Annons:
Etikettinternet
Läst 863 ggr
Kefa
2015-11-14 21:23

Proxy

En fråga runt fikabordet på jobbet gjorde mig lite nyfiken. Det är ju ganska populärt vad jag förstår att använda sig av en proxyserver för att tex kunna titta på TV o film ofta i USA. Nu var det en som med emfas påstod att det var en stor säkerhetsrisk med detta. Då många hackare också finns i dessa grupper. Och i och med att du lggar in via proxy så blir din IP-adress öppen. Vilket i princip gör din dator vidöppen mot internet. En kort fråga; stämmer detta? Och kan man på något sätt skydda sig om man skulle vilja prova.

Annons:
[VSK]
2015-11-14 23:21
#1

Boota burken med nån form av "Linux-prova-på" (som du inte behöver installera utan kör direkt från USB/DVD media).

JonasDuregard
2015-11-15 11:17
#2

#0 "En kort fråga; stämmer detta?"

Ja och nej. Det har inte så mycket med att din IP-address blir "öppen" (känd?) att göra (men beroende på lite hur ditt lokala nätverk ser ut så kan det också vara en risk), men visst finns det risker med proxy. Det tydligaste är att alla som har administrativ tillgång till proxy-servern har möjlighet att övervaka din internettrafik, och har till exempel chans att snappa upp lösenord ifall man använder en del osäkra protokoll. De skulle också med enkelhet kunna logga in på ditt iFokus konto till exempel, ifall du besöker iFokus över proxy-anslutningen (för att iFokus har så dålig säkerhet, andra sidor har bättre). Men det förutsätter alltså endera att proxyn blivit hackad eller ägs av skummisar. 

"Och kan man på något sätt skydda sig om man skulle vilja prova."

Bara genom att undvika att skicka okrypterad information över proxy-anslutningen. Men det finns olika typer av proxy-servrar också så det är svårt att ge något allmänt svar. 

#1 Varför? Det skyddar inte särskilt väl mot de mest uppenbara problemen användandet av en proxy-server medför.

Zpookey
2015-11-17 21:49
#3

Jag skulle inte skicka lösenord via en proxy som jag inte visste vem som äger eller vilken säkerhet de har. En proxy är ju en server som tar dina uppgifter och skickar vidare dom. Den som äger servern kan lätt se vilka uppgifter du skickar.

Upp till toppen
Annons: