Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1109 ggr
Zpookey
2015-12-11 14:50

Kul läsning. :)

Annons:
[VSK]
2015-12-11 18:32
#1

Man blev ju mörkrädd 😮

Jag förstår inte hur man man få sånt i sin burk. Såvida man inte laddar ned och installerar allt förstås med flit.

Jösses säger jag bara.

Zpookey
2015-12-11 19:29
#2

Just därför ska man läsa vilka extraprogram som installeras när man tankar hem saker. Och om man är osäker på programmet ifråga så lönar det sig att googla runt lite.

[VSK]
2015-12-11 19:34
#3

#2

Är nog inte många som googlar på programmen de ska installera.

Aniara14
2015-12-12 22:52
#4

#0 Men kan det verkligen stämma det som påstås i den artikeln som du länkar till, att det är oundvikligt att drabbas av olika sorters malware om man laddar ner och installerar diverse gratisprogram?

Jag har i alla fall gjort det ett antal gånger, t ex Malwarebytes, Speccy, Fraps, Classic Shell, Recuva, CCleaner, HWMonitor, CPU-Z, paint.net, Cartoon Story Maker och flera andra som jag inte kommer på just nu.

Jag låter både F-secure och Malwarebytes köra en fullständig genomsökning varje dag av den datorn jag har använt på nätet, men hittills har ingen av dom upptäckt nåt misstänkt.

Ibland laddar jag upp installationsfilerna till VirusTotal för en extrakoll, och då har det hänt några gånger att ESET-NOD 32 varnar för Google toolbar bundlade med Piriform programmen, men alla dom andra, ca 55-60 AV-programmen, ger grönt ljus.

Jag har installerat dessa program ändå, trots ESET-varningarna, och än så länge verkar det ha gått bra. Åtminstone så har jag inte märkt att jag har fått in nån Google toolbar, eller nåt annat dåligt på nån av datorerna.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Record
2015-12-12 23:00
#5

#4

Och hur får du bort ESET-NOD32, utan att gå in i regedit?

Aniara14
2015-12-12 23:05
#6

#5 Vadå "får bort" ESET-NOD 32? Jag fattar inget alltså…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
2015-12-12 23:09
#7

#5

Du kan inte ändra parametrar för ESET i registret på normalt sätt. Alla värden är låsta för yttre manilupering. Samma sak i tjänster. Klart som tusan att det finns genvägar, men det är nog inget som gemene man/kvinna kan.

Zpookey
2015-12-12 23:12
#8

#4
Länken gäller för top10-programmen på download.com, en sida som många laddar ner program ifrån. Men det är ofta vi får in datorer som är fullständigt nedlusade med liknande program bara för att man tankar ner från diverse udda sidor bara för att spara pengar. Det handlar givetvis inte om alla gratisprogram, vilket också framgår av länken. Men faktum är att många program installerar en massa extrasaker. Många program frågar om du även vill ha dessa men det är lätt att missa att där installeras en massa extrasaker.
Ta en sådan grej som Adobe Reader eller flash t ex. Där brukar man få en fråga om man vill ha Chrome eller McAffee installerad också och bockar man inte av det så får man det med på köpet. Installerar man Java så frågade den innan om man även ville ha Ask toolbar installerad och att startsidan skulle ändras till Ask.com. Nu har Java gått över till att fråga om man vill ha yahoo.com som startsida istället. Allt detta går att bocka av men det är valt som standard från början och folk läser inte utan klickar bara på nästa, nästa, nästa, nästa, nästa….utan att ens kolla vad det är de klickar "nästa" på.

Aniara14
2015-12-12 23:14
#9

#8 Ja, jag laddar ju alltid ner från programskaparens egen hemsida, aldrig från såna där röriga samlingssidor med stora mängder av olika program.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-12-12 23:38
#10

#9
Jag förtydligade mitt inlägg lite.

#5
Vad menar du med "få bort NOD32"?
Det är bara att gå till "Lägg till/ta bort program".
Att det blir kvar saker i registret händer med typ alla program man avinstallerar tyvärr.
Det är därför som Windows känns segare och segare med tiden.

Ett varningens ord gå också ut när det gäller att installera knäckta antivirusprogram.
Det bästa sättet att sprida virus på är att baka in det i ett erkänt antivirusprogram. Skillnaden är bara att det knäckta antivirusprogrammet alltför ofta inte har någon funktion mer än att se ut som att det fungerar, när datorn i själva verket är smittad.
Sen är det också virusens primära funktion…att försöka att inaktivera ett antivirusprogram men att få det att se ut som att det fortfarande fungerar.
På så sätt kan det sedan i lugn och ro ligga i bakgrunden som en zombie och vänta på att dess "skapare" ska ha nytta av datorn vid t ex en DDoS-attack. Ett virus kan vara farligt även om det inte syns eller gör något märkbart. Virus som syns ger ju dig möjligheten att göra något åt situationen. Zombie-datorer är mycket värda i cyber-attackvärlden idag. Det är stora pengar i att sälja ett botnet till kriminella.
Och spåren stannar ofta hos personen som har skiten installerat och det är upp till den att bevisa sin oskuld. Samma sak gäller om man inte säkrar sina trådlösa nätverk.

Och när det gäller routrar så är det många virus i datorer idag som helt enkelt loggar in på routern, installerar en ny firmware på routern och sedan försvinner spårlöst från datorn. Firmwaren skickar sedan surfaren till phishingsidor som ser ut som originalsidorna. Du kanske kommer rätt när du ska till vanliga sidor men om du ska logga in på banksidor så kanske du kommer till en sida som ser ut som originalet men som i själva verket tar dina inloggningsuppgifter när du försöker att logga in. Även om du har bankdosa så är du inte skyddad eftersom att phishingsidan tar dina uppgifter som du skriver in och loggar sedan in medan du själv kanske får ett meddelande om att något är fel…under tiden så länsas ditt konto. Detta är oftast lätt att förebygga genom att byta standardlösenordet till något svårare på routern. Viruset testar oftast bara med defaultlösenordet eftersom att det ska gå snabbt och viruset ska vara så litet som möjligt så det skickas inte med så många listor. Men har man en TP-link-router t ex så behöver det bara testa admin/admin så är det inne och ofta när firmwaren blivit utbytt på en router så kan du inte ladda upp en ny firmware för att återställa routern. Det är bara att kasta och köpa ett nytt.

Låååångt inlägg detta…hoppas att det hjälper någon. 😃

Record
2015-12-13 10:14
#11

#10 Zpookey

Har märkt att mina kunder kommer och vill radera NOD 32 de köpt 2004, och nu kräver att de betalar igen för uppgradering, visst går det att inaktivera för stunden, men åter popup nästa gång du startar.  Att ta bort det i kontrollpanelen går inte, om inte du har sett detta. Men visst kan jag ta bort programmet i registret, men då raderar den också nätverket vilket, ja får lägga upp på nytt, med kundens dåliga minne om hur det såg ut. Så frågan kanske få bli en egen tråd. 🤔

[VSK]
2015-12-13 10:19
#12

2004 😮

Record
2015-12-13 10:32
#13

#12 VSK

Jo ja högg till med den värste ja kom ihåg, möjligt att det i dag är med ett avinstall på CD-skivan.

En ny grej är att Firefox säger att SVT-nyheter inte är säker. (snokar). 19 försök på en vecka. 😃

Annons:
[VSK]
2015-12-13 10:39
#14

#13

Jag klurar på när jag köpte NOD32 för första gången 🤔

Det känns som det är minst 10 år sen men är lite osäker faktiskt. Kan vara 12 år oxå 😃

Säg den sida som inte spionerar. Just nu så håller jag på att kartlägga vad Windows 10 (gäller alla aktiva Windowsversioner) håller på med i bakgrunden.  Sen när jag är klar (och känner mig säker på vilka adresser som gör vad) så åker den listan in i hårdvarubrandväggen.

Zpookey
2015-12-13 15:15
#15

#11
Eset har kostnadsfri svensk support. Bara att ringa dit 0303-211100
Men om dina kunder gnäller på att NOD32 nu vill ha betalt efter att inte ha gjort det sedan 2004 så ä det något som är helt fel. Alla kommersiella antivirusprogram har en årskostnad vad jag vet. Och har de Windows sedan 2004 så är inte kostnaden för att förnya en NOD32-licens deras största problem….deras största problem är väl att de har en 11 år gammal dator. Och har de inte betalat för sig på hela den tiden så är det väl dags nu? Om du säljer AV-program så borde det inte vara några problem för dig att få kunden att inse att de bör förnya varje år.
Som standard räcker det med att avinstallera NOD32 via Lägg till/ta bort program eller via ESETs avinstallationsprogram som ligger Start – Alla program – ESET – Avinstallera. Funkar inte det så har kunden själv muppat till det. Annars finns det ett avinstallationsprogram här http://www.eset.se/support/hur-avinstallerar-jag-min-eset-sakerhetsprodukt-manuellt/
Borde varit lätt hittat om man ansträngt sig lite…typ 10 sekunder….innan man slänger sig in i regedit.
www.eset.se -> support 
Betalar man för NOD32 så har man också rätt att hela tiden uppgradera till senaste programversionen och inte bara virusdefinitionerna.

Sen fattar jag inte riktigt vad du menar med att det skulle radera nätverket och att kunden inte kommer ihåg hur det ser ut. Aldrig ens hört talas om de problemen du haft.

Record
2015-12-13 22:26
#16

#15 Zpookey

Det är inte kunskapen jag saknar eller kritiserar, startade min karriär 1982 som företagare.

Tack för länken du sände har du läst den själv, ända till slutet, och varningen om nätverksborttagning, därför är det lättare att använda borttagning i registret, det är kunden som skall betala min tid.

http://www.eset.se/support/hur-avinstallerar-jag-min-eset-sakerhetsprodukt-manuellt/

Åldern på datorn hör inte hit, bara att det inte finns en naturlig avinstallation.

Det är efter besöket hos KMI, de kommer hit för att få hjälp.

Upp till toppen
Annons: