Annons:
Etikettwindows
Läst 1252 ggr
Sindri
2016-01-29 12:12

Snabbkommando på laptopen jag inte fattar

När jag använder min laptop och råkar röra på min styrplatta på ett speciellt sätt så förminskas/förstoras sidan helt plötsligt. Jag har inte lyckats lista ut hur det är jag gör och kan inte få tillbaka den storlek jag vill ha.

På en websida går det att använda zoom-funktionen, men nu är jag inne i ett mail och jag ser inte vad jag skriver.

Det är tydligen ett zoom-snabbkommando som jag helst skulle vilja kunna välja bort. Nån som vet nåt?

Annons:
[Outlawly]
2016-01-29 12:41
#1

Det är inte så att du råkat trycka på ctrl och "scrollat" (vet att visa styrplattor har sån)?
Eller så vinns det ju Nyp varianten

Sindri
2016-01-29 13:47
#2

Nu när jag skulle läsa detta svar hände det igen. Först blev det litet - sen stort. Det går så himla fort så jag hinner inte med.

Nej, har inga fingrar på nån tangent, men provade om det hände nåt när jag gjorde så, men nej.

Sindri
2016-01-29 13:53
#3

Tror jag har löst det. Med hjälp av två fingrar som man drar ifrån varandra, eller för ihop kan man zooma in och ut. Jag har antagligen oavsiktligt råkat röra vänsterfingret och högerfingret samtidigt på ett sånt sätt. Det funkar i alla fall att zooma tillbaka med det.

Puh! Skönt att man kan nåt. Trauma med ny dator och nytt OS!

Kaj
2016-01-29 15:47
#4

Du har fått med programvara med datorn som gör att du kan konfigurera styrplattan. Nu är den inställd på standardinställningarna men du kan själv konfigurera vad som skall hända då du gör vissa gester med fingrarna typ en eller två fingrar, om du är i ett av de fyra hörnen skall olika saker hända, om du sveper skall något annat hända , om du drar ner eller upp osv.
Du får leta upp vad programmet heter för det är beroende på vilken datortyp du har och har inget med Win 10 att göra.

Sindri
2016-01-29 17:46
#5

Ja, men nu har jag lärt mig vad just det beror på så jag har lärt mig att hålla fingrarna i styr, och kan ju åtgärda problemet om det händer igen. Ganska praktiskt när man fattar…….  🙂

Upp till toppen
Annons: