Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1766 ggr
Mathce
2015-11-21 10:10

Koppla datorn till TV

Jag har en bärbar dator (nått år gamal) och en TV (som jag inte vet när den är ifrån). 

Kan man koppla en bärbar dator till TV, alltså så att  man kan använa TV skärmen som skärm, istället för att använda datorns skärm? Bara använda den bärbara datorn som hårddisk
Va behöver man iså fall för sladdar, ingångar och utgångar ?

Annons:
oddahviing
2015-11-21 10:15
#1
Zpookey
2015-11-21 10:34
#3

#0

Vad har du för uttag på datorn?

Record
2015-11-21 11:21
#4

Och sist men inte minst, en bruksanvisning (manual) till TV'n. Läs o Lär ! 👍

Mathce
2015-11-21 11:32
#5

Jag vet faktiskt inte va jag har för uttag i datorn, det är väl lite det jag behöver hjälp med (som jag skrev i trådstarten). 

Jag har tyvärr ingen bruksanvisning till TV då jag fick den begagnad,
Datorn har stöd för HDMI. 

Men jag vill minnas att när jag hade HDMI sladd till min förgående TV och dator så kunde man bara typ kolla film. Alltså inte använda TVen som skärm att surfa på. 

Vill minas att jag fick använda dator skärmen för att starta filmen och sen kom den upp på tv

Record
2015-11-21 11:51
#6

Då tycker jag du skull lägga lite energi på att se efter märke o typ, för både TV och dator, marknaden har för många olika TV o datorer, för en gissningstävling. 😃

Annons:
Whippet
2015-11-21 14:59
#7

Först och främst måste du ha en HDMI ingång i TV. Sen måste du kolla så att du har en HDMI ingång i Datorn tillsist behöver du en HDMI sladd :)

I'm out Vilar huvudet i handen

smellcaramell
2015-11-21 17:34
#8

Man kan använda HDMI eller VGA. Med VGA får man komplettera med separat ljudsladd och HDMI är väl det som används idag men äldre datorer och tvapparater har inte alltid HDMI port. Går att googla på "HDMI" och "VGA" så får man upp bilder på både kontakter och portar. Finns portar och kontakter som ser nästan likadana ut som VGA men de har inte samma antal stift så man får se upp med det om man inte vet hur en VGA port ska se ut.

Mathce
2015-11-21 18:59
#9

Tack ni som förklarat för en helt oteknisk tjej… Ska kolla vad jag har för ingångar i min TV.  Datorn har en HDMI i alla fall :) 

Så kanske inte behöver byta ut datorn på ett bra tag, Tv står på vinden och kommer bara tas ner om jag kan koppla den till datorn :) 

Och ni som kommit med spydiga kommentarer, tack för att ni tränar mitt tålamod :)

Kaj
2015-11-24 09:18
#10

Har TVn en HDMI ingång så kan den användas som skärm. Det du skrev att du tidigare med HDMI bara kunde kolla på film och inte använda som vanlig skärm låter underligt.
Din dator har ingen aning om vad TVn är för något om du kopplar den via HDMI. Datorn ser då bara din TV som vilken bildskärm som helst. Du skall alltså kunna köra med TVn som bildskärm till din dator och göra allt som du kan med en vanlig bildskärm.
Dock kan du behöva justera inställningarna både på dator och TV så att hela bilden fyller ut.
Har du dessutom en bärbara dator så skall du spegla skärmen (den bärbara har ju en inbyggd. Med spegling (eller duplicera) betyder det att du har 2 skärmar (den inbyggda skärmen och den exterrna TVn). Du skriver då spegla i sökrutan och väljer ansluta till en extern skärm. Har du Windows 7 eller senare kan du klicka på Windows knappen och samtidigt P (Win+P) så kommer alternativen upp som val.

Har din TV inte ett HDMI uttag får du göra som i #8 ovan.
Både Videokabel och ljudkabel för att allt skall fungera. Om din dator då inte har samma möjlighet till VGA (eller DVI) och ljudkabel kan man köpa en HDMI adapter som tar HDMI signalen från datorn och levererar till VGA (DVI) och ljudkabel

Upp till toppen
Annons: