Annons:
Etikettövrigt
Läst 1236 ggr
Blanksteg
1/8/16, 9:38 PM

Uppdateringar

Är det dåligt att inte uppdatera datorn när det kommer uppdateringar? Just nu så har jag 60 uppdateringar för Windows 8.1 att installera, men datorn vill tydligen inte installera dem såvida jag inte samtidigt installerar Windows 10, vilket jag inte vill göra än. Även om jag bockar ur W10 så laddas det ner och vill installeras, före de andra uppdateringarna. Blir samma sak när jag klickar för att dölja W10-uppdateringen.

Har stängt av automatiska uppdateringar på grund av detta.

Annons:
[VSK]
1/8/16, 11:14 PM
#1

Om din dator vill installera Windows 10 först, så lär den knappast installera uppdateringar för Windows 8.1 efter installationen av Windows 10.

Blanksteg
1/8/16, 11:58 PM
#2

Nej, precis. Men vet inte hur jag ska få datan att installera uppdateringarna och inte W10.

[VSK]
1/9/16, 12:25 AM
#3

#2

Du har nog inte så mkt till val. 

Du kan ju inte använda en dator som inte är uppdaterad på länge enbart för att du inte vill ha Windows 10. Om du inte kryssar i alternativet för Windows 10 så skall du inte få det installerat. Möjligtvis vill datorn ladda ned Windows 10 och invänta order på dig om installation (idiotiskt jag vet).

Gör en systemdiskbackup före och installera allt utom Windows 10. Då kan du alltid backa till det stadiet du är i nu, vad du nu skall dit å göra. Får datorn för sig att installera Windows 10 utan din vilja så kan får du nog installera om Windows 8.1 igen och ge tusan i att installera de KB som har med Windows 10 att göra. -bara googla om det så hittar du de du ska undvika.

Annars får du vänta ett halvår till tills uppgradering av Windows 10 inte är gratis längre. Då borde du slippa få det i Windows Update.

Blanksteg
1/9/16, 12:31 AM
#4

Ah ok. Jag får nog ta och installera W10 igen och se om det funkar denna gång. Förra gången fick jag ju någon bugg med startmenyn som inte ville fungera…

[VSK]
1/9/16, 12:43 AM
#5

Och du provade en clean install efter det att du hade uppgraderat till tian?

Innan du gör clean install, kolla så att den är aktiverad först. Väldigt viktigt om du uppgraderar och vill slippa köpa en ny licens.

Det finns de som haft turen med en hel uppgradering, men jag är allergisk mot uppgraderingar. Det är clean install som gäller när man byter operativsystem.

Blanksteg
1/9/16, 12:45 AM
#6

Ok, och hur gör man en clean install? Jag är helt grön inom detta område :P

Annons:
[VSK]
1/9/16, 12:50 AM
#7

Inställningar/uppdateringar och säkerhet/återställning/starta om. 

Sen har du tre alternativ att välja på. Ta det längs ned av de. Men gör backup på allt du vill ha kvar före som finns på din systemdisk.

Blanksteg
1/9/16, 12:56 AM
[VSK]
1/9/16, 1:02 AM
#9

👍

Upp till toppen
Annons: