Annons:
Etikettövrigt
Läst 4462 ggr
Hallengren
1/21/16, 10:41 AM

datorn startar om sig själv?

tja

har ett störigt problem, som jag inte blir klok på,

datorn startar om sig själv. oftast på nätterna,
fattar ej varför,

nån som kan veta varför?

tack i för hand

Annons:
Niklas
1/21/16, 10:43 AM
#1

Du behöver nog berätta vad det är för dator och operativsystem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
1/21/16, 10:45 AM
#2

#0

Vad säger loggboken för nåt? 

Vad gör din dator nattetid. Torrent eller bara mer eller mindre idle?

Hallengren
1/21/16, 10:53 AM
#3

oj glömde det.. :P

har win10

Processor: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor  (6 CPUs), ~3.5GHz
  Memory: 16384MB RAM

AMD Radeon R9 200 serie 2gb grafikkort.

har jag.

och datorn gör inget på nätterna, bara står igång, inga torrent eller nått sånt igång.

[VSK]
1/21/16, 10:59 AM
#4

#3

Kan du trigga fram denna omstart, och om ja. -hur?

Kolla i din loggbok och under system. Du borde ha nåt med där gällande dina omstarter. Iaf om loggboken hinner med.

Hallengren
1/21/16, 11:06 AM
#5

enda jag kan hitta i loggen är nått om Kernel-Power, och som beskrivning står det

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Niklas
1/21/16, 11:07 AM
#6

Har du inga program igång när den står?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Hallengren
1/21/16, 11:12 AM
#7

jo dom vanliga, som avast virusskydd, och battle.net appen, är typ det enda som är igång i program.

[VSK]
1/21/16, 11:13 AM
#8

#5

Det där felet har börjat pluppa upp lite här och var. Jag har själv råkat ut för detta. Är rätt säker på att det är nån bugg som smugit med Windows Update.

Min PSU (nätdel) räcker garanterat till.

Prova stäng av allt som har med strömsparfunktioner att göra och se vad som händer.

Hallengren
1/21/16, 11:17 AM
#9

okey.. hitta precis nån inställning i system, om automatiskt omstart, som man kunde bocka av.

sen börjar jag tro att min nätdel inte riktigt orkar helt ut, köpte datorn från komplett, och fick med 500w nätdel, tycker det låter lite litet..

[VSK]
1/21/16, 11:20 AM
#10

#9

Beror ju på vilka komponenter du har i din dator samt om du överklockat den rejält.

Watt är inte allt på en nätdel, utan strömstyrkan är det viktigaste samt stabil ström. 

Om du kan alla dina komponenter i din dator, så berätta gärna.

Hallengren
1/21/16, 11:30 AM
#11

Cooler Master HAF 912 Adv. Limited Edit.

Cooler Master B500, 500W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe

AMD FX-6300 6-Core Processor Socket-AM3+, 3.5Ghz, 95W, 6MB L2 + 8MB L3 Cache, 3

Gigabyte GA-970A-D3P, Socket-AM3+ ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s

 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB, 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24

XFX Radeon R9 270X 2GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "DD-Edition", GHOST 2.0, DL-DVI-I

WD Desktop Blue 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM, 3.5"

Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk,

är i stora drag vad jag har för dator..och har inte överklockat alls.

[VSK]
1/21/16, 11:44 AM
#12

#11

Har du alltid haft två dedikerade grafik i den burken?

Finns ju kalkylatorer för att beräkna sin effektförbrukning, men dessa brukar alltid ta till i överkant.

Så här på rak arm (utan att googla effektsiffror) så skulle jag tro att din nätdel är lite på gränsen när din cpu och dina gpu får jobba i nåt tungdrivet spel, men det borde du ha märkt då med krasch som följd.

Detta problem du har nu har ingenting med din nätdel att göra då datorn är i idle (tomgång).

Jag sätter mina 25 öre på strömsparfunktioner och Windows Update som klantat till det.

Prova stäng av allt du kan som har att göra med strömsparfunktioner att göra. Du hittar massor med inställningar i enhetshanteraren för respektive enhet. Brukar stå liknande "tillåt denna enhet använda strömsparfunktion" eller nåt liknande.

Datorn drar inte speciellt mkt mer ström för det. 

Ibland är det även rekommenderat att stänga av denna strömsparfunktion för nätverkskortet.

Antar du har koll på drivrutinerna så att de är färska.

Hallengren
1/21/16, 11:59 AM
#13

får ta och gå igenom datorn lite sen då, se om jag få bukt på det..

och har alla senaste drivrutinerna, då jag har problem ibland med grafik drivrutinen,

då det händer ibland att den slutar och svarar och sen blir återställt igen, mitt i ett spel. lite störande,

Annons:
[VSK]
1/21/16, 12:15 PM
#14

#13

Du bör byta nätdel oavsett, men jag tror inte det är det som är orsaken till dina krascher vid idle.

Din nätdel du har bör ej överstiga 300 W belastning iaf.

http://uk.hardware.info/reviews/4642/13/three-500-watt-psus-tested-antec-vp550f-cooler-master-b500-and-nexus-nx-5000-v1-conclusion

När du köper ny nätdel sen. Kalkylera en effektnivå på den på ca 80% av det ditt system drar. Alltså dina komponenter kan inte dra mer än 80% av det din nätdel klarar av att leverera.

Sikta in nånstans på 650 W i bra kvalitet. Vet du med dig att du kanske en dag sitter med två strömtörstiga grafikkort så gå upp till 750 Watt, och vet du med dig att du kommer börja överklocka allt, välj 850 W och uppåt. (beror ju så klart på vilka eventuella komponenter det handlar om).

Är som sagt aldrig bra att ligga nära gränsen vad en nätdel klarar av som max.

Själv tycker jag att man skall börja med att köpa en så bra nätdel som man har råd med. Det lönar sig alltid. Sticker en billig nätdel så kan den bränna det mesta om man har otur. 

Vill du ha en erkänt bra tillverkare av nätdelar så kolla in tex Seasonic.

Hallengren
1/21/16, 3:08 PM
#15

ska kolla runt efter ny nätdel..

[VSK]
1/21/16, 3:23 PM
#16

👍

papa-bear
1/21/16, 7:34 PM
#17

mest troligt windows update, om jag kollar efter uppdateringar och det hittats och installeras, får jag ett förslag när datorn skall startas om, och det brukar vara 3,30.

Kaj
1/22/16, 9:08 AM
#18

Jag har haft Win 10 sedan den kom ut och kör på alla uppdateringar. Har aldrig hänt att den starar om. Visserligen har jag bara datorn på när jag jobbar med den men den har aldrig stängt av då. Jag kör en Intel NUC med I5 processor med SSD disk.

Jag stänger alltid av datorn när jag inte jobbar. Sätter den inte ens i viloläge längre.
Orsak: Det tar ca 5-10 sekunder från kallstart tills jag kan logga in.
I Viloläge tar det ca 3 sekunder. Den extra tiden kan jag lätt leva med.

Hallengren
1/22/16, 3:46 PM
#19

hade önskat att min dator hade sån uppstart.. :P

borde kanske investera i en ssd nån dag..  så kanske jag inte behöver ha igång datorn hela tiden, då min uppstart är slöare än slöare i mitt tycke.. :P

[VSK]
1/22/16, 4:02 PM
#20

Jag har lite "inlärningsproblem" med min dator. Ibland startar den om så snabbt så jag tror det blitt nåt fel, och ibland så är månen snabbare. Har med Ram att göra detta med inlärning. 

Snabbaste omstarten från aktivt val till skrivbord är nog kanske 2 sekunder. Helt sjukt snabbt. Hade det inte varit för att man såg ikonerna laddas så hade jag trott datorn inte starta de om 😃

Annons:
Kaj
1/25/16, 9:20 AM
#21

Att Windows 10 är mycket snabbare i uppsarten beror bl a på att numer laddas inte alla drivrutiner och dll:er vid uppstart innan man kan logga på. Endast de absolut nödvändigaste drivrutinerna laddas. Sedan slängs inloggningsrutan upp. resterande drivrutiner mm laddas sedan i bakgrunden. Man behöver ju verkligen inte ex att en skrivares drivrutiner är laddad innan man loggar på. det som behövs är ju typ nätverk, tangentbord, mus, skärm och några andra OS specifika drivare. Resten kan vänta några sekunder extra utan att det stör användaren vid inloggningen.
Tänk att det tog Microsoft ett par decennier att räkna ut den lösningen.

[VSK]
1/25/16, 9:37 AM
#22

Windows 8 och nyare använder varmstart av operativsystemet. Dock så är det mer optimerat i tian.

När man stänger av datorn så går den ned i hybridavstängning. 

Hybridavstängning är ett partiellt vänteläge som startas. Detta partiella vänteläge sparar systeminformationen i en fil på hårddisken (SSD eller mekaniskt lagringsmedia) när datorn stängs av, precis som Kaj säger. 

Detta går givetvis att stänga av, tex vid felsökning mm, och blir då en kallstart. En kallstart tar av naturliga skäl längre tid på sig att bli klar än varmstart.

Hallengren
1/26/16, 10:35 AM
#23

nu bråkar datorn med nått som heter Kernel-Power, om jag förstår rätt så är det nått med minnet att göra..

nån som vet hur man åtgärdar det?? hjälper det med om installation av Windows?

en ren installation då så man formaterar hårddisken.

[VSK]
1/26/16, 11:05 AM
#24

#23

Prova att avinstallera ditt antivirusprogram och se vad som händer. Du får väl hitta på nåt annat än att surfa under tiden du testar.

Hallengren
1/26/16, 11:26 AM
#25

känns ju lite sådär att stänga av antivirus program, hade tänkte skulle ta och göra ren installation av windows, men lär ju ta en evighet. får jag dagen och gå iaf. :P

[VSK]
1/26/16, 11:27 AM
#26

#25

Kör med det inbyggda (om du kör med Windows 10). Bara för att testa.

Surfa på "säkra" sidor så länge.

Hallengren
1/26/16, 6:27 PM
#27

så där ja.. nu har jag en ren windows installation på datorn, och delat upp min hårddisk, så har en system disk och en spel/diverse ,

så får man se om det funkar bättre nu med datorn. återstår och se nu.. :)

Annons:
Hallengren
1/27/16, 7:39 AM
#28

datorn har inte startat om sig i natt, så allt verkar funka som det ska i datorn nu efter ominstallationen :)

får man hoppas det håller i sig nu.. :)

tackar för hjälpen jag fått från er.

[VSK]
1/27/16, 7:54 AM
#29

#28

Skönt att datorn verkar må bättre nu 👍

Upp till toppen
Annons: