Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1766 ggr
Silversak
2016-01-05 18:59

Datorn vill inte skicka dokument till skrivare

Hej!

Nu är jag fruktansvärt less på att min dator vägrar "skicka dokument" till min skrivare. Den har fungerat prima till för någon dag sedan då datorn bara totalvägrade. (jag vet att det inte är skrivaren det är fel på).

Datorn kan hitta skrivaren men när jag vill skriva ut så får jag bara någon typ av felmeddelande. Det står att det är ett förhandsgranskningsfel och att det är något med skrivarinställningarna. Har försökt gå igenom och testa allt, men kan inte hitta något fel. Har även installerat om skrivaren säkert 5 gånger utan framgång.

Någon som har något förslag på vad det kan vara? Eller kan datorn bara ha gett upp… x)

Annons:
Record
2016-01-05 21:57
#1

TS

Är felmeddelandet från datorn eller skrivaren? typ av skrivare?

Silversak
2016-01-05 23:04
#2

Alltså det kommer upp på datorn när jag klickar på skriv ut. Skrivaren fungerar med andra datorer, så är ju min dator som det är något knas med verkar det som… :/ Det är en Epson XP-520, bläckskrivare

Record
2016-01-06 10:16
#3

Troligen fel drivrutin för skrivaren på din dator, när du får upp utskriftsmenyn så kolla att det överst står din skrivare (Epson-XP-520), och ingen annan. Kan även vara fel om du bytt operativsystem på just din dator.

Silversak
2016-01-06 12:57
#4

Tycker bara det är konstigt eftersom den har fungerat och jag har inte gjort något med datorn heller. Jag vet att det är rätt skrivare osv och drivrutinerna ska det inte vara fel på när jag kunnat skriva ut för typ 1 månad sedan som sagt. Operativsystemet är inte heller bytt sedan jag installerade skrivaren. :s

Tack för svar, får försöka leta efter andra problem, eller kanske göra en återställning..?

[VSK]
2016-01-06 13:02
#5

#0

Kolla så att printspooler funkar som den skall. Borde finnas massor med tips på google om hur man gör det.

Record
2016-01-06 14:59
#6

Bra VSK, skulle naturligtvis frågat om det fanns någon kö, TS, titta i aktivitetsfältet om det finns någon "skrivarsymbol" som du kan klicka på för att se om det finns felaktiga dokument som inte kan skrivas ut, ta bort dessa så kanske det hjälper.

Annons:
Silversak
2016-01-06 15:37
#7

Har kollat skrivarkön flera gånger, men den är alltid tom. :/ Känns som att jag gjort allt haha… Kan det bara vara så att datorn "gett upp"? Får väl kolla lite mer på det ändå!

Kan tillägga att den visar olika meddelanden beroende från var jag försöker skriva ut, meddelandena är liknande, men det står inte exakt samma sak. Någon gång fick jag upp något om att skrivarkön var full, men då var den i själva verka tom…? Detta meddelande kom dock bara upp en gång.

Record
2016-01-06 15:55
#8

Ja du har gjort nästan allt, men ge inte upp, problemet går att lösa, men hur….

Har du trådlöst mellan dator skrivare, alternativt dator-router- skrivare, kanske något där, eller annan användare som utnyttjar din dator under tiden. 🤔

Silversak
2016-01-06 15:58
#9

Ja jag har en router som är "kopplad" till dator som jag även kopplat skrivaren till, men har även provat med sladd mellan skrivare  och dator. Hade en kompis som var förbi och bara kopplade sladd mellan sin dator och min skrivare, då fungerade allt som vanligt. :/ Men när det fungerat som det ska så har jag haft via wi-fi.

[VSK]
2016-01-06 15:58
#10

#6

🙂

#7

Du har inte nån mjukvarubrandvägg som du råkar ha blockerat printspoolern i?

Menar mest tredjeparts brandvägg. 

Om du skickar ett skrivarkommando så dyker det upp en liten ikon nere vid klockan (om man kör med Windows) och där har du ju lista på allt köande. Är den tom så felar det ju nånstans rejält.

Har du provat att reparera systemfilerna i din dator? Kommandot funkar väl från Win7 och uppåt iaf.

Öppna tex kommandotolken (cmd) som admin. Högerklicka på den och välj.

Sen skriver du sfc /scannow och trycker på enter.

Tyvärr så kan inte detta reparera alla systemfiler, men du får iaf svar om det är nå knas eller inte.

Silversak
2016-01-06 16:07
#11

Har provat slå av AVG-brandväggen iaf hehe… Men det funkade inte heller.

Tror inte det dyker upp något alls för mig, får bara felmeddelandet :/

Gjorde som du sa så får väl se vad den säger när den är klar!

[VSK]
2016-01-06 16:08
#12

#11

Jag håller mina två tummar 🙂

Silversak
2016-01-06 17:24
#13

Tyvärr så hjälpte det inte… :( Det stod att den hittade "corrupt files", men som du sa, VSK, så kunde den inte reparera alla filer. :/

Annons:
[VSK]
2016-01-06 17:28
#14

#13

Eftersom du verkar ha en del knas med din installation av operativsystem så kanske du skulle fundera på att installera om det, om du har möjlighet.

Silversak
2016-01-06 18:43
#15

Alltid värt att prova! Tack så jättemycket för alla tips!

[VSK]
2016-01-06 18:45
#16

#15

Lycka till iaf med din dator hur nu din lösning ser ut.

Upp till toppen
Annons: