jag kan välja det på. Jag vill veta vad som faktiskt laddas hem till min dator. Enda jag inte kan göra nåt val på är chrome.

VSK jag såg den där artikeln. Och det är för j***t att dom försöker installera det utan att man godkänt det. Jag sett på andra forum där det skrivits att dom råkat ut för det och sen fått krångla för att få datorerna att funka igen.

.

[VSK]
2015-11-07 00:16
#9

Jag förstår de som inte vill ha tian att det är irriterande. Själv så kör vi med tian på alla tre datorerna.

annia1
2015-11-07 03:48
#10

Jag ska köpa en ny bärbar här så småningom och det kommer ju bli tian. Men jag önskar att jag hade möjlighet (och råd) att få tag i en enterprise. För i den är det som jag förstått liknande som det är idag på win 7 o 8:1. 
Företagen är som jag förstår det inte nöjda dom heller men den är i alla fall bättre än versionerna för vanliga svensson.

När jag läste om tian från början så lät det som professional skulle vara ok, men den är inte mycket bättre än home.

Jag trodde att vid det här laget att det skulle finnas fler tior på marknaden än det gör, men det finns gott om både 7 och 8:1 kvar så jag tror affärerna förstår att människor inte vill ha tian. Visst går det att uppdatera, men om tian var efterfrågad så skulle det finnas fler.

Den stationära jag har är jag nöjd med och ser ingen anledning att uppdatera till tian på den och då ska jag inte bli påtvingad tian.

Jag tror microsoft har bitit sig själva i svansen med hur dom utformat tian både vad gäller uppdateringar, insamlandet av uppgifter, men också det här med påtvingandet dom håller på med. Och det skrivs fortfarande mycket negativt om tian. 

Och en gissning från min sida när det gäller tvånget från deras sida, att det inte är så många som själva valt att uppdatera till tian som dom hade förväntat (kanske tack vare insamlande av uppgifter) och då på nåt sätt måste se till att människor får tian vare sig dom vill eller inte så att dom inte tappar marknadsandelar. Och en sak som talar för att dom tappar marknadsandelar (fast man inget hört) att dom som har ogiltiga licenser ska få göra om sina system till lagliga datorer om jag förstått det rätt.

Om tian är så bra som dom vill att vi ska tro så behövs inget påtvingande för en bra produkt säljer sig i stort själv.

.

Farwuq
2015-11-07 07:57
#11

Vilken tur att det finns Linux.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2015-11-07 09:01
#12

#10

Håller med dig i mångt och mycket. Enterprise vore dessutom önskvärt här med för då är en massa krafs avstängt.

#11

Håller med dig där Draken. Utan Linux kärna så hade det varit ganska trökigt. Men som användardator så föredrar jag Windows 🙂

Farwuq
2015-11-07 11:06
#13

Jag kör med både ock, här i köket är det Zorin-Linux som gäller.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[VSK]
2015-11-07 11:34
#14

#13

Och i drakhålan kör du med 🤔 Att du surfar med Firefox har jag redan förstått… 

😃

Farwuq
2015-11-07 18:25
#15

Det stämmer att jag kör med Eldräven.
På de andra burkarna är det W7 som gäller.
🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2015-11-07 18:37
#16

🙂

[LoveUnite]1
2015-11-09 22:00
#17

hämta ej hem skiten, den är dålig och man kan ej återgå till sina gamla operativ system efter en månad med Windows 10.

=(

Jag ångrar mej enormt! Men trodde ju att eftersom min dator var köpt med windows 7 att jag självklart skulle kunna gå tillbaka till det när jag ville. Men nepp.

Aniara14
2015-11-09 22:16
#18

#17 Ja, det är många som inte alls är särskilt nöjda med Windows 10, så det är du absolut inte ensam om. Till och med en del av dom verkliga "datanördarna" på Sweclockers är både kritiska och missnöjda har jag sett.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

JonasDuregard
2015-11-09 22:48
#19

#17 Har du provat att fabriksåterställa?

#18 "Till och med en del av dom verkliga "datanördarna" på Sweclockers är både kritiska och missnöjda har jag sett."

Det stämmer säkert, men så skulle det vara oavsett hur Windows 10 var (så det är inte mycket att gå på).

[LoveUnite]1
2015-11-09 22:57
#20

#19 Jag har inte det alternativet, Windows 10 har tagit bort det :(

Min windows 7 home premium var förinstallerad på min dator (gick till windows och kollade med min produkt nyckel för att testa ladda hem deras windows 7 men de nekade mig pga detta)

Eftersom den var förinstallerad har jag inte några skivor.

När jag hade windows 7 kunde jag fabrikåterställa, gjorde det med knapp val (minns aldrig vilken det är) och jag kunde även göra det från datorn.

Men, Windows 10 har raderat hela min windows 7 så jag har den inte kvar alls. =(

Har testat med alt+f10 samt f11 och f9 vid uppstart men inget händer.

Jag hatar verkligen dem nu alltså!
De skulle haft en tydlig varning vid hämta knappen eller en pop up när man hämtade Windows 10 att man har endast 1 månad på sig att gå tillbaka annars är det kört.

Verkar som om att jag får leva med detta skit system. Vet ej ens om de säljer datorer i affärerna med windows 7 längre…?

Annons:
annia1
2015-11-09 23:21
#21

I vanliga fysiska affärer så säljs inte windows 7, men nätbutiker säljer dom fortfarande. Men jag tror inte att det bara går att köpa licens och installera den vägen utan man måste då köpa en helt ny dator. 

Och ja man har bara 30 dar på sig att ångra uppdateringen till tian, sen är det kört.

.

[LoveUnite]1
2015-11-09 23:28
#22

Det var det jag syftade på, en helt ny dator med windows 7.

Alternativt finns ju mac men när man varit uppvuxen med windows känns mac som en främmande värld.

Är van vid iphones (fd användare) samt haft en stationär mac men gav bort den då jag orkade inte med att lära mig allt, hehe. Samt de är så DYRA!

Men få se… vet ej hur länge till jag orkar med detta system.
Kan alltid önska mig en ny dator i Julklapp :D

Aniara14
2015-11-09 23:36
#23

#20 Det finns nog fortfarande en och annan dator med Windows 7 att köpa, men det skulle jag inte rekommendera, eftersom det kommer sluta få support 3 år tidigare än Windows 8.1. Så om du ska köpa ny dator så är det bättre att välja en med 8.1.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[LoveUnite]1
2015-11-09 23:38
#24

Tycker 8.an är sämre än 10.an.

Då går jag nog hellre över till något helt annat.
Typ en mac, så får jag helt enkelt lära mig deras system.

Vilka andra system finns det?
Vilka skulle ni rekommendera?

Aniara14
2015-11-09 23:42
#25

#24 Varför tycker du så illa om Win 8.1? Den har jag på dom flesta av mina datorer, och har inget att klaga på. Naturligtvis har jag installerat Classic Shell som gör att det ser ut  och fungerar ungefär likadant som Win 7.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-09 23:46
#26

Windows 7 och 8/8.1 är bra mkt mer användarvänligt när man pratar om att ställa in det visuella. Går knappt göra nåt alls i 10:an utan tredjepartsprogram, men Microsoft kommer släppa en stor uppdatering där sånt är åtgärdat.

Gillar man att spela spel så är det 10:an och DirectX 12 som gäller. Nästa år så är spelen mogna för DX12.

Aniara14
2015-11-09 23:49
#27

#26 "Nästa år så är spelen mogna för DX12."

Men det gäller väl bara nya spel, antar jag, och inte såna som är flera år gamla?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
2015-11-09 23:55
#28

#27

Jag menar nya spel. Det tar tid innan allt klaffar med stödet för DX12. Gamla storspel kommer säkerligen i en ny tappning med stöd för DX12.

Det är ju konsolmarknaden som styr detta skulle man kunna säga.

Aniara14
2015-11-10 00:01
#29

#28 Jaha, okej. Konsolmarknaden har jag noll koll på, ägnar mig enbart åt PC datorer.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-10 00:03
#30

#29

Det är samma här.

[LoveUnite]1
2015-11-10 00:04
#31

Nja, spelar nästan aldrig, lite candy crush via fb.

Sysslar mkt med hemsidor, kodning etc så datorn ska kunna multi taska.

Det klarar inte 10.an av medan 7.an gjorde det.

Min mamma har windows 8, ne, klarar inte av det, blir förbannad varje gång jag ska hålla på med hennes dator och hjälpa henne med något, ingen i familjen förstår sig på det konstiga operativsystemet.

Hade en acer surfplatta med windows 8, blev kanske använd 5-10 ggr under 2 år, för man hade bara lust att kasta den i sjön pga det där dumma operativsystemet, sålde den till slut med en stor förlust i pengar.

Har iaf mer erfarenhet av mac IOS så… får nog bli det som nästa dator.

Aniara14
2015-11-10 00:07
#32

#30 Ha ha, ja det är rätta tag, PC ska det va! 😃

(Hoppas bara inte nån liten känslig själ med Äppel-Mäck dator blir kränkt och nedstämd nu…)

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-10 00:08
#33

#31

Varför skulle du inte kunna köra flera program samtidigt i Windows 10?

Aniara14
2015-11-10 00:11
#34

#31 "Min mamma har windows 8, ne, klarar inte av det, blir förbannad varje gång jag ska hålla på med hennes dator och hjälpa henne med något, ingen i familjen förstår sig på det konstiga operativsystemet."

Med Classic Shell installerat ser det ut och fungerar ungefär som Windows 7!!!

=====================================================================================

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
2015-11-10 00:18
#35

#34

Pratar du om en helt vanlig persondator nu eller är det mobil/platta?

installera en tredjeparts startknapp så skall du se att du kommer känna igen dig.

Aniara14
2015-11-10 00:23
#36

#35 Är det LoveUnite du ställer frågan till? För jag har redan fått både startknapp och startmeny osv på alla mina Win 8.1 datorer med hjälp av det underbara Classic Shell.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-10 00:31
#37

#36

Det var riktat till dig men jag kopplade inte att du redan hade installerat startknapp. Får jag skylla på att klockan är mkt så gör jag det 🤦‍♂️

Aniara14
2015-11-10 00:39
#38

#37 Okej, visst, klockan är ju mycket som sagt, he he… 😃

Jodå, jag har haft mitt älsklingsprogram Classic Shell installerat över ett år nu, och det räddade verkligen mitt humör, kan jag säga! Vilken otrolig lättnad att få tillbaka allt som det var i Windows 7! Innan dess höll jag på att få total spader, i synnerhet före uppdateringen till 8.1, med bara 8:an var det helt odrägligt att hålla på med.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-10 00:44
#39

#38

Kan hålla med om det. Första gången jag installerade 8:an så blev det nyinstallation av 7:an dagen efter. Sen kom det ju tonvis med olika startknappar.

När jag installerade 10:an så var det tredjeparts starknapp från första minuten som gällde. 

På laptopen så kör jag faktiskt med original startknapp (Win10) men den surfar jag bara med. Gäller att spara in på alla program som käkar batteri.

Aniara14
2015-11-10 01:03
#40

#39 Ja, jag förstår absolut inte varför inte alla andra gör likadant. Jag har sett massor med folk som klagar över att "Win 8/8.1 är så himla jobbigt och krångligt och tacka vet jag Win 7 som var så mycket bättre, snyft och jämmer osv."

Det är ju hur lätt som helst att bara ladda ner, installera och konfigurera Classic Shell! Det tar kanske en kvart-halvtimme ifall man gör det för första gången, och sen är hela problemet ur världen och allt är ungefär som man är van vid igen från Win 7 eller XP. Och helt gratis är det också, så varför gör dom inte det då???

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-10 01:08
#41

#40

Kanske vissa inte vågar installera för de tror det är krångligt 🤔

Jag kör med den här startknappen och har gjort så väldigt länge. 

http://www.startmenux.com/checkupdates.php?ver=5.60free

Annons:
Aniara14
2015-11-10 01:17
#42

#41 Ja, det kanske är nåt sånt, men då är det bara att testa så märker man ju snabbt att det inte är så farligt.

Att göra inställningarna i Classic Shell var ju lite pilligt första gången, men inte värre än att det gick att göra, och sen när man är klar så kan man spara dom som en .xml fil och behöver aldrig göra det igen, utan man bara flyttar över den filen till en ev ny dator och använder den där. Jättebra!🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-10 01:19
#43

🙂

Kaj
2015-11-10 09:42
#44

Alt+Fn vid uppstart fungerar inte längre under Win 10. Det var för få som förstod hur man skulle aktivera detta.
Numer finns en inställning under kontrollpanelen (eller skriv systemstart eller något) där kan man välja hur uppstart skall ske (typ felsäkert läge med mera).
En systemåterställning kan man i Win 10 göra men återigen från en meny i kontrollpanelen. Har för mig att den ligger under backup och restore.
Det första man bör göra vid Win 10 är att skapa en systemåterställningsdisk/USB. Då skapas en "ren Win10" på ett USB minne eller DVD skiva.
Koppla sedan på att systemet skall köra backup vid vissa lägen (ex en gång i veckan eller så) och välj en extern disk som backup media.
Om ditt system skulle haverera eller du skulle vilja göra en systemåterställning men ha kvar alla dina program och inställningar kan du nu göra det genom att göra en systemåterställning från ditt USB minne. Därefter kör du bara en backup restore så kommer hela din backup med alla dina program od att läggas på ditt Win 10.

Vill du tillbaka till Win 7 så kan du göra detta inom 30 dagar från det att du installerade Win 10. Den finns under funktionen att gå tillbaka till en återställningspunkt. Där ligger ditt Win 7 (om du inte tagit bort den katalogen manuellt förståss). Väljer du återställningspunkt med ett datum då du körde Win 7 så kommer Win 7 att återställas på din dator.

Upp till toppen
Annons: