Annons:
Etikettwindows
Läst 6450 ggr
[LoveUnite]1
11/9/15, 9:58 PM

Fabriksåterställning windows 10

Åh vad trött jag blir!

Min acer kom med windows 7 premium, den är helt okej bäst i hela världen om man jämför med windows 8 och nu testade jag ju Windows 10 för den verkade bättre än 8.an vilket den är men den är ändå sämre än 7.an.

Nu vill jag tillbaka till 7.an för jag är trött att min dator hänger sig, låter som en propeller och blir varm, den var inte såhär med 7.an.

Men, hittar ej hur man fabriksåterställer samt den vanliga knapp metoden fungerar ej. Nu läste jag då att om man haft Windows 10 i mer än en månad och windows.old mappen är gone så är det kört, förutom om man har skivorna och produktnyckeln.

Nyckeln har jag men inga skivor, har flyttat så kan hände dem ligger i en kartong långt inne nere i källaren. Har ju aldrig behövt de innan om jag nu fick några.

Finns det några dator experter här inne så kan ge mig tips om hur jag kan gå tillbaka till min windows 7 home premium?

=(

Annons:
deeman
11/10/15, 8:51 AM
#1

Klicka fram "åtgärdscentret" via pratbubble/meddelande-ikonen nere till höger i aktivitetsfältet.

Klicka på **Alla inställningar
**

Klicka på **Uppdateringar och säkerhet
*Klicka på *Återställning
**Gör ditt val beroende på vad du vill göra. Vill du ex. göra en fabriksåterställning, dvs återställa datorn till som den var som ny;
Klicka på Kom igång vid "Återställ den här datorn".

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
11/10/15, 9:48 AM
#2

Har 30 dagar gått är det nog kört. Det är den grace tid du har. (se dock sist här nedan)
Om 30 dagar inte gått så skall du inte göra en fabriksåterställning. Du skall göra en restore till en återställningspunkt då Win 7 fanns på din dator. Jag har aldrig testat detta men antingen så finns det ett val på systemåterställningen att gå tillbaka till Win7 eller så skall du välja ett datum för din återställningspunkt då du hade Win 7.

Om du har produktnyckeln till ditt Win 7 kvar så erbjuder Microsoft gratis nedladdning av ISO filer för Win 7 och Win 8.1. Dessa ISO filer kan du bränna till en DVD skiva (eller USB sticka - lite knepigare för du måste göra USB stickan bootbar men Microsoft har verktyg för det åxå som är gratis) och sedan boota från den och installera Win 7. Men ha din produktnyckel beredd för Win 7. Se länk nedan hur du gör

http://www.howtogeek.com/220723/how-to-uninstall-windows-10-and-downgrade-to-windows-7-or-8.1/

[LoveUnite]1
11/10/15, 3:44 PM
#3

Jag var på microsofts hemsida och skulle ladda ner, men de ville ha produkt nyckeln först, vilket jag skrev in, jag blev nekad att ladda hem för jag har en förinstallerad windows 7 home premium på datorn när den köptes (alltså inga skivor) så jag behöver kontakta datorns tillverkare, i detta fall Acer.

Mina 30 dgr har gått och det går ej att fabrikåterställa till 7.an. Har testat allt =(

Men nu återställde jag Windows 10 istället och hållt på anpassa den, det har blivit lite bättre nu med datorn men jag tycker ändå inte om den, för datorn hänger ibland och går på högvarv väldigt lätt.

Det gjorde den inte med 7.an.

Men jag har accepterat läget. Men varnar gärna andra som laddar hem 10.an att de gör en säkerhetskopia av deras föregående operativsystem innan de ändrar och vet om att de bara har 30 dgr på sig att ändra sig tillbaka till sitt förra operativsystem om de skulle ändra sig.

Kaj
11/11/15, 11:27 AM
#4

Att din dator krånglar skulle jag mest tro beror på att du inte uppdaterat drivrutiner mm.
Om det är en Acer dator så gå in på deras hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna till datormodellen, BIOS, mm. Alla större tillverkare har drivrutiner uppdaterade för Win 10.
Jag har kört Win 10 sedan i sommras och har absolut inte haft några problem överhuvudtaget. Så fel på OSet tror jag inte på däremot att datorer kan vara inkompatibla eller att vissa program kan vara det. Då gäller det att uppdatera drivrutiner och program till version som är Win 10 kompatibelt.

Kaj
11/11/15, 11:36 AM
#5

Här är länk till ACERS sida med drivrutiner. Välj din modell så får du upp en lista med Win 10 drivrutiner och BIOS (om datorn är helt kompatibel med Win 10 - annars får du upp de senaste Win 7 eller Win 8.1 drivarna och även då bör du uppdatera till den versionen. Men bäst är om du hittar Win 10 drivare och BIOS och uppdatera till dessa.
Du hittar även Documents där om Win 10 - hur du kan konfigurera din Acer för Win 10 - ex styrplatta, ljud, skärm och mycket mer.
Detta är viktigt annars kommer ditt Win 10 bete sig underligt i vissa lägen. Så är det alltid då man byter operativsystem. Drivare och BIOS MÅSTE uppdateras.

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

[LoveUnite]1
11/11/15, 1:44 PM
#6

Måste att säga sedan jag har fabrikåterställt den med w10 har den fungerat bättre nu, när jag installerade w10 första gången så behöll den allt skräp jag hade i datorn med 7.an.

Nu är den helt ren.

Har även avinstallerat o inaktiverat en massa grejer jag ej använder.
Datorn är mkt tystare, snabbare och blir inte lika varm. Så kan ha varit det.

Så nu är w10 bättre, jag har haft film i bakgrunden, fixat med hemsidor och editerat bilder o surfat internet allt på samma gång med datorn och det har fungerat bra nu…

Börjar känna igen min dator =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: