Annons:
Etikettwindows
Läst 2618 ggr
[rara]
2016-01-28 15:57

Problem med Windws10

Jag undrar om någon här har haft samma problem och hittade en lösning.

Jag använder ju inte Microsoft Edge pga att den inte funkar ordentligt och har gjort IE till min standardbrowser. Men om jag klickar på en internetsida med pdf eller en del andra format öppnar den sig med Edge.  Alltid när det händer att jag råkar att klicka på en sådan sida kan jag inte öppna några regisgterkort med IE längre, fast jag stänger Edge. De öppnar sig långsamt och om man lyckas att öppna den kommer man inte fram på sidan. De registerkort som redan var öppnade fungerar dock. Stänger jag IE helt och öppnar den på nytt fungerar den inte mer.

När det går långsamt brukar jag köra ett varv med CCleanern för att ta bort alla fel, Cookies osv.  Det öppnade sig en ruta i CCleanern som skriver att jag måste stänga Edge och det finns en button för att stänga den. Jag klickade på att stänga, fast jag redan hade stängt den tidigare och körde sen med CCleanern. Det löste inte problemet, så jag klickade på nystart. Jag har en ny dator som kör upp och ner blixtsnabbt (15-20 sekunder), men nu tog det flera minuter och problemet var fortfarande inte löst. Först när jag körde ner den helt och startade på nytt gick det att använda IE igen och då körde den ner och upp i vanlig hastighet igen.

Finns det någon som har haft det här problemet och hur löser man det?

Annons:
cookies
2016-01-29 09:56
#1

Personligen tycker jag du borde använda Google Chrome eller Mozilla Firefox, då de är bättre webbläsare.

Angående att dom öppnar sig i Edge är för att det är standardprogram. Om du högerklickar på en PDF fil, sedan väljer du "Öppna med", och i där så väljer du det som är längst ner, kommer inte ihåg vad det står på svenska, men det borde antagligen stå "Annat", "Välj program…", "Ange standardprogram" eller liknande. Där i så får du upp en liten lista med olika program, klicka på det önskade programmet, klicka sedan i rutan "Gör detta till standardval för den här filtypen" (eller hur det nu är formulerat). Klicka sedan på okej. Testa att öppna PDF'en nu. Ikonerna borde även byta från edge loggan till IE loggan.

Kaj
2016-01-29 10:11
#2

Du kan även skriva "öppna" i sökrutan. Där får du ett val att redigera hur olika filtyper skall öppnas
Sökrutan i Win 10 kan man använda för det mesta - jag hittar nästan alltid lösningar på det jag vill via den.

Att Edge ska stängas av CCleaner även om du stängt ner den kan bero på att processen för Edge körs i bakgrunden. Det kan du se om du öppnar aktivitetshanteraren.
Där kan du även se om det är så att Edge förbrukar mycket CPU tid - kan ju vara så att det blivit något fel med PDF filen som gör att Edge gått i spinn. Därav även att det då tar lång tid att genomföra andra aktiviteter - detta löser sig då vid en omstart alternativt att via aktivitetshanteraren stänga ner det program eller den process som förbrukar ovanligt mycket cpu-tid.

[rara]
2016-01-30 14:30
#3

Tack för svaren! Jag har nu laddat ner Adobe Readern och gjort den till standardprogram för att öppna pdf. Hoppas att inte allt för många andra format öppnas med Edge, men då får jag väl köra datorn ner och upp.

Tessan11
2016-03-14 20:11
#4

Samma problem för svärmor! Hur tänkte utvecklarna när de gjorde en bild för Edge som liknar IE så mycket?? Det är inte dumt, det är jättedumt! Hon kunde inte förstå varför inte Internet Explorer inte fungerade, men så var det ju Edge som inte fungerar. Kundovänlig programutveckling. Det tog mig flera timmar att försöka få henne i drift med datorn igen med komplement som behövde anpassas. Likadant med mormor. Vad är det för programmerare man utbildar nu för tiden? Ofullständiga produkter levereras, inget fokus på användarvänlighet. Det är meningen att även gamla ska kunna använda sina datorer, annars är det programmerarna som har ofullständig kunskap, inte våra pensionärer. Vem är det för den delen som kommit på en så vansinnig idé att som default inte visa filnamnstilläggen. Var och varannan pensionärsförening har problem och till och med blir smått ovänner för att de inte vet varför de inte kan öppna filer, bara för att de inte ens kan se filnamnstillägget och på ngt sätt kunna härleda vad felet är.

och var försvann det där med att genererar du mer än fyra klick när du programutvecklare, då har du i stort sett misslyckats och bör börja om…

Record
2016-03-14 22:25
#5

Ingen kan väl göra allt rätt första gången, med programmering, det kommer säkert modifieringar på Edge hoppas jag, den stänger ute så mycket.

Tack Kaj för ditt tips "Godmode" suveränt tillägg. 👍

Aniara14
2016-03-15 23:17
#6

#4 "Vem är det för den delen som kommit på en så vansinnig idé att som default inte visa filnamnstilläggen."

Det har jag undrat många gånger också. 🤔🤔

Det är bland det första jag gör när jag har köpt en ny dator, klickar i en bock i den lilla rutan "Filnamnstillägg" i Utforskarfönstret.

Jag har också alltid inställt att visa "Dolda objekt" i rutan precis under.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Stuartlittle
2016-03-20 16:30
#7

Min jäkla dator började upgradera sig själv,   Jag har jätte strul i bland tänker datorn i 10 -20 sec innan sidan kommer upp, jag ringde comhem, han trodde att min dator kanske var för gammal för Windows 10 . kör jag bredbandskollen så har jag ca 95 in och 10 ut.  det kanske finns någon inställning som jag missat?

Jalking
2016-03-20 17:21
#8

Jag har också problem med pdf:er. I början när jag insåg att det inte gick att slippa Windows 10 och nyss hade nedgraderat till det kunde jag ha SumatraPDF som standardprogram för att öppna pdf-filer. Blixtsnabbt program som är alldeles utmärkt för att titta på dokumentet. (Ska jag däremot fylla i pdf-formulär eller så duger det inte.)  Efter ett tagg kom någon Windows-uppdatering med nya diktarorsfasoner och Edge blev standardprogram. När jag försöker välja Sumatra igen påstår Windows att det inte går, men det fungerar utmärkt att högerklicka och välja öppna med - Sumatra. Vänsterklick öppnar Edge-eländet.

Windows 10 är det värsta skit jag har fått in i någon dator! Fult, fruktansvärt amatörmässig grafik, det ändrar mina färgprofiler, det försämrade ljudet i datorn och det försöker hela tiden styra hur jag vill ha min dator. Ett jävla skit-OS på ren svenska!

Record
2016-03-20 21:14
#9

Om inte Win10 passar så använd sökrutan med fritextsökning, det är de första  ja lär mina kunder, när de har problem. Har hänt att uppgraderingen raderar/ byter namn/hemgrupp på konton, men vet ännu inte varför. Skapar problem vid inloggning.

Aniara14
2016-03-20 23:40
#10

#8 "I början när jag insåg att det inte gick att slippa Windows 10 och nyss hade nedgraderat till det kunde jag ha SumatraPDF som standardprogram för att öppna pdf-filer."

Hur menar du nu, "att det inte gick att slippa Windows 10?" Jag har i alla fall klarat mig från det än så länge. Och jag kan inte påstå att jag har nån större lust att byta till det heller, eftersom det jag har nu, Win 8.1, funkar utmärkt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Jalking
2016-03-21 00:34
#11

Jag har kört Windows ända sen 3.1. Innan tvångsuppgraderingen körde jag 7 och det är nog den Windowsversion jag har varit allra mest nöjd med. Sen började det eviga tjatet från MS, jag lästa artiklar om att hur mycket man än nekar så startar W att ladda hem 10:an i alla fall (dock inte installerar).  Jag är helt övertygad om att "uppgraderingen" till 10 visserligen kallas frivillig men att MS kommer att ställa till ett helvete för den som inte installerar. Ungefär som att det var frivilligt att vara medlem i kommunistpartiet i gamla Östtyskland, men icke-medlemmar hade jätteproblem.
Från att ha tyckt mycket bra om Windows och Microsoft har jag numera bytt åsikt och tycket mycket illa om både OS:et och företaget och framförallt deras diktatorsfasoner. De har blivit för stora helt enkelt och har råd att skita fullständigt i vad kunderna tycker. Min nästa dator kör inte Windows.

Aniara14
2016-03-21 00:41
#12

#11 Ja, Win 7 verkar vara en av dom populäraste versionerna av Windows, precis som XP. Jag har bara bra erfarenheter av båda två, även 8.1 är bra efter att jag installerade Classic Shell för att få tillbaka samma användargränssnitt som i Win 7.

Hittills har jag inte haft några större problem med att MS tjatar om att jag måste uppgradera till 10:an. Jag har bara valt att dölja allt som har med det att göra, så nu märks det ingenting alls, och har inte gjort på länge, varken i meddelandefältet nere till höger, eller i Windows Update.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
2016-03-21 10:06
#13

Vill bara påpeka att det var samma visa när Win 7 kom.
En himla massa klagade på "detta skit operativsystem" vi vill ha kvar XP.
Nu har folk börjat vänja sig vid Win 7 och helt plötsligt är det "det bästa OSet man någonsin haft"
Och samma visa när Vista kom - även det var skit men till sist vande man sig och körde vidare på det.

När Windows 8 kom var det ett himla hallååååå om hur dåligt det var. Sedan kom Win 8.1 och stormen la sig lite. men fortfarande ville jättemånga a kvar det "underbara Win7" som man i början klagade så mycket på.
Nu när Win 10 kommit så verkar det helt plötsligt så att jätte många vill ha kvar det "fantastiska Win 8.1"

Jag har använt Windows sedan 3.1 och har alltid varit positiv till  nya versioner. Men jag ger såklart varje ny version sin tid. Jag utforskar alla nyheter, går igenom de möjliga inställningar man kan göra osv.
Jag tycker Win 7 är ett jätte bra OS.
Jag tyckte att Win 8 var lite för klent men iom Win 8.1 ett verkligt bra OS.
Win 10 har jag kört sedan det kom ut. Jag uppgraderade med Win 8.1. Spenderade ett par timmar på att utforska och lärde mig de olika inställningarna etc.
Det är ett alldeles utmärkt OS och jag har inte haft några problem med långa svarstider, hängningar, problem med Edge som standardwebbläsare (Jag har valt IE som min standard).
Man skall vara medveten om att de flesta problemen kommer sig av att man installerar andra program och utrustning som inte är kompatibla med Windows versionen eller som är "pissdåligt skrivna" och därför stör ut Windows.

Men jag gillar som sagt förändringar. Men man måste ju ge det sin tid så man lär sig det nya för att kunna se fördelarna. Gör man inte det lär man bli besviken varje gång det kommer uppdateringar.
Det är som när man köper en ny bil - man vill ju ut och köra direkt för att testa alla nya härliga funktioner.

Bara en sak att klaga på med Win 10 och det är att Microsoft har problem med att Windows update databasen lätt blir korrupt vilket medför att kumulativa uppdateringar inte installeras. Det är mycket pyssel innan man får ordning på det med WURESET, sfc/Scannow, sökrutan "felsökning" och gå till länken "Åtgärda problem med windows update" mfl.
Men detta är inte ett Win 10 problem utan det problemet har funnits sedan minst Vista tiden. Bara det att de flesta upptäcker inte problemet. Ibland tar det några månader innan Microsoft själva fixar det så att börjar lira igen. Men vi som vill att det skall fungera direkt får ibland försöka fixa det manuellt.

Till sist. kom ihåg att det ALLTID kommer att finnas vissa buggar i ALLA versioner av program och operativsystem oavsett varifrån de kommer. Det får man leva med. Men inte sällan är problemen relaterad till användarna själva som inte kan eller velat lära sig nyheterna. Då blir det så att säga skit in skit ut.

Annons:
[rara]
2016-03-21 13:15
#14

Jag ser att flera har problem med Edge och jag håller till 100 % med om kritiken i inlägg 4. Jag tycker att det är en oförskändhet av Microsoft.

Problemet med Edge löste jag genom att först installera Acrobat Reader DC och göra den till standardreadern.  Sen gjorde jag IE till standardbrowser och tog bort Edge från startmenyn. Jag misstänker att den arbetar i bakgrunden.

Nu funkar det för mig igen.  Jag tvivlar på att det snart kommer uppdateringar som löser problemet med Edge. Microsoft har ju tills idag inte gjort någonting åt problemet.

Upp till toppen
Annons: