Annons:
Etikettdatorköp
Läst 921 ggr
[HammyPaws]
2016-01-09 15:16

Köpa bärbar dator

Hejsan!

Någon här som kan hjälpa mig hitta en bärbar dator som uppfyller mina behov? Mina krav är bara  att jag ska kunna spela The Sims 4 på den, ha många bilder, och word och allt sådant där standard. Och surfa förstås :) Maxpris 8000 :) 

Tack på förhand :D

Annons:
Djungelvrål.
2016-01-09 15:26
#1

Jag har en Asus.. Ja vad den nu än heter, kostade omkring 5500 och fungerar utmärkt med sims och en drös med bilder (har väl omkring 7k bilder på datorn än så länge). 🙂

Taggeman
2016-01-09 16:13
#2

Tror att man får en bra dator med belyst tangentbord nyare i5 processor o
256 Gb ssd ,  8 gb ram o tunn/lätt.  https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/lenovo-u31-70-80m5009qmt/224012.8907/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[HammyPaws]
2016-01-09 21:57
#3

#1 Åh! :) Hur länge har du haft den?

#2 Hahah ursäkta men jag förstod inte ett ord av vad du skrev 🤔 😊 Vad är det som gör den datorn bra? 😃

Aniara14
2016-01-09 23:19
#4

#0 Måste du absolut ha en bärbar dator? Du kan få en mycket bättre stationär för samma pris.

#2 Datorn i länken tycker inte jag är lämplig att spela på eftersom den har en endast tvåkärnig avsiktligt underklockad U processor, Ultra Low Voltage, som inte rekommenderas för spelande, om det inte gäller enkla och icke krävande spel. Basklockfrekvensen är dessutom för låg, bör vara minst 2.4GHz.

Vidare så har den bara integrerat grafikchip, inte nåt dedikerat grafikkort med eget minne, =VRAM. Både Sims 3 och 4 ska absolut ha ett riktigt grafikkort med minst 2GB VRAM, åtminstone ifall man vill att det ska vara ett nöje att spela och inte bara en plåga.  Enligt dom rekommenderade systemkraven för Sims 4 så ska man ha Nvidia GeForce GTX 650 eller bättre grafikkort.

Skärmen är också alldeles för liten för att spela på, bara ynka 13", men samtidigt full HD upplösning. Kan väl knappast bli så kul att titta på under längre stunder.

Dessutom är ju SSD:n rätt liten och inte heller lämpad för långtidslagring. Efter dom vanliga avdragen för OS, obligatoriskt ledigt utrymme och skillnader i kapacitetsberäkning, så återstår det bara ca 190GB att använda.

Finns ingen optisk enhet alls heller.

Att en laptop är "tunn och lätt" är absolut ingenting att sträva efter ifall man vill att den ska hålla sig så sval och välventilerad som möjligt vid tyngre belastning, t ex spelande. Däremot är det ju en klar fördel om man måste bära omkring på den mycket, och bara ska göra lätta saker typ använda kontorsprogram och liknande.

Slutligen så tycker jag att priset, 7490:- för en såpass klen dator är alldeles för högt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[HammyPaws]
2016-01-10 09:30
#5

#4 Har faktiskt funderat på en stationär, men det är ju såå mycket skönare att ligga ner än att sitta upp haha… :P Får ganska ont i ryggen när jag sitter pga stor byst så kanske slutar med att jag inte spelar alls :o :o Men jag har som sagt funderat på det!

Tack så mycket för all information! :) Den behöver inte vara lätt för jag tar aldrig med mig den någonstans, förutom kaaanske om jag åker utomlands men det är ju max en gång per år. Ja, det är ganska dyrt :/ Vad skulle du rekommendera för stationär till mig i så fall? :)

Aniara14
2016-01-12 02:36
#6

#5 Jag behöver veta några mer saker innan jag kan ge dig förslag på stationär dator.

1. Ska dom max 8000:- räcka till bildskärm och högtalare också, eller har du redan detta?

2. Om du inte har en skärm, vilken storlek vill du ha då?

3. Vill du köpa i fysisk butik, eller beställa på nätet?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[HammyPaws]
2016-01-12 11:52
#7

#6 Ja, högtalare och allt också. Jag har inget… Vill gärna ha en stor skärm :o Typ 27 tum… Kan tänka mig gå över 8k gränsen om den perfekta datorn visar sig… :P :D Det spelar ingen roll om det är i en fysisk butik eller på nätet :)

Aniara14
2016-01-13 02:45
#8

#7 Ja, det vore ju bra om du kan höja maxpriset lite, för det är nog inte möjligt att få både bra dator, högtalare och 27" bildskärm för 8000:-

Här är förslag på en i mitt tycke väldigt prisvärd dator som just nu säljs till kraftigt nedsatt pris, 6990:-  jämfört med ordinarie pris som är 8990:- Grafikkortet, GTX 960 som sitter i denna, är riktigt bra, 10380 poäng på 3DMark, och kommer säkerligen att räcka för alla dina spelbehov, och allt annat också.

Processorn är en i5-4460 som jag tror kan räknas som medelklass vad gäller prestanda. Sims 3 och 4 kommer den att klara, men kanske inte dom allra nyaste och mest krävande spelen.

Denna dator har också optisk enhet, senaste WiFi standarden = ac, 8GB RAM, =arbetsminne, 2TB hårddisk med den snabbare hastigheten 7200 rpm, dock ingen SSD, men det brukar inte datorer i den här lägre prisklassen ha. Det kan man sätta i själv om man är händig, eller har nån annan datorkunnig i närheten som kan hjälpa till. En lämplig SSD för denna dator, 2,5" 250-512GB, kan man hitta här.

Bildskärmar finns det många olika att välja mellan. Här är en 27" till bra pris som fått många mycket nöjda recensioner.

När det gäller högtalare så tycker jag att dom här ser hyfsade ut, om du nöjer dig med 2.0 system. Om du vill ha med även större basenhet så finns 2.1 också, exempelvis dom här, men kostar då givetvis betydligt mer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: