Annons:
Etikettwindows
Läst 1211 ggr
[Jens]
2016-01-06 11:57

Samsung släpper surfplatta med windows 10

Under CES mässan i Las Vegas så visar Samsung upp sin nya surfplatta Galaxy Tab Pro S och denna gång väljer de Windows 10 som operativsystem och inte Android.

Källa: http://www.winbeta.org/news/ces-2016-samsung-introduces-galaxy-tabpro-s-windows-10-2-1

Annons:
kissidor
2016-01-06 12:26
#1

den kan nog va nåt för den som är intresserad av en windowsplatta - vilket jag personligen kommit fram till att jag inte är. det är ju långt ifrån samsungs första windowsplatta, men då de för första gången 2015 fick till sina androidplattor som de borde ha varit för längesen så kan det hända att tiden är mogen nu för även detta. skärmen lär ju iaf utklassa allting i segmentet. frågan är som alltid hur batteritiden blir. och exakt hur skyhögt priset blir

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2016-01-07 10:36
#2

Det som är synd är att den bygger på Intels 6:e generation M processor. Den är visserligen superb i pretanda och kvalitet men gör också att man i priset måste inkludera en licens för Windows (gör att priset kommer ligga ca 1 000 kr högre än annars).
Om man hade levererat den med Intels 6:e generation Atom Z-X processorer (prestanda är tillräckligt för de flesta som kör en platta men inte för avancerade spel) så hade man kunnat leverera den med Windows för Bing vilket Microsoft inte tar betalt för. Windows med Bing är precis samma som vanliga Windows 10 . Enda skillnaden är att sökmotorn Bing är förkonfigurerad som standard men det kan man ju ändra på när man vill. I övrigt är alla Windows funktioner där precis som för de Windows versioner man betalar för.

Dessutom kostar M processorn ca 2 000 kr mot ca 200 kronor för en Z-X processor (Intels priser) vilket så klart påverkar slutpriset.

Mitt tips är att priset lär ligga på ung som Surface plattorna dvs mellan 7 000 - 12 000 beroende på vilken M processor man väljer, hur stor SSD disk och hur mycket minne man väljer.

Upp till toppen
Annons: