Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2757 ggr
Linaieh
2015-12-30 18:28

nätverk inställningar???!!

när jag ska ansluta till mitt nätverk står det "De inställningar som har sparats på den här datorn för nätverket matchar inte nätverkets krav" nån som vet vilken inställning men ska ändra???? går alltså inte ens att klicka på "anslut"…. tacksam för snabbt svar!

Annons:
Linaieh
2015-12-30 18:44
#1

ingen som vet???

Zepp
2015-12-30 19:01
#2

Har du tryckt på WSP på din router och accepterat det på din dator?

Annars så starta om routern.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Linaieh
2015-12-30 19:10
#3

Nja det har jag inte. Dock funkar det på alla andra datorer vilket känns lite märkligt? det borde ju starta av sig själv men går inte ens att ansluta på min..

Zepp
2015-12-30 19:19
#4

Router har en nyckel som gör att du kan ansluta till den!

Annars så kan vem som helst ansluta till din router!

Routern kräver altså ett lösenord.. det som du lagt in på din router!

Så att den vet att din dator får lov att ansluta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Linaieh
2015-12-30 19:23
#5

Ja alltså jag skrev in lösenordet först men sedan blev det ett kryss för det nätverket, även om alla andra kan ansluta till den..

Zepp
2015-12-30 19:27
#6

Då får du kolla så att dator och router använder samma typ av nyckel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Linaieh
2015-12-30 19:28
#7

Okej, hur gör man det då? Jag vet att det är rätt lösenord om det är det du menar för dom andra använder ju det och det fungerar för dom.

Zpookey
2015-12-30 20:21
#8

Gå in i "Nätverk- och delningscenter", gå in i inställningarna för det trådlösa nätverket och radera det som stämmer överens med namnet på ditt trådlösa nätverk (och rensa bort sådana trådlösa nät som du inte använder längre). Anslut sedan till nätverket igen på vanligt sätt och ange nyckeln igen,

Linaieh
2015-12-30 20:25
#9

Hur menar du? att jag ska ta bort det trådlösa nätverket? då står det att jag inte kommer kunna ansluta till det om jag inte skapar en ny profil, och det vet jag inte hur man gör..  eller kommer det dyka upp av sig själv igen sen? det kommer upp en massa olika nätverk eftersom att  jag bor i stan.

Zpookey
2015-12-30 20:34
#10

En ny profil? Då använder du inte Windows egna hantering av det trådlösa, utan något tredjepartsprogram. Är det en stationär dator du använder då?

Du kan ta bort den profilen och skapa en ny.
Antar att där finns en knapp som det står "Ny" på?
Och de nätverken jag menade att du skulle ta bort är sådana som du eventuellt har varit ansluten till innan…..det är alltså inte det samma som nätverken som finns runtomkring dig som du inte har varit ansluten till.

Linaieh
2015-12-30 20:39
#11

Jo jag använder window. Det står "lägg till" och sedan "lägg till en nätverksprofil manuellt" testade att göra en ny även om jag inte tagit bort den andra och den syns inte på listan över nätverk.. hmm, vet inte om jag vågar ta bort den om den inte dyker upp alls sen. jag kanske är inne på fel men jag tror inte det.

Zpookey
2015-12-30 20:48
#12

Kan tyvärr inte ta skärmdumpar på vad jag menar eftersom att jag inte har en windowsburk i närheten. Men om du högerklickar på nätverksikonen nere vid klockan och väljer "Nätverk- och delningscenter" så kommer en ruta upp där det bland annat står "Ändra inställningar för nätverkskort".
Över eller under det så ska det stå något med trådlösa nätverk. Där finns en lista på alla trådlösa nätverk du någon gång varit ansluten till. Ta bort det som inte fungerar. Sen vänsterklickar du nätverkssymbolen nere vid klockan igen och klickar sedan på det trådlösa nätverket du vill ansluta till….då kommer du att få mata in nyckeln på nytt.

Linaieh
2015-12-30 20:54
#13

Åh tack, nu funkar det faktiskt konstigt nog

Annons:
Zpookey
2015-12-30 21:13
#14

Så bra. 🙂
Nu sa jag visserligen hur man skulle göra för Win7 och Win8.
På Win 10 är förfarandet annorlunda.

Windows 10 gör man följande (om någon undrar):
Klicka på Start -> Inställningar -> Nätverk och internet -> Wi-Fi -> Hantera Wi-Fi inställningar

Klicka på nätverket du försöker att ansluta till och välj sedan "Glöm"
Sen ansluter du till det trådlösa nätverket på nytt.

Upp till toppen
Annons: