Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2077 ggr
Cindy S
2015-11-04 03:26

Surfplatta ersätta laptop?

Jag har haft surfplatta för några år sedan men sålde den för att jag inte använde den så mycket. Men nu funderar jag på att köpa en igen, eftersom att både min telefon och laptop är gamla/trasiga(och min nya fina stationära dator såklart inte fungerar och kan ta ett tag innan det gör det) och jag funderar på om surfplatta kan ersätta laptop och applekandet jag nu gör på telefonen(som då ersätts av en billig telefon).

Men, hur är det med surfplattorna i dagens läge? Samma som förut? De enda spelen man kan få är via appar, programmen fungerar sådär, batteritiden usel, tangentbordstillbehören klumpiga? Ok för att se nedladdade filmer? Inget USB, alltså inget överförande av Word-filer eller liknande?

Jag ska förstås googla och läsa recensioner/artiklar men tänkte fråga här också.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[VSK]
2015-11-04 08:22
#1

För egen del så kan jag aldrig förstå hur en surfplatta skulle kunna ersätta en laptop. Skulle aldrig någonsin byta ut min laptop mot en surfplatta. Jag hade en rätt bra surfplatta förut men bytte bort den mot en kaffemaskin. Bland de bästa byten jag gjort i mitt liv 😃

Kaj
2015-11-04 10:09
#2

Det har funnits begränsningar i att processorerna i surfplattor - oftast snap dragon eller intel atom haft begränsning på max 2 gig i RAM för att inte överhetta datorn.
nu har snap dragon levererat modeller som klarar 3 gig ett bra tag och mer är på gång.
Intels nya 6:e generationens Atom processorer och deras M processorer för smartphones och tablets har nu möjlighet upp till 8 GIG RAM samt har hyfsat starka grafikprocesorrer.
Detta gör att vi nu kommer att få se leveranser av smarta telefoner och plattor med Win 10. På dessa kommer det givetvis även gå att köra Android.
Flera leverantörer är på gång att ta fram enheter på den plattformen.

Här kan jag tro att en 2-1 dator skulle kunna ge dig det du vill ha.
Det är en laptop dator med tangentbord och mus, utrustad med USB portar och HDMI samt nätverk och disk.
Skärmen kan du plocka av och den blir då en platta med samma funktionalitet (ja inte tangentbordet och mus då.
Det finns redan nu bra exempel på sådana ex Microsoft Surface som nu kommit i Surface Pro 4 som kör M processorerna med bra fart.

Kan du hålla ut lite så kommer du se många flera liknande på Intels nya plattformar nu under hösten/vintern 2015.
Alla är på gång som ASUS, ACER, Dell, HP, Microsoft mfl med sådana hybrider.

[VSK]
2015-11-04 10:13
#3

Kaj förklarar och beskriver detta bra. En hybrid är ett ypperligt bra alternativ. Dyra som tusan om man har höga krav så klart. Dyrt är ett relativt begrepp.

Kaj
2015-11-04 11:48
#4

Ja priset för en Surface Pro 4 ligger på runt 7 000 - 10 000  och andra märken  ung samma.
Det beror på att man där använder Intels 6:e generation av Core och M processorer som ligger på en inköpskostnad på mellan 200 - 400 dollar
Men Intels nya processor för smartphones och tablets som heter 6:e generationens  Atom processor model Xn-Z8nnn ligger på mellan 20 och 35 dollar.
Det innebär att enheter på dessa kommer att bli mycket billiga.
Det är ju inga speldatorer men är ändå kraftpaket med bra prestanda, mycket bra grafik och lång batteritid pga av dess låga energiförbrukning (bara några få watt)
Dessa startar även upp ett Win 10 på några sekunder.
Dessutom kommer Microsoft INTE att ta ut någon kostnad för Windows 10 på enheter som körs med dessa processorer.
Så här kan vi förvänta oss  nya enheter på ca 1 000 kronor (utan skärm) eller för ca 2 000 - 4 000 eller så med skärm beroende på vilken processor du väljer.
Allt med en full version av Win 10.

Det var här jag menade med att om man kan hålla ut lite så kommer det dyka upp mycket nytt och spännande nu under hösten/vintern för dessa pengar.

Läs om nyaste Intel Atom processorerna här

Själv ser jag fram emot Intels Compute Stick med nya Atom X5-Z8nnn processorn som skall komma under Q4 2015. Förväntat pris ca 1 200 kronor med full Windows 10. (länken tar dig till den nuvarande versionen av Compute stick - den nya är på gång när som helst.
Bara att plugga in i en HDMI port (ex din TV eller datorskärm) så har du ett Windows 10 som du kan köra på TVn och börja streama film och musik, surfa, köra appar läsa e-post eller vad du nu vill göra. Compute stick finns redan nu men då med förra versionens Atom processor så vänta någon månad så kommer den nya.
Även andra leverantörer såsom ASUS, ACER, HP mfl är på gång med datorer på sticka med dessa nya billiga Intel processorer.

kissidor
2015-11-04 12:28
#5

Svarat på dina punkter nedan 🙂. I korthet så är jag en stor anhängare av surfplattor själv och anser dem oslagbara för konsumtion av innehåll - för produktion är de inte lika lämpade

  • Men, hur är det med surfplattorna i dagens läge? Samma som förut? - Nej, de är enormt mycket bättre nu
  • De enda spelen man kan få är via appar - ja så är det fortfarande, om du inte väljer en windows-surfplatta, men då missar du ju istället många av apparna
  • programmen fungerar sådär - jag tycker det blivit mycket stabilare och bättre med tiden, även om det alltid finns dåliga appar, man väljer ju själv vad man laddar ned.
  • batteritiden usel - verkligen inte, den är mycket bättre på de bästa plattorna än på en normal laptop
  • tangentbordstillbehören klumpiga? - det tycker jag inte, men jag föredrar att använda ett logitechtangentbord som passar till alla plattor oavsett storlek och OS, eftersom jag byter platta ibland och ett bra tangentbord kostar en del
  • Ok för att se nedladdade filmer? absolut, du har ju mycket bättre skärm i den genomsnittliga surfplattan än i den genomsnittliga laptopen
  • Inget USB, alltså inget överförande av Word-filer eller liknande? - jo, många androidplattor stöder USB OTG.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cindy S
2015-11-04 20:00
#6

Tack, det här hjälper mycket. Min budget är låg, typ 2000kr. Kommer jag bara få strunt för den summan?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
kissidor
2015-11-04 20:55
#7

Det är klart att du får bättre grejer om du hostar upp typ 6-7000, men den här tex verkar ju riktigt hyfsad verkar folk tycka 🙂:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3153283

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: