Annons:
Etiketthårdvara
Läst 814 ggr
_Fisken
12/29/15, 11:50 AM

Hur är startproceduren i en windowsdator

Hej,
Har en laptop här som använder troligtvis win8. Datorn vägrar starta. Den skärmen är svart - hela tiden. HD:n låter inte. Laddning  "lyser" så matningen är inte problemet tror jag. Jag misstänker hårddiskhaveri. 
Då kommer frågan, hur dras operativet igång? 
Finns det i BIOS ett microprogram som läser in en speciell sektor på HD:n och som sen hjälper till att dra igång OS:et? Eller?

Annons:
Zpookey
12/29/15, 11:08 PM
#1

Testa att ta ut både batteri och ström under 5 minuter och sätt sedan i batteriet och strömmen igen och försök att starta. Har du hårddiskhaveri så brukar det iallfall klicka i den om den är trasig (om du inte har SSD) .
Om skärmen är helt svart och inte ens Bios syns så brukar det hjälpa med att göra datorn helt strömlös (batteri och ström)…om inte så har du nog större problem än hårddisken.

Zepp
12/29/15, 11:25 PM
#2

Blinkar några lampor om det är en laptop eller piper om det är en stationär så är de felsignalerna!

Som talar om vilket fel du har.

Ser du inte bios och HDn inte klickar så är det oftast moderkotet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
12/29/15, 11:29 PM
#3

Jag har gjort en kall restart genom att ha ur batteriet och sen försökt starta. Men inga lampor blinkar. Den är lixom död. Det enda som lyser är ladd.lampan och Wifi-lampan på knappen.  Har lyssnat på HD:n under uppstart och den låter ingenting.
Så därav min fråga. Om BIOS läser in nåt i tysthet från hårddisken på en bestämd plats för att sen dra igång resten. För inget syns på skärmen. Nada. Den är svart.

Så kan tänka mig. Hårddisken eller spänningsmatningen. Men fläkten drar igång rejält först och sen går ner i varvtal.

Zepp
12/29/15, 11:34 PM
#4

BIOS läses in från ett chip på moderkortet!

Men då måste CPUn funka förstås och det verkar som din lagt av?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
12/29/15, 11:36 PM
#5

Ja, givetvis kan CPU:n ha lagt. Du har rätt. Kardiologisk kollaps. 

När BIOS läsas in från chippet kan ju inte videokortet vara aktiverat? Det måste väl lixom dras igång i nästa sekvens, när operativet läses in från HD:n? (Därav den svarta skärmen)

Zepp
12/30/15, 6:14 PM
#6

BIOS läses från chips.. allt annat från HD!

BIOS talar främst om hur HDn skall läsas i startsekvensen, resten får du från OS!

BIOS hjälper till med olika hårdvaror dessutom.. typ skärm.

BIOS är för hårdvarans initiering främst!

Får du problem med OS så skall du åtminstone se allt i VGA!

Finns som regel alltid VGA på moderkortet/chipset!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
12/30/15, 6:27 PM
#7

Eftersom skärmen är svart så tycker jag det låter som  totalt haveri. Jag skickar skiten på skroten. Ämnen är uttömt.

Tack för tipsen.

Zepp
12/30/15, 6:48 PM
#8

Mm.. ickefungerande dator lämnar man antingen på reklamation eller så köper man en ny!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: