Annons:
Etikettövrigt
Läst 2587 ggr
Sindri
1/23/16, 9:46 AM

Min live-mail i Google Chrome

Jag testar Google Chrome för att flytta över allt till en ny dator.
Jag har en mailadress med live.se.

I Firefox är jag ständigt inloggad och behöver bara klicka på ikonen på startraden.

Nu funkar det inte i Google Chrome. Jag måste skaffa en Microsoft-inloggning som skall gälla för mailen, Skype + en massa annat som jag DEFINITIVT  INTE  vill ha. Som t ex Bing, OneDrive MSN mm.

Varför får jag inte bara fortsätta få ha min live-mail ifred?

Blir verkligen galen på alla dess "totallösningar" som skall pådyvlas en. Jag vill inte!!!!

Annons:
[Jens]
1/23/16, 10:03 AM
#1

Varför inte nöja sig med Firefox? På min PC så väljer jag Firefox framför alla andra webbläsare.

Jag är så anti mot Google överhuvudtaget för jag gillar inte storebror-fasonerna så jag undviker Google Chrome, Google Sök, Gmail m.m.

Zepp
1/23/16, 12:59 PM
#2

Har oxå en Live adress.. och den funkar utmärkt i Chrome.

Du får nog ange att inloggningen skall sparas?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1/23/16, 1:02 PM
#3

Har oxå Live mail för POP3!

Så vill du köra POP3 eller IMAP så väljer du olika alternativ.. du behöver bara ta hem Live mail och inget annat om du vill köra POP3.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/23/16, 3:06 PM
#4

Jag håller med - storebrorsfasonerna är nåt jag avskyr! Men jag får inte Firefox att funka i min nya dator med Windows 10. Den vill inte komma överens med varken Adblock, eller Google som sökmotor. Och det vill jag ändå ha.

Jag vill helst ha mailen som det är i Outlook Express. Är det det som menas med POP3 - att man tar hem mailen i datorn så man kan läsa den även offline? Gillar inte Outlook heller. Eller nya Office - för stort och byngligt.

Har förutom min live-mail en egen domän med min viktiga mailadress, och den måste jag komma åt offline.

Zepp
1/23/16, 3:19 PM
#5

Outlook Express heter numera Live Mail.. du klickar bara bort allt det andra dravlet som ingår i paketet Live essentiall!

Då får du altså POP3, dvs mailen tas hem till din dator!

Det är helt oberoende utav browser, iomed att det kör POP3 och SMTP protokoll.

Använder man däremot browser så kör de HTTTP-protokoll.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jens]
1/23/16, 4:15 PM
#6

Jag kör Windows 10 med firefox och adblock m.m. utan problem. Kanske det vore bra med en ominstallation så att du får det precis som du vill?

Annons:
Zepp
1/23/16, 4:27 PM
#7

Live mail har altså inget med Chrome att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/23/16, 5:23 PM
#8

#6 av: Jens

Ominstallation? Det är ju helt nyinstallerat. Det är Avast den bråkar med också.
Det kör jag ju på min gamla dator och det funkar jättebra. 

Fattar inte vad som felas, och jag är inte datakunnig nog att lista ut det.

#5 av: Zepp

Ok - det låter bra!

[Jens]
1/23/16, 5:26 PM
#9

Varför kör du Avast när du har ett virusprogram i Windows 10?

Sindri
1/23/16, 5:46 PM
#10

Vi använder Avast Pro på alla datorer. Gillar det och det har alltid funkat. Bra support på svenska. Har avinstallerat McAfee så det är inte det som krånglar.

Sindri
1/23/16, 5:50 PM
#11

#5 av: Zepp

Men vänta nu….jag har också en webmail som heter live.com. Jag får väl inte in den på samma då som min egen domän-mail? Vill inte blanda ihop de två. Och live-adressen skall bara vara på webben.

Zepp
1/23/16, 6:00 PM
#12

Men altså.. dags att sortera ut begreppen

Live essential mail är ett POP3/SMTP program som du har på din dator.. tänk Outlook express på XP.

Live.X som adress är adressen till servern.. förr kallades allt för Hotmail.

Numera verkar allt heta Outlook.. det är MSNs mailserver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/23/16, 6:38 PM
#13

Ja, nog sjutton är det förvirrande. Men Microsoft vill ju också att vi skall ha allt på ett ställe - full kontroll. Jag får rysningar…………..

Ja, jag testar väl Live Mail i min nya, funkar det inte bra är det väl bara att ta bort det. Suck, vad ett är jobbigt. I fortsättningen får jag nog lov att uppdatera allt så fort det är möjligt. Hopplöst att ligga flera generationer efter. Men jag gillar Windows XP.

En annan följd av att byta dator och op.system är att jag måste skrota en helt fantastisk scanner. Funkar hur bra som helst, fast egentligen skulle den inte funka ens med XP, men jag lyckades lura systemet. Men det känns hemskt - jag avskyr miljöslöseri!

Annons:
Record
1/23/16, 9:40 PM
#14

#12 Zepp

Vad har du för ISP, och Portar, har tidvis problem med TT (=Tyvärr Telia).

Zepp
1/23/16, 9:43 PM
#15

Telia.. 25 och 110!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
1/23/16, 10:40 PM
#16

Tack Zepp

Samma här, men har sett varianter men de har nog inte fattat att POP3 o SMTP skiljer.

Säger som Sindri allt var bättre förr (XP). tack för trådlånet.

[VSK]
1/23/16, 11:55 PM
#17

IANA har haft de portarna sen Dackes tid.

Zepp
1/24/16, 1:20 PM
#18

25 och 110 är som VSK säger standarportar för POP3 och SMTP sedan urminnes tider!

Meen.. nu har vi blivit mycket modernare.. vilket gör allt mer komplext!

Port 25 är rätt ofta blockad iomed att den användes för spam.

Men som regel så om du använder din ISPs mailserver för både POP och SMTP så känner de igen dig om du bara använder rätt inloggning och kryptering!

På det så förekommer andra protokoll och nyare kryptering!

Vi har NASar på jobbet.. andra hårdvaror/program som inte klarar nya protokoll.. det är en j*vla skit!

Och det beror då främst på att vi gått över till Outlook.com som företagsmail!😭

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
1/24/16, 2:01 PM
#19

Som Zepp säger, så är port 25 ofta blockerad. Minns inte riktigt när det blev på tapeten att blocka port 25 men gissar gott och väl på 10 år sen. Kanske mer än så.

Sindri
1/24/16, 2:13 PM
#20

PUH! Jag blir alldeles svettig av det ni pratar om. Rena grekiskan. Jag tillhör nog en förlorad generation! Men när datorn kom trodde jag det bara var någon övergående fluga…..  😞

Annons:
[VSK]
1/24/16, 2:18 PM
#21

#20

Du menar fluga, som de flesta trodde om bakmaskinen när den kom 😃

Jag tycker virtuella portar hit och dit är busenkelt. Men att baka bullar kräver massor med googlande och frågande hit och dit 🤦‍♂️

Record
1/24/16, 2:30 PM
#22

Bara lite tillägg, Outlook Express med Telia kör jag i XP enligt dem 465 ut och 110 in, utan att störa port 25.

Zepp, Har du hittat något för att nå NAS-servern behöver jag detta oxo.

Zepp
1/24/16, 2:48 PM
#23

Testade port 465.. fick bara problem gick tillbaka till port 25 och mailin.telia.com!

Och port 110 och smtprelay1.com.. det funkar om du ligger på ADSL och Telialina!

Problemet uppstår när man går över till fiber.. då blir det hur komplext som helst.. iomed att du kan ligga på öppen fiber!

Våra NAS och SEP har fortfarande inte stöd för nyare kryptering.. det är skit.. dels med nya autentiseringsprotokoll och krypteringsallgorismer!

Nu så har vi fiber på jobbet och Outlook.com som mailserver.. det är skit.. bättre var det när vi körde egen mailserver.. och jag själv bestämde hur saker och ting skulle skötas!

Meen.. vår VD är modern.. och hoppar på moderna lösningar.. vilket som regel bara leder till problem och ökade kostnader/mer arbete för mig och våra IT-konsulter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
1/24/16, 3:31 PM
#24

#23, lånar lite vilket även har allmänt intresse.

Utporten 110 med mailout.telia.com , kan det vara så att er server stuvar om via smtprelay1.com. Ja har ADSL direkt, men fiber mellan mina två fastigheter för att lura "Åskan". Hittade en NAS-hanterare "NDAS" måste prova den i veckan för en utrustning till en radiostudio.

Det finns två saker som Microsoft bollar med och det är Outlook samt Outlook. com. såg någon vad som hände?  (.com) flyttade till nästa rad. Det är väldigt lätt att ta fel när man vill ha med sina gamla mail till nya Win.  Det går faktiskt att få Outlook.com att var 30.de minut söka mail direkt hos ISP, och ta hem, och samma från Googles IMAP gmail. Men ISP tar extra betalt för att styra om.

Bäst är det att vara VD och användare, så länge man orkar.

Zepp
1/24/16, 4:08 PM
#25

Bäst vore om jag var VD och fick bestämma vad alla andra skulle göra!

Dock så är min VD 20 år yngre än mig och betydligt bättre på att hantera ägare och VDar från kundföretag.. jag är främst en överårig tekniker.. så jag skiter i ytterligare karriär.. även om VD-lönen och andra förmåner som följer med den positionen verkar bra.. dock inte det ansvaret!

Altså.. vi gick från egen mailserver till outsoursade tjänster, det förde över en del ansvar från mig till IT-konsulterna!

Såå.. nu tar det som regel en vecka till 14 dar innan man får fason på helvetet.. lite beroende på om IT-konsulten är barnledig eller ej!

Duvet.. IT-konsulter har som regel familj.. i värsta fall så blir de sjuka själva!

Från det ena till det andra.. Office 365 är en jävla sk*t.. egentligen så är det inget annat än gamla sunkiga Hotmail.. i ny kostym!

Bäst är att köra egna servers med kompetent personal.. vilket är svårt att hitta!

Jag väntar fortfarande på att Symantech Endpoint kommer med fler inloggningsalgoritmer till mailservrar.. likaså uppdateringar för olika hårdvaror typ NAS!

Förr så fick jag mail om det var något konstigt med någon hårdvara/mjukvara.. numera får jag lägga tid på att kolla detta själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
1/25/16, 9:36 AM
#26

Det verkar som om du har konfigurera din dator med ett Microsoft konto. I Windows 10 har du 2 möjligheter när du skapar ett inloggningskonto. Det ena är ett helt vanligt gammaldags  lokalt inloggningskonto som du alltid haft i tidigare versioner av Windows (ex XP). Med ett sådant är du bara inloggad lokalt på din dator.
Det andra alternativet är ett Microsoft konto. Då skall man först skapa ett sådant va Live.se .Därefter kan du använda det kontot då du loggar in på din dator. När du sedan är inlogga på din dator är du även inloggad  molnet mot Microsofts alla molntjänster. Bl a så tas alla dina inställningar backup på så du alltid kan återställa dom. Dessutom så kan du komma åt dina filer och program som du lagrat i molnet oavsett dator. Du loggar bara in på live.se med ditt microsoft konto så har du allt där.

Du kan byta fram och tillbaka mellan dessa 2 kontotyper om du vill. Bara skriv konton i sökrutan så finns där sedan ett al att ändra din kontotyp. du kan åxå göra följande:
Gå till Start Windows-logotyp och tryck på Inställningar > Konton > **Ditt konto
**Ser du en epost adress så ha du ett Microsoft konto Ser du bara ditt namn så har du ett lokalt konto. Du kan nu ändra till det du tycker är bäst för dig.

Mer om Microsoft konto hittar du här. Där har du även mer information om hur Win 10 fungerar. Bara klicka på nästa eller föregående sida.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/microsoft-account-tutorial

Sindri
1/25/16, 11:44 AM
#27

Jag har varit noga med att inte skaffa en Microsoft-inloggning. Gillar verkligen inte när system bakar ihop en massa saker och påstår att de serverar mig den ultimata kakan.

Men som jag skrev i en annan tråd - allt håller på att lösa sig. Jag skapar ett IMAP-konto i Windows Live Mail (utan att blanda in min live-mail) och sedan kopierar jag över alla mina mappar och sparade mail från Outlook. I alla fall från min leverantörs sida lät det enkelt…….

Har fått Firefox att funka så jag slipper Chrome. Google är utmärkt som sökmotor. That's it! Skall nog lyckas få in mina bokmärken där också. Det mesta löser sig - har bara lite dåligt med tålamod…..

Annons:
Record
1/25/16, 12:18 PM
#28

# Sindri

Du nämner i #4 att du har Mailen i Outlook Express, med ett POP3 konto, samma har jag. Har din ISP lovat att styra över till IMAP, och det gratis? Vilken ISP har du då? Som du säger varför får ja inte själv bestämma, med outlook.com går det inte att få POP3.

Sindri
1/25/16, 2:15 PM
#29

Vi har vår mail via Fsdata.

Det de sa i morse var att POP3 är en enklare lösning, och därmed var den billigare förr, medan IMAP var lite dyrare eftersom den krävde mer utrymme på servern. Idag kostar inte utrymme så mycket, så idag spelar det inte så stor roll.

Jag har totalt 5 MB i min mailbox och efter flera års samlande av mail har jag använt 1,2 MB. Jag har min POP3 inställd på att aldrig ta bort mail från servern och det funkar bra. Man får vara noga med att rensa själv dock, och bara spara det som är viktigt.

Kaj
1/25/16, 2:25 PM
#30

Precis. När du skapar ett Windows live mail finns där en funktion under kugghjulet uppe till höger, alternativ, Importera e-postkonton, Annan e-post leverantör, avancerade alternativ och där anger du sedan din epost leverantörs uppgifter för IMAP.

Men om du inte använt IMAP hos din epostleverantör tidigare så har du bara dina mail lokalt på din dator.
Då gör du i stället så att du från kugghjulet väljer alternativ, importera e-postkonton, e-postmappar på datorn. Du ombeds nu installera ett tillägg från Microsoft (Mail migration). Gör det och följ anvisningarna.

Sindri
1/25/16, 2:57 PM
#31

Det tillägget kan väl omöjligt veta vad jag har för mappar i min nuvarande epostklient?

Jag fick höra att jag skulle kopiera hela min Outlook mapp på en sticka och sedan lägga in den i Live Mail.

Eller är det bara två olika steg i att migrera? Har inte börjat - känner att jag måste veta att jag kan jobba ostört ett par timmar med det.

Sindri
1/27/16, 11:00 AM
#32

Himmel och pannkaka! Det här kan knappt vara sant!
Inte nog med att jag fick in alla mina bokmärken i Firefox i Windows 10 i min nya dator.

Idag har jag installerat Windows Live Mail - OCH lyckats få in alla mina mappar med mail i den!!!! Helt otroligt.

Hittade ingen ledtråd alls någonstans, men på min gamla dator har jag en mapp som heter Outlook, där låg alla mappar och jag kopierade dem till en sticka i mappen Mail. Så letade jag reda på Mail i Windows Essential och valde importera mail under Mappar.  Det funkade!!!! Är så själaglad. Det är mycket av mitt liv som är organiserat där.

Visserligen ligger alla dessa mappar i en egen Lagringsmapp, men det är bara att organisera om.

Nu gäller det att kunna importera Adressboken också. Det verkar knepigare….

[VSK]
1/27/16, 11:02 AM
#33

👍

Sindri
1/27/16, 11:45 AM
#34

Jepp!!!! Det gick det med. Otroligt! Jag testar mig fram.

Nåt fel är det på Skickat-mappen. Den innehåller inga mail från den senaste veckan. Och jag har skickat tre st nu från Live som inte lagt sig där.

Annons:
[VSK]
1/27/16, 11:47 AM
#35

#34

Nåt knas med synken. Prova igen.

Kaj
1/27/16, 3:05 PM
#36

När man importerar från ett annat program ex Outlook express etc så skall det funka. Hur - jo allt i dina epost program (mappar, in och utkorg, kalender, kontakter mm) ligger i en databas. I Outlook varianterna heter den ett namn och slutar med filändelse .pst (eller numer med .ost)
När ett program väljer att importera så har det programmet kod för att kunna läsa databasen. Därav vet den vilka mappar od du har.

Kaj
1/27/16, 3:09 PM
#37

Ang att du inte får något i skicka mappen. Eftersom du har importerat från ditt gamla mail program så kolla om det inte finns en mapp till med skickat som ev heter något i stil med Sänt, Send eller så.
Vid importer brukar det nästan alltid bli så att först har man en uppsättning mappar från sitt nya program (inkorg, utkorg, skickat drafts, borttaget mfl). Efter importen kan samma mappar från ditt gamla program hamna under andra men liknande namn.
Om så är fallet kan du enkelt dra dina gamla filer från en katalog till motsvarande i ditt nya email programs namn. Sedan kan du ta bort dina gamla mappar och bara använda ditt nya programs namnstandard för ex skicka, borttaget, in och utkorg mm.

Sindri
1/27/16, 7:53 PM
#38

Jodå, det finns fler mappar som heter skickat och det ligger inte i nån av dem. Har t.o.m. provat att kopiera över den gamla skickat-mappen igen. Det märkliga är att folk mailen, men jag ser ej att de gått iväg. Men jag gnetar på - det löser sig nog.

Zepp
1/27/16, 7:57 PM
#39

Ligger det inte i mappen Utkast så är det skickat!

Bortsett från om du valt IMAP.. för då får du bannemig leta på servern i stället och inte på ditt program på datorn!

Har du POP3 och SMTP inställt så ligger det i skickat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/27/16, 8:13 PM
#40

Va, va, va???? Hur då leta på servern? Kommer jag inte att ha någonting i en skickatmapp? Det här har jag ju gjort för att kunna ha allt i datorn och kunna kolla mottagna mail fast jag är nedkopplad.

Något har gått mig gravt förbi!

Sindri
1/27/16, 8:24 PM
#41

Men nu gjorde jag nått "vet-inte-vad och helt plötsligt kom det en massa skickade mail. Nu finns alla där. Jaja - lever sitt eget lilla liv!

Annons:
Zepp
1/27/16, 8:29 PM
#42

DVS om du hade IMAP inställt och ändå körde en egen mailhanterare på din dator!

Men om jag begripigt något så har du valt dels eget program på datorn, (LIve mail?) och POP3/SMTP?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/27/16, 8:50 PM
#43

Jag har satt upp ett nytt epostkonto på min nya dator. Windows Live Mail. Där har jag valt IMAP. Har också (mycket stolt!) lyckats importera dels gamla mappar och mail, och dels adressbok från min gamla Outlook Express.
Nu har jag också satt upp ett IMAP-konto på min surfplatta!
Det som är "problemet" är att skickatmappen tydligen måste hämtas om på nytt hela tiden om jag vill se nåt i den.

Lite bökigt, men jag skall nog överleva det med. I övrigt är det väl inga nackdelar med att ha IMAP? Ibland på resor är det dåligt med internetuppkoppling och man kan behöva komma åt sina mail för att kolla saker. Likaså är det bra att synka platta och dator. Det var bökigt med Outlook Express på datorn och webmail på plattan. Mobil använder jag aldrig för sånt.

Sen gillar jag inte det där påfundet med Konversationer! Jag vill ha alla mail i kronologisk ordning. Punkt!

Zepp
1/27/16, 9:07 PM
#44

Har du ställt in IMAP så kikar du bara på din server, då tas inget hem till din dator.

Du får då oxå köpa snabbare bredband/fiber för att du skall se allt på olika datorer i realtid.

Alternativt så ställer du om till POP3 och sen ställer in att inget skall raderas från servern.. som du får logga in på via Webbmail och rensa med jämna mellanrum.

På något sätt verkar det hur som helst att vi blir tvungna att köpa något ytterligare för att få fortsätta som förut.. iomed att det tenderas att bli extratjänster!

Varför inte slopa mail och helt gå över till Fejan och Twitter?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/27/16, 11:08 PM
#45

Har egen fiber in i huset så snabbare kan det nog inte gå.

Men med POP3 så får jag ju samma elände som förut med olika mappar på webmail och dator. Var jättestruligt. När jag är på resa har jag inte alltid tillgång till internet, men måste kunna kolla saker i gamla mail.
Enligt min maillev. så skulle mailen sitta i datorn med IMAP.

Den där konstiga emailen på plattan verkar dock vara skum. Den laddar hem hela tiden, men det kommer inte fram mycket…..

Nädu Zepp, Fejan och Twitter är inget jag tar i med tång ens.

Record
1/27/16, 11:29 PM
#46

Verkar vara många fällor o begrepp för att använda olika inställningar. Jag använder Windows live mail 2012 och trodde att det var det senaste, visst allt fungerar men när jag gick in på Microsofts Forum rekommenderar de inte detta programmet, då det snart skall fasas ut, då det inte är stabilt med Lagringsmapparna som är tomma. Inte heller fungerar port 25 utan det blev 465 och 110 enligt Telias anvisningar.

Zepp
1/28/16, 12:07 AM
#47

Testade port 465 och Telias anvisningar, då strulade allt och jag gick tillbaka till de gamla inställningarna.

465 använder TTL och port 25 SSL har jag för mig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/28/16, 9:47 AM
#48

I Lagringsmappar kom alla mina överförda mappar in. Jag kunde inte flytta hela mappar till Inkorgen utan fick göra nya mappar och sen flytta mailen till respektive mapp. Men nu är jag rätt nöjd, förutom det där med Skickat-mappen. (Morr, morr!)

Annons:
Record
1/28/16, 11:15 AM
#49

#48 Sindri

Fick du flytta mailen ett o ett manuellt mellan mapparna, har du MS Live Mail 2012 och tidigare hämtade POP3 mail? Ja  har över 4000 mail ja måste ha med för företaget. Och har samma apatiska inställning till tvånget Win 10 ännu. Har även provat att mellan-exportera Outlook Express ---> Win 7 ---> Win 8.1 MLM2012.

Sindri
1/28/16, 5:09 PM
#50

Jag hittade en mapp på min gamla dator som hette Outlook Express. Där såg jag att alla mina namn på mappar fanns. Eftersom de var olika stora chansade jag på att de innehöll även mailen. Kopierade till en sticka och i WLM 2012 letade jag rätt på kommandot Importera mappar, så hittade jag dem på stickan och kopierade över.

Dessa mappar lade sig i något som heter Lagringsmappar. Jag ville ha dem under min Inkorg. Det gick inte att flytta över hela mappar så jag skapade nya mappar under Inkorgen med namnen. Så markerade jag alla mail i respektive mapp och flyttade över. Lite pilligt eftersom det är säkert 20 mappar, men det gick bra.

I OE hittade jag ett ställe där man kunde exportera Adressboken (tror det skall heta WAB eller WAD) till stickan och sedan i WLM importerade jag den.

Blev riktigt paff över att det funkade så bra.

Zepp
1/28/16, 6:11 PM
#51

Jag skall inte gå in på detaljer men man kan.. åtminstone kunde man det i Outlook express, Outlook i MS office programmera olika automatisk sortering i diverse mappar!

Grejen är.. att när man byter OS och andra programpaket så faller det bort en del funktioner.

Lagringsmappar är typiskt sådant man hämtar från sin backup.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/28/16, 6:28 PM
#52

Det där med konversationer………….Grrrrrr! Men nu ställde jag om sorteringen till Mappar (väldigt logiskt 🤪) och då kommer de i kronologisk ordning. Men ett mail som jag sände igår finns fortfarande inte med. Jaja…….

Upp till toppen
Annons: