Annons:
Etikettwindows
Läst 1908 ggr
Tarotstollan
11/18/15, 4:47 AM

Valfria uppdateringar.

Jag har en Windows 8,1 och kör på Internet Explorer, som är ställd på automatiska uppdatering men nu har jag märkt att det också finns 8 stycken valfria uppdateringar.
Har ingen aning om vad det är för något då jag inte förstår vad de står för, en är ända från den 18/2 2013.
Är det viktigt att även uppdatera dessa och skall jag göra dem i ordningsföljd i så fall eller vad?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
_Fisken
11/18/15, 5:20 AM
#1

Uppdateringar, oavsett om de är kritiska eller inte, är (oftast) bra. Jag tänker "Skall" om kritiska och "bör" om de ej kritiska.

Kaj
11/18/15, 2:08 PM
#2

Valfria betyder bra att de inte är klassade som kritiska för Windows. Men so nämnts ovan det skadar aldrig att uppdatera även dessa. Det rör sig oftast om uppdateringar till Windows program med tillägg såsom skype eller tillägg till Office paketet osv.
Men ag uppdaterar även dessa om de inte är ett program som jag inte kör - i mitt fall Skype som jag inte använder på min dator.

Tarotstollan
11/18/15, 7:15 PM
#3

Ok, då försöker jag uppdatera dessa vad det nu är men skall jag ta dem en och en i datumordning eller köra alla på en gång?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

_Fisken
11/18/15, 7:35 PM
#4

Klicka i alla på en gång o tuta å kör. Du kanske ska starta om datorn sen. Du får nog instruktioner.

Aniara14
11/19/15, 1:06 AM
#5

Kaj och Fisken, det verkar som att vissa s.k. Valfria uppdateringar faktiskt kan vara skadliga och ska därför undvikas.

Exempelvis så fick jag igår en jättestor, 283MB, Valfri uppdatering till påseende, nVidia graphics adapter VDDM1.1-1.3 och VDDM2.0.

Det var första gången jag fått nåt sånt, så jag googlade såklart på den, och hittade då många på olika sajter som påstod att dom hade fått stora problem med sina datorer efter att dom låtit den uppdateringen installeras.

Så det skadar nog inte att vara lite försiktig och kolla vad det är för nåt innan man släpper in det på hårddisken.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
11/19/15, 1:10 AM
#6

Nu har det stigit till 15 valfria uppdateringar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Aniara14
11/19/15, 1:16 AM
#7

#6 Är det 15 st till utöver dom första 8, eller är det 15 st inklusive dom 8?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
11/19/15, 1:22 AM
#8

15 stycken sammanlagt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
11/19/15, 1:26 AM
#9

På 13 av dem står det: Uppdatering för Windows 8.1 för x64 baserade system (KBxxxxxxx)   x=olika siffror.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
11/19/15, 1:31 AM
#10

#8 Har du testat att markera en i taget och sen klicka på Mer information, och se ifall det kommer upp nån intressant förklaring?

Det brukar jag i alla fall göra ibland när jag känner mig tveksam till ifall en viss valfri uppdatering behövs eller ej.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
11/19/15, 1:36 AM
#11

Ja, det har jag gjort men det står ju på engelska och mycket av det är tekniska termer som inte säger mig någonting eller också så ber de om ursäkt för att det inte finns mera information om det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
11/19/15, 1:51 AM
#12

#11 Jaha, okej, men då är det ju kanske inte så mycket lönt att du försöker kolla upp dom. Ibland går det ju att byta språk på en del av Microsofts hjälpsidor, men om man inte är så kunnig eller intresserad av det tekniska så är det ju inte till mycket nytta.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
11/19/15, 1:57 AM
#13

#12. Nej, jag tror inte att det skulle hjälpa mycket även om det stod på svenska eftersom jag inte kan så mycket om datorer överlag.

Fast om jag börjar uppdatera de allra äldsta först och se om det händer något av värde? Tyvärr står de ju inte i datumordning utan jag får kolla först vilka som är äldst!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Aniara14
11/19/15, 2:01 AM
#14

#13 Hur har du gjort tidigare gånger när du fått såna här Valfria uppdateringar genom Win Update, för det måste du väl ha fått förut?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

_Fisken
11/19/15, 5:42 AM
#15

För egen del har jag aldrig fått problem efter uppdateringar. Kritiska eller inte. Googlar man så hittar man givetvis nån som haft problem. Min syster exempelvis. Jag hävdar - "klicka i och installera".

Kaj
11/19/15, 10:57 AM
#16

#5
Klart att det kan bli problem med uppdateringar. Detta gäller oavsett om det är valfria eller andra.
Händer ex titt som tätt att Microsoft släpper en kritisk patch som bör gå på direkt och sedan ställer den till med andra problem. Efter en tid så kommer det en fix så att det fungerar igen.
Var väl i mars-april som Microsoft släppte en kritisk patch för https gällande TLS protokollet. Helt plötsligt slutade nästan alla https sidor med TLS 1.x att fungera. Lösningen var att konfigurera till den lägre SSL3.
Det tog några dagar innan Microsoft fixade problemet.

som sagt detta händer hela tiden så man skall alltid vara uppmärksam. Speciellt drivrutiner är känsliga så där har du gjort det rätta genom att först Googla och se vad som sägs.

men grundprincipen bör vara att alltid uppdatera om det är program eller operativsystem som man använder. Är det något man inte använder eller har avaktiverat kan man ju strunta i uppdateringen men annars bör man slänga på den.

Valfria behöver man inte ha så bråttom med och det finns tid att googla och se ifall någon haft problem. En annan sak med valfria kan även vara att om man inte har några problem med ex ett grafikkort och inte behöver mer av de nya funktioner som kommer med en valfri uppdatering till det aktuella grafikkortet kan man avvakta. Om däremot den valfria uppdateringen är av karaktären att täppa till ett säkerhetshål så bör man slänga på den direkt. Detta kan man se om man går till leverantörens hemsida och tittar på specen för uppdateringen.

Tarotstollan
11/19/15, 9:04 PM
#17

#14. Jag ser inte dessa valfria uppdateringar om jag inte går in särskilt på den sidan där det står om uppdateringar. Det sköts automatiskt i vanliga fall. Ibland kan det stå när jag skall stänga av datorn att jag kan välja att uppdatera nu eller annars sker det nästa gång datorn sätts på. Jag brukar välja "uppdatera nu och stäng av sedan", i regel uppdaterar den 30% då och resten sker när jag sätter på datorn dagen efter! Det är alltså de automatiska uppdateringarna som funkar så!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
11/21/15, 4:12 PM
#18

#17 Jaha, du har det inställt på automatiska uppdateringar, det har inte jag, utan jag har det istället så att Win Update bara ska söka efter uppdateringar automatiskt, och sen visa vad som finns att få, men att jag sen själv får bestämma vad som ska hämtas och installeras.

Jag tycker det känns bättre att ha det inställt så, för då får man mera kontroll över vad som händer, och det är mindre risk att man får in nåt på datorn som man inte vill ha.

Som nu t ex med den där nVidia Graphics Adapter, den valde jag att dölja bara, och slipper därmed se den mera. Skönt, ha ha! 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: