Annons:
Etikettwindows
Läst 4230 ggr
Jalking
2015-12-28 12:58

Uselt ljud efter byte till W10 (Var är equalizern)

Efter lång tvekan har jag "uppgraderat" från det utmärkta Windows 7 till 10. Misstänker att Microsoft kommer att medvetet göra det allt svårare att ha något annat än 10, så man blir väl tvungen…
Efter lite letande lyckades jag få reda på att det är Windows 10 Pro jag har.

Det första som hände var att extraskärmen som jag använder för bildbehandling och har lagt ner så mycket arbete på att justera ändrades till något som såg ut som ett urblekt polaroidfoto. Efter massor av justeringar har jag nu iaf fått den så man inte blir illamående, men långt ifrån bra. Justera foton med den skärmen vågar jag mig inte på.

Nu till det aktuella problemet. Tydligen tycker Microsoft att mina externa högtalare ska låta som en batteridriven transistorradio från 60-talet. Den utmärkta equalizer som tidigare fanns i min dator har Mr. Gates trollat bort! Jag hittar flera varianter av volymkontroll och något som svagt påminner om en equalizer. Den finns under "Dolby Digital Plus Profileditering" där man kan välja Grafisk equalizer av eller på.  Jag kan lyfta ett antal "pluttar", ungefär som reglagen i den gamla riktiga equalizern, men de trillar ner igen och verkar inte förbättra ljudet ett dugg.  Det fjuttiga ljud jag har nu från mina högtalare är inte ett dugg bättre än från de inbyggda, mikroskopiska högtalarna.
**Finns en fungerande equalizer i W10?
**Finns annars något vettigt freeware att installera?

Jag hatar redan Windows 10. Det verkar vara ett riktigt skit-OS som i ännu högre grad än tidigare bestämmer hur jag vill ha min dator och tar bort eller gömmer mina möjligheter att få det som jag vill. Troligen är det här min sista Windowsdator. Billjävel! (Gates)

Annons:
farvendal
2015-12-28 13:01
#1

Jag tycker mer att det låter som att du behöver uppdatera drivrutiner för grafikkort och ljudkort. Har du gjort det?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Jalking
2015-12-28 17:22
#2

Nej. Ska se om jag hittar något.
Fattar inte varför Bill ska in och klåfingra i sånt som fungerar utmärkt. Som en jä… politiker! Ändra för ändringens skull med katastrof som följd.

Jalking
2015-12-28 17:59
#3

Grafikdrivrutin uppdaterad utan märkbar skillnad.

Drivrutin för ljudkort är enligt Bills dårhus "bästa möjliga". Det här är definitivt min sista Windowsdator. (Jag har tidigare verkligen tyckt om Windows och inte haft några planer alls på att byta ut det.)

farvendal
2015-12-28 18:22
#4

Skit i vad Bill säger, gå till tillverkarens hemsida och kolla där istället. Kära Bill har en förmåga att säga att drivrutinerna är de nyaste trots att de inte är det..

En bios-update kanske vore något också. 

Jag vet att win10 har problem med äldre grafikkort. En polares dator kraschar när han kollar på videoklipp 😃 logik.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
2015-12-28 21:23
#5

#2

Bill Gates hoppade av som VD för Microsoft år 2000, så jag tror inte han har så mkt med ditt ljudkort att göra faktiskt. 

Istället för att sitta och gnälla så kan du ladda ned de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort istället. Blir enbart tröttsamt att försöka hjälpa när folk bara sitter och gnäller.

Aniara14
2015-12-28 21:26
#6

#0 Du är långt ifrån den enda som är besviken och missnöjd efter att ha "uppgraderat" till Windows 10. På Sweclockers, (=dom verkliga datanördarnas högkvarter), och på diverse andra tech forum, finns det många fler.

Om det inte redan gått mer än 30 dagar sen du "uppgraderade", så borde du väl kunna återgå till det tidigare operativsystemet, Win 7, som du var nöjd med.

Citat från Microsofts hjälpsida:

"I en månad efter att du uppgraderat till Windows 10 kan du återgå till den tidigare versionen av Windows via Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning. Då behålls dina personliga filer men appar och drivrutiner som installerats efter uppgraderingen, och eventuella ändringar du gjort i inställningarna, tas bort."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Jalking
2015-12-28 22:50
#7

Som jag skrev i första inlägget: Misstänker att Microsoft kommer att medvetet göra det allt svårare att ha något annat än 10, så man blir väl tvungen… 

Datorn är en bärbar av lite mer avancerad Lenovo med hög upplösning.

Jag har uppdaterat drivrutinerna till grafiken utan märkbar förbättring. Jag är ganska säker på att grafikproblem ska gå att justera bort, det gäller bara att få till det lika bra som innan MS var där och klåfingrade. Det löser jag nog, men det kommer att ta tid innan jag blir nöjd. Det var heller inte min fråga, utan den gäller ljudet.

Så vitt jag vet har jag inget fysiskt ljudkort, utan det sitter på moderkortet i den bärbara.  Den enda modellbeteckning för ljud jag kan hitta i enhetshanteraren är Conexant 20751 SmartAudio HD. Enhetshanteraren anser att jag har den nyaste och bästa drivrutinen. På Conexants hemsida finns inga drivrutiner alls att hämta. På Lenovos hemsida finns äldre drivrutiner än den jag har att hämta. Jag hittar inga nyare drivisar någonstans när jag googlar.
Jag har dock ljud. Vad jag saknar och vill ha är en equalizer. Som sagt, jag hade en väl fungerande i datorn före uppgraderingen. En som reglerade allt ljud som gick ut till högtalarna, inte bara det som spelades i ett speciellt program. Den equalizern är spårlöst försvunnen. Borta. Finns inte. Jag har installerat vlc för att där visste jag att det finns en equalizer. Det jag spelar med vlc får jag att låta bra efter lite justering. Det gäller dock bara ljud som spelas med vlc, inte t.ex. ljud som jag kör i webläsaren . YouTubeklippen  låter som man lyssnar på dem i en gammal telefonlur.

[VSK]
2015-12-28 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Kolla så att du har den jag har markerad ifylld.

Detta gör en hel del för inbyggda ljudkort.

Om det är som så att du ej kan få tag på nyare drivrutiner så är det ljudchipstillverkaren, och i ditt fall Lenovo som fallerar, ej MS. Förversionen av Win10 har funnits bra länge innan "fullversionen". 

Alpha, Beta, RTM, u name it.

Jalking
2015-12-28 23:12
#9

Din högra "gröna" ruta ser helt annorlunda ut hos mig. Bara alternativet Inaktivera… finns. Dessutom heter den Headphones eftersom det är i det uttaget högtalarna sitter, men vad det kallas är inte viktigt.
Jag har ytterligare flikar, Dolby och 3D Headphone.  Där finns inte heller någon equalizer. Dolbyfliken ihhehåller bara on och off. Gör ingen märkbar skillnad. På 3D-fliken kan jag också kryssa i en ruta för 3D-ljud. Blir inte heller märkbart bättre.

[VSK]
2015-12-28 23:26
#10

#9

Ok.

Då kan inte jag hjälpa dig, men du får offra nån timme eller två på google, och ge dig ut och söka. Du kan ju knappast vara ensam om detta problem.

Just när det gäller laptop mm så kan det vara ett helsike med drivisar.

Du kan ju alltid prova nåt sånt här program, men gör en riktig systembackup före, för många av dessa program är skräp och ställer bara till det. Du får kika vad som finns, sen får du googla om det programmet innan du eventuellt testar det.

https://winbeginner.com/top-10-windows-drivers-update-backup-software-automatically/

Lenovos System Update hittar inget heller antar jag för då så hade du väl knappast startat tråden.

Jalking
2015-12-28 23:31
#11

Nej, Lenovo Update hittade inget. Nu skiter jag i ljudet och försöker få till grafiken så jag kan justera foton utan att göra folk gröna eller blå i ansiktet.

[VSK]
2015-12-28 23:36
#12

👍

Upp till toppen
Annons: