Annons:
Etikettövrigt
Läst 1555 ggr
Tarotstollan
1/18/16, 9:45 PM

Fel på scrollhjulet.

Jag har fått något konstigt fel på scroll hjulet. Ibland så flyttar sig inte bilden mer än bara några mm trots att jag scrollar som vanligt. Jag rullar och rullar och det går jättesakta och sen så kan det släppa ett tag och det blir som vanligt. Jag har blåst rent linsen och plockat bort alla katthår som brukar fastna där, det gör jag varje dag av förståeliga skäl. Jag har inte ändrat några inställningar.
Så vad kan felet vara?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[VSK]
1/18/16, 10:07 PM
#1

Är du hundra på om du fått bort allt damm så de inte skymmer ljussensoren? för mig låter det som det finns damm/hår/skräp kvar.

Har du fått bort precis allt damm så kan det vara skrollhjulsaxeln som inte sitter riktigt i på ena sidan, men det borde du märka iaf kan man tycka.

Tarotstollan
1/18/16, 10:14 PM
#2

Jag har blåst och torkat bort det jag inte kommit åt med fingrarna i det lilla hålet och ja hjulet sitter fast som det skall inga vickningar eller något som är snett.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
1/18/16, 10:25 PM
#3

Vet ej vad du har för mus men det borde gå ändå. Prova stoppa ned en potatissticka i metall om du har ned mot skrollhjulsaxeln och snurra på skrollhjulet så att potatisstickan liksom "gräver" damm. Tänk på att inte komma åt skrollhjulet som sitter "där under" för det är ett litet plasthjul med ekrar. Böjer du ekrarna så blir musens skrollfunktion rätt obrukbar.

Det är det själva skrollhjulet i plast (med ekrar) som måste vara rent, men har du tur så får du med allt om det får upp den invirade dammtussen som brukar sitta runt skrollhjulsaxeln.

Vissa möss kan vara lite knepiga att skruva isär då det kan vara mkt klickfästen, men det går bara man är försiktig. Så det är att rekommendera en isärmontering för bra rengöring.

Många tillverkare kan ha skruvar under "glidtassarna" så kika där om du inte får isär musen när du skruvat bort alla synliga skruvar.

Tänk dock på att lite dyrare möss av nyare årsmodeller kan ha ganska många saker som kan lossna om du är oförsiktig. Men det är inte mer än att du monterar tillbaka de isf. 

Tålamod, bra belysning och nån finare liten skruvmejsel brukar lösa det mesta. 

Tänk på att om din mus har många knappar så finns där en elektronisk förbindelse så du tänker på det när du separerar överdelen från underdelen (så inget går sönder).

Tarotstollan
1/18/16, 10:51 PM
#4

Jag har en Plexgear Office med sladd.
Kan försöka testa med plasttandstickor, det är nog det enda som skulle kunna gå ner mellan hjulet och kanterna. Det finns bara en skruv men vet inte om jag skulle kunna klara att skruva ihop en massa smådelar, då jag inte ser så bra.
Det får bli som blir, i värsta fall får jag väl köpa en ny och sen ha den gamla att skruva isär och öva på till nästa gång!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
1/18/16, 10:57 PM
#5

😃👍

Kaj
1/19/16, 9:38 AM
#6

Ibland får jag problem med att musrörelser bli slöa om jag samtidigt kör flera andra saker i mina USB portar.
Ex om jag påbörjar kopiering av filer till en usb disk kan min mus bli lite trög under tiden eftersom även musen sitter på usb. Verkar som om usb interfacet inte orkar dra flera saker samtidigt ibland. Så fort kopieringen eller annat på usb porten (skrivare mm) är klart så funkar musen som vanligt igen.

Annons:
Zpookey
1/19/16, 4:56 PM
#7

#0

Vad använder du för underlag till musen?

Om man har musmattor med en massa mönster i så kan det störa optiska möss rätt rejält.

Lasermöss är inte lika känsliga.

Tarotstollan
1/19/16, 11:03 PM
#8

#6. Jag har bara  laptoppen  och en fläkt inkopplad samtidigt.
#7. Jag har två olika musmattor en mjuk och en hård. Har aldrig haft några problem med någon av dem tidigare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kaj
1/20/16, 10:28 AM
#9

Ta ur fläkten och se om det blir bättre. Om det blir det så orkar inte datorn usb portar dra både mus och fläkt samtidigt

[VSK]
1/20/16, 10:52 AM
#10

Den dator som inte orkar dra runt USB och fläkt? kan knappast existera. Däremot så kan klen dator få lite problem om man har USB 3 och kopierar nånting "tungt" där samtidigt som man använder Wifi.

Tarotstollan
1/21/16, 1:31 AM
#11

#9. Jag har haft fläkten inkopplad i över 1½ år och det började krångla denna veckan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: