Annons:
Etikettövrigt
Läst 1523 ggr
Magi-cat
1/12/16, 8:49 PM

Meddelande från Apple (?)

Hej!

Det är nu fjärde gången på några dagar som jag får ett meddelande från Apple med något varierande formuleringar och felstavningar. Är det skumt? Behöver jag oroa mig?

Så här ser det senaste ut:

"

Kdra kund,

Ditt Apple-ID har anvdnts fvr att ansluta till iCloud via en webbldsare.

Datum och tid: januari 2016, 06.13 CET

Webbldsaren: Mozilla Firefox

Operativsystem: Linux

Om du redan har ldst informationen ovan kan du bortse fren detta e-postmeddelande.

Om du inte har loggat in pe iCloud nyligen och misstdnker att negon obehvrig har etkomst till ditt konto

Fvr att undvika fvrlust av fvrmener som du dr associerade, Apple har tillhandahellit ett sdkert kontrollsystem, dr det nvdvdndigt att bekrdfta din information pe"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Anata]
1/12/16, 8:53 PM
#1

Hela testen på ditt brev/mail syns inte

Magi-cat
1/12/16, 8:55 PM
#2

Nej, jag lyckas inte få med hela…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

annia1
1/13/16, 12:42 AM
#3

Som regel är dessa mail bara spam/fiskningsmail och de vill att du ska logga in nånstans så de kan få tag i uppgifter från dig. Då det inte går att fram hela mailet så ser jag inte om det finns länk med i det.

Har du ens nån appleprodukt, apple-id eller icloudkonto. Du kan ju annars fråga inne på nån av iphone,, ipad eller mac. Alla är ju appleprodukter, men är rätt säker på att du får samma svar där att det bara är spam/fiskningsförsök. Så dålig svenska ska man alltid ta som varningstecken.

Om du har nån appleprodukt och konto där så gå in på deras vanliga sida och logga in på det vanliga sättet och se om du hittar nåt om det som står i mailet.

.

Magi-cat
1/13/16, 8:10 AM
#4

Apple-ID Support Integritetspolicy 
Copyright ) 2015 Apple Distribution International,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/13/16, 8:17 AM
#5

Det slutar med ovanstående. Jag har inte klickat på det.

Jag har apple-ID men inget icloud som används.

Mailen har haft något olika ordalydelser och olika felstavningar.

Jag ska gå in på apple-kontot senare och titta. Annars gör jag så att jag betraktar det som spam.

Tack för hjälpen!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

cookies
1/13/16, 8:33 AM
#6

Det där är INTE ett riktigt apple meddelande.

Om jag är osäker ibland så om jag är osäker så kollar jag på vem som skickade mejlet. Det kan stå "The Google Team" eller "Apple inc." jättefint  som avsändare, men det är det inte. Olika mejl-tjänster har olika sätt att hantera saker. Själv använder jag hotmail (som blev outlook). Dom blockerar saker i mejl som standard, så får jag sådana mejl så öppnar jag dom. Dels för att få mig ett skratt och dels för att se vad det är. Sedan klickar jag på "Svara", och då brukar mottagarens adress se ut typ: aj39gjsl03025@kho49dk9.biz eller något i den stilen. Då vet man att det är fejk :)

Annons:
Kaj
1/13/16, 10:42 AM
#7

Det låter som spam.
Det viktiga är att du inte skall klicka på några länkar i mailet för att komma till ditt konto och du skall absolut inte uppge några personliga uppgifter via mailet eller ens svara på det.

Gå  alltid in den vanliga vägen gå ALDRIG via länkar från ett mail.

Magi-cat
1/13/16, 10:43 AM
#8

Tack för era svar! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
1/13/16, 10:53 AM
#9

Jag får också en massa mejl från Apple. Det står att mitt konto kommer att frysas i 24 timmar, och att jag skall klicka på en länk. Det har jag inte gjort och mitt konto har inte frysts. Detta får jag minst en gång/ vecka.
Sen får jag mejl från telia om att jag skall få tillbaks pengar, har inte ens telia, + en massa mejl om att jag har vunnit flera miljoner pund 🤪

Magi-cat
1/13/16, 10:59 AM
#10

#9 Haha, då är det inte bara jag. 😃

Och PostNord om att jag inte hämtat ut paket och ska ladda ner fraktsedel, annars…

Sådant fattar t.o.m. jag att det är bluff (men i många fall ganska skicklig sådan) men "Apple" lät ju lite möjligt att det kunde vara något…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
1/13/16, 11:12 AM
#11

Trodde också först att Apple var ok. Men det låg i skräpposten och jag är väldigt försiktig.

horribleatnames
1/13/16, 11:21 AM
#12

Pappa får likadana mail från "Apple" och han har inga apple-produkter. Luktar spam lång väg

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

JMW
1/13/16, 2:34 PM
#13

Jag har fått ett antal sådana mejl från "Apple". Har inga appleprodukter jag heller.

Annons:
[VSK]
1/13/16, 5:47 PM
#14

Jag har nog en 40-50 iPhones och minst lika många Ipad som jag kan dela med mig av gratis. Tycker jag får mail om det var och varannan dag att jag har en ny telefon eller platta att hämta ut 😃

(mailet är ironiskt)

Magi-cat
1/13/16, 5:48 PM
#15

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: