Annons:
Etikettövrigt
Läst 952 ggr
[EllenAlicia]
11/21/15, 2:32 PM

hjälp mig?

ja nu är de sa a jag tappa vatten på mitt tangentbord och kan inte använda vissa  knappar. är så arg på mig själv.  och mitt lösenord till datorn har den bokstaven sa vill inte stänga ner laptopen 😭de finns säkert inge att göra nu och ja är själv  hemma hela dan! finns de ett sätt att fixa? den  här laptopen kostade mycket för mig asså fml

(fixade texten på en annan laptop)

Annons:
Whippet
11/21/15, 2:42 PM
#1

Vart har ni köpt datorn? Inga garantier?

I'm out Vilar huvudet i handen

[EllenAlicia]
11/21/15, 2:55 PM
#2

(är nu på min skol laptop)

#1 tror de var typ 2 år sen ja köpte den. Kommer inte ihåg men kanske han som köpte den åt mig.

min syrra sa att ja skulle stänga av den så gjorde det och den är på ett element

Whippet
11/21/15, 2:58 PM
#3

Tappade du vattnet på tangentbordet, kan du sätta en torr handduk mellan datorn sen trycka ihop datorn bara, och lägga på elementet igen

I'm out Vilar huvudet i handen

smellcaramell
11/21/15, 3:03 PM
#4

Finns skärmtangentbord på windowsdatorer, vet ej om det finns i andra operativsystem också men då får man iallafall upp ett tangentbord på skärmen och skriver genom att klicka på bokstäverna med musen, finns på både inloggningsskärmen och även sedan när man loggat in. Använd det, gör backup på allt du har på datorn och lämna in den, om du vill ha den lagad.

Blir elektronisk utrustning blöt så ska man genast plocka ut batteriet, plocka isär utrustningen i så små delar som möjligt och låta det torka tills det är helt torrt (en telefon som är isärplockad brukar jag som regel låta torka i 3 dagar, längre på större saker som datorer.

Har man råkat tappa typ en telefon i saltvatten kan man rädda den genom att direkt plocka ut batteriet, skölja den i sötvatten några gånger och sedan låta den torka.

Viktigt att direkt plocka ut batteriet, innan man ens undersöker om det är något som är fel då det kan bli kortslutning annars, därför tror jag tyvärr det är försent för din dator men det kan hjälpa andra. Om du har tur kanske det även räcker för din dator att bara torka upp under några dagar.

Zpookey
11/21/15, 4:02 PM
#5

Om det bara är så att vissa tangenter inte funkar för tillfället men datorn funkar i övrigt så kan du försöka att blåsa den torr med en hårtork. Håll inte för nära bara eftersom att knapparna och annat kan smälta.

thenameless
11/21/15, 6:32 PM
#6

Vatten torkar efter ett slag om du torkar av och väntar ett slag

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[Wraith]
11/21/15, 9:28 PM
#7

Försök inte starta om datorn förrän du är säker på att den är helt torr! Kan annars kortsluta och då har du problem. Jag hade låtit den ligga i några dagar…

Annars brukar man ju rekommendera att lägga prylen i en påse med ris då ris drar ut fukt. Men om det är lämpligt med en dator vet jag inte.

[EllenAlicia]
11/21/15, 10:57 PM
#8

tack alla! det var inte mycket vatten (tror jag) sätte den uppåner och sprang och hämta papper för att torka bort de så fort jag kunde.nu har föräldrar kommit hem och pappa har nog tagit ut batteriet. jag får väl hoppas på de bästa!

thenameless
11/22/15, 3:45 PM
#9

#8 Lycka till. Du ska a väldig otur om det inte blir bra eller mycket bättre när det torkat?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[EllenAlicia]
11/22/15, 11:19 PM
#10

#9 tack! *håller tummarna*

[EllenAlicia]
11/28/15, 3:46 PM
#11

sätte på den idag och tangenterna funka ej 😕

smellcaramell
11/29/15, 1:49 AM
#12

#11 Förmodligen har det då blivit kortslutningen eftersom att du inte olockat ut batteriet direkt när det hände. Använd skärmtangentbordet och gör backup och lämna in datorn, alternativt skrota den om den inte längre är duglig.

Upp till toppen
Annons: