Annons:
Etikettövrigt
Läst 1773 ggr
Angel60
1/27/16, 11:13 AM

Lägga in en CD på datorn

Jaha, då var det problem igen.

Har en CD-skiva som jag skulle vilja lägga in på datorn, och sedan bränna den så jag har till bilen.

MEN!!! Det går inte!! Kommer in på något som heter Lenovo Power DVD. Där kan man inte bränna en CD.

Startar jag Media Player händer   absolut ingenting.

Jag behöver hjälp av er alla därute! Ni är så kloka!                     vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

Annons:
[VSK]
1/27/16, 11:16 AM
#1

#0

Menar du att du vill kopiera en CD-skiva?

[VSK]
1/27/16, 11:20 AM
#2

Nero Burning ROM

Angel60
1/27/16, 11:42 AM
#3

Ja, jag vill lägga in en CD så jag kan lyssna på datorn utan att behöva stoppa in CD:n i datorn. Vill även bränna den så jag kan lyssna i olika CD-spelare utan att springa med original CD:n  hela tiden.

[VSK]
1/27/16, 11:44 AM
#4

#3

Du vill alltså rippa och bränna en kopia.

Testa med Nero. Nu är det väldigt lång tid sen jag använde CD och Nero, men det funkade då, så det lär funka nu med.

Angel60
1/27/16, 2:13 PM
#5

Och nu är man ju så klok man kan vara!!!

Vad är Nero? Hur gör man?

[VSK]
1/27/16, 3:18 PM
#6

#5

I #2

Har du hela namnet. Bara leta upp det och prova dig fram. Minns det var väldigt lättskött program. Går inte att misslyckas.

Annons:
Kaj
1/27/16, 3:27 PM
#7

Vad har du för OS?
Om du har Windows så finns funktionen att rippa en CD automatiskt. Du behöver inte något externt program såsom ex Nero.

Om du har Win 7 eller äldre startar du Windows Media spelaren. Stoppa in CDn och sedan har du en en funktion som heter Rippa. Då kommer innehållet på CDn att rippas till den plats i datorn som du angivit under inställningar för Alternativ, Rippning (se bild). Här kan du ange var filer skall läggas då de rippas och välja typ vilket format du vill ha dem i (WMA, MP3 …) samt kvalitet

För att sedan bränna dem till en ny CD så går du in i utforskaren markerar dina filer som dui vill lägga på en ny CD och högerklickar. Välj sedan "Skicka till" och din CD enhet. När du är klar kan du bara klicka på "bränn" så skapas din nya CD.

har du win 8 eller senare så skriv rippa i sökrutan för att rippa din cd och skriv bränn i sökrutan för att bränna din nya CD.
Då får du upp de val du har för att rippa och bränna.

Aniara14
1/27/16, 9:22 PM
#8

#7 "har du win 8 eller senare så skriv rippa i sökrutan för att rippa din cd och skriv bränn i sökrutan för att bränna din nya CD.
Då får du upp de val du har för att rippa och bränna."

Nej, det funkar tyvärr inte. Jag har Win 8.1 och testade vad som händer, och det kommer inte upp nåt alls, utan står bara "Inga resultat hittades för din sökning" för både "rippa" och "bränna".

Istället så kan man använda det inbyggda Windows Media Player för att först rippa en musik CD, och sen bränna en kopia av den.

Här finns en utförlig beskrivning av båda procedurerna på Microsofts hjälpsida.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Angel60
1/27/16, 9:41 PM
#9

#8 Jag har också 8.1 och det hände ingenting när jag gjorde "rippa" och "bränna". Men jag försökte med rippa, sedan bränna den, och gjorde en massa saker och till slut gick det!

TACK! Alla snälla för all hjälp!

Aniara14
1/27/16, 9:56 PM
#10

#9 Hur gjorde du, använde du Windows Media Player? Det brukar jag göra för det verkar enklast, fast det går ju att göra på fler sätt också.

Det bästa är nog att pröva sig fram, så märker man ju vilket man själv föredrar.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Angel60
1/28/16, 2:16 AM
#11

#10 Jo det gick med Media Player. Men det var krångligt, jag tyckte jag gjorde samma sak hela tiden, men efter ett ta fungerade det. Jag fattar ingenting, men nu är det gjort i alla fall.

Upp till toppen
Annons: