Annons:
Etiketthårdvara
Läst 706 ggr
tankgirl
2015-12-19 20:40

Modernt tangentbord: swedok?

Är det nån som kommer ihåg det alternativa tangentbordet som faktiskt fanns i handel för några år sen? Dagens tangentbord baserar sig på skrivmaskinen, där alla vanligaste bokstäverna skulle vara så långt ifrån varandra, så att man inte skulle skriva för snabbt och därmed förhindra att armarna blev intrasslade. Nu är det så att jag ser fram emot en karriär som översättare, där jag kommer behöva använda datorn väldigt mycket att skriva med. Så därför vill jag väldigt gärna hitta denna dator eller tillbehör om det finns. Jag har sökt och googlat, men utan resultat. Det hette Swedok, eller Sverok nånting sånt, alltså istället för Qwerty-tangentbordet. Någon?

Annons:
yeahsica
2015-12-19 21:00
#1

Det finns flera olika tangentbordslayouter, men tänker du kanske på Dvorak/Svorak?

tankgirl
2015-12-19 21:37
#2

Ja!

tankgirl
2015-12-19 21:39
#3

Som jag har letat! Kunde inte komma ihåg vad det hette… vet du om det finns laptops med det?

yeahsica
2015-12-19 22:40
#4

Vet inte om det finns att köpa, men det går annars att byta tangentbordslayout till Dvorak både i Windows och på Mac. Fast då får man ju förstås stå ut med att den bokstav som står på tangentbordet inte matchar den bokstav man skriver i datorn :)

Kaj
2015-12-21 10:09
#5
kissidor
2015-12-21 10:20
#6

det finns ju små tangentstickers att köpa isf🙂. visst, kanske inte blir supersnyggt men duger funktionsmässigt iaf

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Kaj
2015-12-21 11:29
#7

Pillra bort tangenterna på ett tangentbord och sätt tillbaka dom så som Dvorak standarden säger.
Att ändra i Windows går bra. Skriv tangentbord i sökfältet och där finns en länk att ändra till Dvorak

Tror dock inte du blir så mycket snabbare. QWERTY standarden hade tidigare problem med gamla maskinella skrivmaskiner då slagtangenterna kunde fastna i varandra om man skrev snabbt och slagtangenterna låg bredvid varandra.
Detta problem har man inte längre med digitala tangentbord i datorer.

Teoretiskt kan man skriva snabbare med ett Dvorak tangentbord eftersom man separerat vokaler och konsonanter samt gjort studier på hur vanligaste orden skrivs och placerat tangenterna så det ligger i närheten av varandra i förhållande till dessa ord.
Men dessa studier är genomförda på det engelska språket så hur mycket man tjänar på att ha dem med det svenska språket (Svorak) är väl tveksamt

Farwuq
2015-12-22 14:49
#8

Jag skriver mina egna rutiner själv, så jag får med de tecken och de symboler som jag behöver.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: