Annons:
Etikettwindows
Läst 3885 ggr
[Garntroll]
2015-12-06 12:16

Hittar inte mina gamla bilder

Hjälp panik. Var söker man sina bilder någonstans? Hittar endast en enda mapp och jag får upp fel bilder. Att de finns i systemet gissar jag på men vart letar jag fram dom? Var har W10 gömt dessa?

Annons:
Maria
2015-12-06 12:33
#1

Kommer du inte ihåg var du har lagt dem?

Jag har mina bilder på Picasa t.ex

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Garntroll]
2015-12-06 12:38
#2

Detta är bilder jag tagit med min digitalkamera. Inte mobilen.

Maria
2015-12-06 12:39
#3

Jo jag förstår det men jag menar du har ju lagt in bilderna på någon plats`i datorn och det är den platsen du inte kommer ihåg?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2015-12-06 12:51
#4

Vet du vilket format de är i? Är det t ex jpg eller jpeg så använd sökfunktionen och rutan Hela eller delar av filnamnet skriver du in *.jpg och då letar datorn fram alla filer som slutar på jpg.
I resultatrutan kan du sedan se i vilken mapp de ligger.

Om du inte själv anger var du vill spara vissa filer så väljer datorn själv (vilket jag avskyr), då ligger antagligen dina bilder under en mapp på skrivbordet som heter Mina bilder.

Mitt tips är att ägna ett par timmar åt att strukturera upp din dator i mappar som du vill ha det.

[Garntroll]
2015-12-06 13:14
#5

jpg. Har vad jag vet inget namn på bilderna. Och har jag döpt dom har jag inget namn i huvudet. Men jag söker på jpg så får jag se.

[Garntroll]
2015-12-06 13:18
#6

Hittade bilderna via jpg - sökningen. Men varför krångla till det så?

Annons:
Sindri
2015-12-06 14:42
#7

Det är inte tillkrånglat. Om du inte väljer var datorn skall lagra bilderna så väljer den det som den är programmerad för. Nånstans måste de ju sparas.

I sökresultatet ser du också var datorn har lagt bilderna. Så nu är det bara att komma ihåg.

Själv har jag lagt mina bilder i en mapp som heter Kamera. Under den finns alla år och under varje år månaderna. Ibland kan det bli en speciell mapp som t ex någon fest, en resa etc. Tänk efter hur du vill organisera dina bilder så att du hittar dem och gör ett mapp-system efter det.

[Garntroll]
2015-12-06 14:47
#8

Fast saken är den att jag hade sparat alla bilder i en mapp på skrivbordet. Men i någon fiffig uppdatering så hamnade dom i något dolt register, Men ja jag får flytta dom till fotoappen som finns installerad. ska kolla om jag lyckats föra över dom på en externa hårddisk annars lär jag få lov att göra det.

Sindri
2015-12-06 23:00
#9

Ja, det är alltid bra att ha bilder (och andra viktiga dokument) på två ställen. En extern disk kostar ju inte så mycket nuförtiden och kommer man bara ihåg att säkerhetskopiera regelbundet så kan man känna sig ganska trygg.

Zepp
2015-12-07 00:37
#10

Låter som min far.. var har du sparat dem?.. på datorn! 😭
Jag gör som du.. skapar mappar på skrivbodet.. där är de lättast att hitta!

Och jag väljer det något kryptiska namnet.. bilder!

Svårt att glömma bort och om jag gör det så är en mapp på skrivbordet med namn bilder ett bra stöd för att komma ihåg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2015-12-07 10:47
#11

Om man tittar på c disken under användare och ditt användarid så kommer du bland annat hitta ett bibliotek som heter Bilder. Alternativt går du till utforskaren och till vänster har du Biblioteket bilder.

Ett bibliotek i Windows är inte samma sak som en mapp.
Skillnaden är följande
En mapp är ett fysiskt ställe på din disk där du lagrar dina filer.
Ett bibliotek är typ av genväg till en massa filer och mappar. Om man skapar ett bibliotek (såsom Bilder som Windows skapat själv) kan man sedan lägga in länkar till en eller flera mappar som kan finnas på en eller flera diskar. På så sätt kan du ha ex dina bilder, din musik, dina videofilmer etc utspridda på många olika ställen på dina diskar. Via biblioteket kommer du åt dem på ett ställe precis som om det var så att alla filer var lagrade där men det är bara länkar till mapparna där filerna finns. När du går till ett bibliotek så kan du se vilka mappar som är inkluderade (se bilden nedan) och du kan lägga till fler mappar dit.
Vill du skapa ett nytt eget bibliotek att ordna mappar och filer i så högerklicka på Bibliotek i vänsternavigeringen och välj "skapa nytt bibliotek". Sedan lägger du till de mappar du vill ha samlade där. Kom ihåg dock att det är dina mappar som innehåller dina filer och inte själva Biblioteket.

[Garntroll]
2015-12-07 10:53
#12

Jag fick göra en jpg - sökning och välja utforskaren. Där dök alla bildfiler med formatet jpg upp på en lång lista.

Kaj
2015-12-07 10:58
#13

Och där ser du även vilken eller vilka mappar de ligger i.
Det är dessa du kan lägga till i ett Bibliotek så det ser ut som om allt ligger på samma ställe.

Annons:
[Garntroll]
2015-12-07 11:00
#14

Ok. Ska kolla på det. Tack för tips.

Jalking
2015-12-07 11:31
#15

Jpg-sökningen hittade bilderna i en dold mapp? Heter den mappen möjligen tmp? Då kan det vara så att din ursprungliga mapp har råkat bli raderad och du har bilderna cachelagrade (som tur är).

[Garntroll]
2015-12-07 11:35
#16

Hur har den råkat bli raderad? Genom en uppdatering som windows update gör eller vad? Jag har inte raderat något.

Zepp
2015-12-07 20:21
#17

Låter som min far igen.. näe jag har inte raderat något.. jag tryckte bara ok när datorn föreslog något helt plötsligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jalking
2015-12-08 07:56
#18

Bara en tanke som slog mig…
Jag har inte installerat W10 själv än och inte heller provkört det, så jag gissar lite.

Har inte Windows 10 flera virtuella skrivbord?
Kan mappen med bilder ha hamnat på ett annat skrivbord som inte syns vid uppstart?

[Garntroll]
2015-12-08 10:31
#19

Jag är rätt ny på W10. Eller jag har mest behövt fokusera på det som behövs för att surfa på internet.  Resten är jag helt nollställd på. Det låter som rena labyrinten. Eller Pandoras ask. Oj hoppsan! Vad hittade vi här?

Aleya
2015-12-08 15:59
#20

Windows 10 är som Windows 7. Och inte så annorlunda, förutom vissa appar. Så dom borde ligga i samma mapp som du alltid haft dom i. Och om du nu tycker det är för krångligt så flytta dom till en ny mapp på skrivbordet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: