Annons:
Etikettwindows
Läst 4367 ggr
kattöga
11/6/15, 2:05 PM

Ändra ägarnamn

Min pc kraschade helt. Tills jag kan investera i en ny så har jag letat fram en gammal laptop (Dell Latitude D520) med XP Home Edition i, som jag får använda mej av så länge. 

Ägaren är avliden men är "registrerad" som "ägare". Hur gör jag för att ändra det och få dit mitt namn istället? 

Jag skapar t ex många pdf-dokument i mitt jobb, och PDF-programmet  (Acrobat Pro) använder sig av det i datorn registrerade namnet och överför det automatiskt till "Egenskaper" (för pdf-dokumenten). Det betyder att jag alltid måste gå in i Egenskaper för varje pdf jag skapat och göra ändringar manuellt. Ett enerverande jobb som jag helst vill slippa.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
JonasDuregard
11/6/15, 2:23 PM
#1

Guide (på engelska):
https://support.microsoft.com/en-us/kb/310441

Endera laddar man ner och kör programmet där (jag har inte testat det) eller så får man ge sig in i registereditorn. 

Säg till om det inte fungerar.

kattöga
11/6/15, 2:28 PM
#2

Tack! 👍 Ska titta på länken så snart jag kan! Hoppas det funkar. Återkommer.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zepp
11/6/15, 8:59 PM
#3

Spoky.. döda personer på Internet!😕

Varför måste du logga in som den döda?

Det är användarkonotot och den som lagt upp uppifter där som visas!

Eller om man lägger fram det som så.. varför loggar du inte in som dig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
11/6/15, 9:23 PM
#4

#3 Det där är kanske inte en särskilt hjälpsam kommentar. Bättre att förklara att man kan skapa en ny användare eller byta namn på den gamla i så fall. 

Dessutom är datorägare en separat egenskap från användarnamn. Ägandeskapet är globalt för datorn.  (Vet inte vilket Acrobat använder eller ens om det använder något av dem, men om den använder registrerad ägare så hjälper det inte att byta användare).

Zepp
11/6/15, 9:34 PM
#5

"Det är användarkonotot och den som lagt upp uppifter där som visas!"

Tyckte jag var hjälp nog?

Vad jag sett hittills så är det användarens uppgifter som visas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
11/6/15, 9:35 PM
#6

#2 Tack igen, det gick bra att byta namn (pillade i registereditorn).

(Det svenska tangentbordet tycks ha forsvunnit nu igen, det hander ibland, sa det far skriva utan prickar o ringar…)

Men det va tydligen inte de som va problemet daremot. Utan det verkar som att nat av pdf-programmen ar registrerat i den avlidnes (min mans) namn. Eller atminstone letar den endo upp hans namn per automatik….  Jag far klura och leta vidare.

#3 Ja, spooky! Jag tror doda personer spokar lite overallt, inte bara pa internet!😃 Jag  har ett eget anvandarkonto som jag loggar in pa. Men som jag skrev ovan, sa verkar det som att nat av programmen ar registrerade pa honom eller nat sant. 

For, som sagt, ett av programmen anvander sej av hans namn fortfarande. Men jag ska prova imorgon om jag kanske kommer runt det genom att avinstallera och aterinstallera nat av programmen for att se om det hjalper.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
11/6/15, 9:38 PM
#7

Ser att ni skrivit mer medan jag knackade ner #6… 

Tack for tipsen i alla fall. Och datorn star alltsa i mitt namn nu 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JonasDuregard
11/6/15, 9:52 PM
#8

#6 Så om jag förstår dig rätt har du bytt både ägarnamnet och användarnamnet men på skapade PDF-filer står fortfarande den gamla ägarens namn. 

Här finns en länk om att byta review profile (som jag tror kan fungera här) i Acrobat X Pro: 
http://help.adobe.com/en_US/acrobat/X/pro/using/WS6D10B069-A7DA-4a20-8E9A-59C7C449BBDC.w.html

Annars föreslår jag att du ger dig in i registereditorn igen och söker (ctrl + f) på hela eller en del av namnet och se var det dyker upp och eventuellt ändrar det.

JonasDuregard
11/6/15, 9:57 PM
#9

Om du vill ha tillbaks prickarna: Prova att tryck Vänster Alt + Shift. 

Funkar inte det kan du leta efter ett litet språkfält nere i höger hörn eller gå till kontrollpanelens språkinställningar: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.167218/windows-xp-sa-enkelt-byter-du-sprak-pa-tangentbordet

kattöga
11/6/15, 10:12 PM
#10

#8 Jag har bara bytt ägarnamnet. Mitt användarkonto har jag haft länge, och det har jag inte pillat på. :) 
Ska kolla i länken du lagt in och / eller söka i regeditorn (smart knep!). 

#9 Ja, det funkade! (Men inte när jag valde språk, med musen, i fältet längst ner.) Prickarna och ringarna är tillbax igen! Måste försöka komma ihåg Vänster alt + Shift!

Jättetack för all hjälp o länkar! 🌺 Ska rota i datorn imorgon igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: