Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1574 ggr
Sindri
1/21/16, 5:12 PM

Tips på program för ny dator.

Hatar verkligen att byta dator och därför blir det alltid alldeles för sent. Nu blir det byte från stationär till laptop och från WindowsXP (!) till Windows 10.

Det kommer bli tusen problem på vägen, tur att min gamla fortfarande funkar.

En stor grej för mig är att jag gillar Outlook Express. Tycker Outlook är för omfattande (gäller även nyare Excel och Word). Jag måste kunna läsa mailen offline så webmail är otänkbart.

Nån som har tips på ett bra mailprogram som är ungefär som Outlook Express.
Och hur sjutton flyttar man gamla mail i massa olika mappar plus en stor adressbok? Hjälp!

Annons:
[VSK]
1/21/16, 5:22 PM
#1

Windows Live Mail 2012 kan du läsa offline om du vill.

Kanske denna länk kan ge dig svar på hur du exporterar till Windows Live Mail trots att det gäller Windows 7.

http://www.sevenforums.com/browsers-mail/10497-importing-mail-outlook-windows-live-mail.html

Sindri
1/21/16, 6:14 PM
#2

Hmmm, gällde inte det där om man skall exportera inom en och samma dator? Och innan man uppgraderar operativsystemet?

Tror tyvärr inte det funkar - Windows 10 är ju installerat på laptopen.

[VSK]
1/21/16, 6:30 PM
#3

#2

Jag är lite osäker på vad du menar med att flytta vad till vad.

När du loggar in med Windows Live Mail, så synkar den automatiskt. iaf på Hotmail.

Sindri
1/21/16, 7:56 PM
#4

Jag måste på något sätt kopiera hela min Outlook Express, alla gamla mail i olika mappar + hela adressboken, och sedan klistra in den i ett nytt mailprogram i en annan dator.
Har gjort det en gång förut, men då var det Outlook Express till Outlook Express. Jag vill inte synka med Hotmail - använder inte det.

Eller menar du att jag skall lägga över det till WLM på den gamla datorn och sen logga in på den nya och då finns allt där?

Och man kan läsa mailen fast man inte har internet?

Kaj
1/22/16, 9:03 AM
#5

I Windows 10 kommer appen mail (e-post) med gratis. Den är uppföljare på det gamla Outlook express fast med många versioner däremellan.
Den bör ligga förinstallerad på din hemskärm i Win 10. Den är inte krångligare än gamla Outlook Express utan det är bara att köra.
Om den inte är på din hemskärm skriv bara "e-post" i sökrutan, högerklicka sedan och välj Fäst på start.

När du startar appen mail (e-post) så får du tala om vilken e-post server du vill ansluta till (samma som du nu har anslutit Outlook express till) och sedan är du igång.
Appen kan även importera från äldre versioner (ve ej om en klarar Outlook express). Så pröva och gör en export från Outlook express och spara filen på ett media ex us sticka.
Sedan kan du pröva import från appen i mail i Win 10.

Du har även en app för kalender, uppgifter och lite mer om du vill använda dom

Sindri
1/22/16, 1:03 PM
#6

Tack! Mycket att ta in, men jag gör ett försök i helgen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: