Annons:
Etikettwindows
Läst 2322 ggr
_Fisken
2015-12-05 11:56

Webläsare o win10

Normalt använder jag Chrome men den strular i win10. Bilder och stycken i websidorna kan bli mixxade en bit ner på sidan. (Undra om MS lagt in nåt skit…). Använder jag Edge så går det bra. Snabbare också verkar det. Men ack så lite "bra-att-ha" grejer. 

Så installerade jag Opera. Jag kan inte låta bli att imponeras av Opera. Snabb och dessutom funkar den ypperligt tsm med Googles produkter (Sheet etc) och även iFokus. Till och med WhatsApp på laptop slukade den. Inte Edge när jag testade.

Så jag kör Opera ett tag nu.

Annons:
Zpookey
2015-12-05 15:01
#1

Själv kör jag Firefox.

_Fisken
2015-12-05 15:03
#2

Ja, den är ju också smutt men nu har nog Opera nåt samma standard verkar det som.

[VSK]
2015-12-05 18:04
#3

Jag kör Chrome utan problem alls. Har aldrig varit problem med Chrome i Windows 10 för mig. Har det varit knas så är det nog snarare buggar på de sidor man besökt.

_Fisken
2015-12-06 08:30
#4

Ja, jag har använt/använder Chrome också sedan det kom ut MEN Opera har sina fördelar. Framför allt snabbheten och nu även likheten med Chrome i "bra-att-ha" grejer (Opera tackar Chromium-projeketet som är ett Open-Source). 

Jag såg tecken till bild/fält/artikelytor som mixats ihop även i Opera men om det är 5 av 10 sidor i Chrome så är det 1 av 20 i Opera. Undra om det är Win10 som håller på? Det är först nu med Win10 som jag ser detta. Sker inte på jobbet…win7 där.

[VSK]
2015-12-06 08:39
#5

#4

Opera är bra, men tycker de ligger lite efter Chrome gällande synkroniseringen som Chrome är riktigt bra på.

_Fisken
2015-12-06 08:52
#6

Ja, sync i Chrome fungerar bra men jag ser att nuvarande version av Opera har samma upplägg som Chrome. Jag tror faktiskt Opera har kopierat synkningen från Chrome genom att läsa Chromium-projektet.
 Ska inst Opera på jobbet och se vad som sker.

När jag importerade inställningarna från Chrome till Opera med bokmärken, lösenord och allt annat så följde allt med faktiskt. Det jag behövde göra i Opera var att rensa cache och kakor. 
Det som INTE Opera har är Cloud Print som jag ibland använder från telefonen. Men vi får väl se. De tycks ihärdigt jobba vidare dessa musik-fantaster.

Det Opera har är dessa snabb-tangenter som är mkt flexibelt verktyg. Navigation mellan flikarna med numeriska 1 och 2 funkar….eller så kan man konfigga om det till Shift+1 alt. Shift+2. 

Sen har Opera valet "Upptäck" med länkar till nyheter, Ekonomi, vetenskap etc. Utmärkt ställe att tumla runt på.

Annons:
[VSK]
2015-12-06 08:59
#7

#6

Så Opera kan synka tilläggen nu då?  Det var inte en dag för tidigt 👍

En sak jag inte kan med Opera är att tilläggsikonerna inte går att justera på ett enkelt sätt (dra och släpp) uppe till höger om adressfältet.

Sen tycker jag det är lite störande att varken Opera eller Chrome har dropdown list per default i adressfältet 🤦‍♂️

_Fisken
2015-12-06 09:05
#8

Om Opera synkar tilläggen vet jag inte men det bör göras verkar det som. Ska testa på jobbet.

Ikonerna är fasta men de är väl fasta på Chrome också?

Ja, de borde ju kunna ha historiken i adresslisten som en dropdown…hmm… Finns säkert ett snabbkommando men man vill ju inte ha upp en ny sida bara för att se senaste länkarna.

[VSK]
2015-12-06 09:09
#9

#8

Förut för för nån månad sen då jag sist testade Opera kunde den inte synka tilläggen.

Tilläggen i Chrome kan du dra och sortera hur du vill (höger om adressfältet). Bara markera en, tryck ned vänster musknapp och dra och släpp i den ordning du vill ha.

_Fisken
2015-12-06 09:12
#10

"I let you know" efter mitt test på jobbet ang. synk av tillägg.

[VSK]
2015-12-06 09:14
#11

👍

_Fisken
2015-12-07 07:22
#12

Installerat och synkat. Opera synkar INTE tillägg eller sidopanelens appar och inställningar. Må så vara. Opera är i dagens läge en värdig konkurrent till Chrome må jag säga. 
Har kört Opera av o till under många år men förut spökade den ganska rejält beroende på sidornas beskaffenhet men nu har jag kört både Spotify och WhatsApp mfl och det går galant. Kanske VSK vet nån annan jobbig sida?

[VSK]
2015-12-07 07:25
#13

#12

Misstänkte att Opera inte fixat synkningen än, vilket är synd. Tycker inte man skall behöva ha en lista med tillägg uppskrivet 2015 utan det skall finnas med precis som det gör i Chrome. Har för mig att Opera fick plats på en diskett (1.44 MB) när jag testade det första gången. Mååånga år sen nu 🤦‍♂️

Vad menar du med annan jobbig sida?

Annons:
_Fisken
2015-12-07 07:44
#14

Angående synkningen så kanske det kommer framöver. 

"jobbig sida"? Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag menar :-). Whatsapp och Netflix har krav. Facebook lär ju också utnyttja alla delar av webläsarens moduler och funktioner.  Samtliga dessa tre fungerar utmärkt i Opera.  Finns det andra sidor som utmanar?

[VSK]
2015-12-07 07:52
#15

#14

Aha du menar så..

Nä, jag vet faktiskt inte. Ibland stöter man ju på  sidor som inte funkat som de skall, men lägger inte det på minnet direkt.

Opera är en mkt bra och kompetent webbläsare. Har alltid tillhört den snabbare sorten, och rätt säker oxå.

Enligt Google så är Chrome numer så pass säker så buset lägger energier på infekterade tillägg istället för det är 1000 ggr lättare att göra intrång via de än att försöka hacka säkerheten i själva Chrome. Huruvida det stämmer eller inte, vet jag inte, men antar jag får lita på Google här. Sen kan man alltid diskutera vad man menar med säkerhet.

Opera är lite mer återhållsam med att sprida info än vad Chrome är. Anledningen till att jag kör Chrome trots det är ju att jag har Android i min telefon. Känns lite knepigt att försöka skydda sig mot Chromes informationssäljande i datorn men köra Android i telefonen 😃

_Fisken
2015-12-07 08:03
#16

Ja, jag förstår varför du kör Chrome. Jag har samma anledning men jag blev fascinerad av Operas speed trots att dess funktion har stigit enormt och ligger i klass med Chrome (Sticker jag ut hakan nu?). 
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.  Målet helgar medlen.

[VSK]
2015-12-07 08:10
#17

#16

När synken funkar som den skall så kommer jag köra Opera igen.

Upp till toppen
Annons: