Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 1771 ggr
Jalking
2016-01-11 14:20

Firefox/Chrome olika skarpa

Jag tänkte byte från Firefox till Chrome för att få bättre samspel med mina mobila enheter där jag redan använder Chrome. Jag använder också flera av Googles andra tjänster, bl.a. kalender (klara mig inte utan den), och tänkte att de kanske fungerar lite smidigare på Chrome.

Jag  importerade alla bokmärken och inställningar från Ff till Chrome. Fungerade mycket bra. Började sen använda Crome, men upplevde den som lite obehaglig för ögonen. Jag testade att öppna samma fönster i bägge läsarna och lägga sida vid sida. Skillnaden var inte enorm men klart märkbar. Firefox är skarpare.
Jag fattar inte riktigt, samma text från samma websida på samma dator och skärm vid samma tillfälle borde ju vara  exakt lika skarpa. Däremot kan jag först att det kan vara skillnader i typsnitt, teckenstorlek mm, beroende på inställningar och de olika webläsarnas sätt att tolka html.
Jag upplever också Chrome som något murrigare i färgerna, men där är skillnaden inte lika tydlig.

Någon annan som har märkt detta?

Annons:
Kaj
2016-01-11 14:40
#1

Jag antar att både CC och FF är inställda på att visa sidan i samma storlek.

Är det samma på alla sidor du besöker?
Annars kan du labba med typsnitten i webbläsarna. Dessa laddas om en websida inte specifikt angivit att typsnittet skall vara ett specifikt.
I CC finns den under inställningar, avancerade inställningar och Webbinnehåll
I FF finns det under inställningar, Innehåll och Teckensnitt och färger (avancerat)

Pröva att sätt samma typsnitt och storlek i båda webbläsarna och se om det blir samma då när du besöker en sida du tidigare tyckte det var skillnad mellan dem.

[VSK]
2016-01-11 15:36
#2

Jag har läst om ett flertal människor som upplever Chrome det som ts nämner. Så det stämmer säkerligen.

Jalking
2016-01-11 22:26
#3

Jag tor inte att jag lägger ner någon energi på att testa detta vidare om det är fler som upplevt samma sak. Jag återgår till Firefox.

[VSK]
2016-01-11 22:33
#4

👍

Aniara14
2016-01-12 02:45
#5

#0 Jag har både Internet Explorer, Firefox, Chrome och Opera installerade på en av mina laptops. Dom 2 förstnämnda visar märkbart skarpare och tydligare text, medan Chrome och Opera är mera otydliga och urblekta, vilket gör att jag inte vill använda dom. Allra bäst är IE när det gäller detta, men Firefox är nästan lika bra.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

beem
2016-01-12 09:59
#6

Jag upplevde samma problem när jag bytte från IE till Chrome. IE var knivskarp. Man vänjer sig med tiden. 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2016-01-12 10:07
#7

Jag använder inte IE speciellt ofta, men kan intyga att den är betydligt skarpare än Chrome.

Kaj
2016-01-12 15:08
#8

Jag tror att IE drar fördel av Windows Clear-type font. Är osäker på om FF eller Chrome gör det.

Upp till toppen
Annons: