Annons:
Etiketthårdvara
Läst 764 ggr
oddahviing
2016-01-13 18:21

Problem hitta rätt CPU fläkt

Först och främt, jag bor i UK och det här är en UK dator om det skulle betyda någonting, men min partner har en Acer aspire 5750G och hans fläkt är helt paj. Vi köpte en fläkt från ebay ( http://www.ebay.co.uk/itm/CPU-Fan-For-Acer-Aspire-5750-5755-5350-5750G-5755G-Laptop-DC280009KA0-0P5WE0-/171106022831?hash=item27d6b6b5af:g:ep4AAOSwiCRUkufV ), gick till en affär, dom öppnade upp och sa att den inte passade. Emailade Acer spare parts och fick ett nummer till fläkten (23.R9702.001), och den ser ju precis likadan ut som den vi köpte, men inte samma model nummer… det skulle nämligen finnas 2 olika modeller av fläkt för samma dator, och vi trodde vi köpt fel men kanske inte? Försökte affären bara blåsa oss för att få in mer pengar genom att handla in en fläkt själva? Någon som kan förklara detta mysterium för mig? O.<

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Record
2016-01-14 10:43
#1

Ett nästan omöjligt uppdrag att byta fläkt, skicka tillbaka den, du har ju returrätt. När ja inte vet vilket problem det är med den i datorn, förslår jag att du tar ur den och tittar efter modell o serienummer, därefter beställer du en ny hos Acer. Alternativet är att rengöra den befintliga, eller byta lager, ett tillfälligt sätt är om den väsnas för mycket, ge den lite tjock olja, så den håller sig tyst. Vill du dammsuga den så se till att fläktvingarna inte roterar och blir en generator som förstör styrkretsarna i datorn.

oddahviing
2016-01-14 13:44
#2

Datorn är flera år gammal, fläkten har inte fungerat alls i flera månader, har använt en kylplatta istället! Har använt compressed air, dammsugare, gått in och försökt gnugga av med tops (min partner vill inte ta isär för mycket då han är rädd att inte kunna sätta tillbaka eller förstöra något så har bara tagit bort tangentbordet) Vi tog reda på serienummer, vi har den fläkt som Acer säger är den rätta fläkten, men butiken som öppnade upp sa att det var fel. Vi har då skickat serienummer och allt till Acer, kan det hända att serienummret på datorn var fel, eller är det så att affären bara ljög för oss för att få in mer cash?

'-Headlights on the highway-'

Record
2016-01-14 22:00
#3

Alla fabrikanter som tillverkar elektronik har mins två leverantörer för varje komponent i tillverkningsserien, detta medför att endast serienummer identifierar vilken leverantör som kom med i den serien av din dator. kylplatta kan inte ersätta en fläkt, och tydligen har du med dammsugaren kört sönder fläkt-elektroniken, då fläkten inte fungerar. Medges att det är många skruvar för att själv reparera datorn (omkring 100 st) ibland av olika längd. Fabrikanten av datorn brukar ha en servicemanual som klart talar om var och mått på varje skruv, så försök hitta denna om datorn lever ännu.

oddahviing
2016-01-16 12:52
#4

Japp, det är nog dammsugaren som kört sönder fläkten,. Jag undrar också hur den ser ut på insidan, men han kör aldrig några tunga program nu utan använder min dator istället och tempen i datorn har hållit sig på 37-60 grader (realtemp). När vi kollar på youtube när de tar isär datorn och in till fläkten är det inte i närheten av 100 skruver, snarare ser det ändå ganska enkelt ut men det är min partner som inte vill göra det själv, jag har sagt att vi kan men han vill inte. Vi frågade Acer själva om modell och serienummer och frågade också den vi köpte den nya fläkten av och både säger att den fläkten vi köpte är den rätta, så jag förstår inte varför de i butiken sa att det var fel >.<

'-Headlights on the highway-'

Record
2016-01-16 22:48
#5

Här får du en handledning hur du öppnar datorn, de är många skruvar innan fläkten kan komma ur, ett tips är att markera skruvarnas placering och tryck fast dem på ett papper, ett för varje sida av datorn. Tangentbordet kan vara lite svårt att få loss och gott om tid måste till.

https://www.youtube.com/watch?v=8dSS6EzUevM

kanske du redan hittat denna sidan?

oddahviing
2016-01-17 13:29
#6

Har kollat flera youtube vidoes men han vill som sagt inte ta itu den själv. Vi har hittat en dator reparatör som var väldigt villig att hjälpa och inte speciellt dyr så ska gå dit imorgon!

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Upp till toppen
Annons: