Annons:
Etikettwindows
Läst 2364 ggr
[rara]
2/2/16, 1:35 PM

Microsoft = oförskämd

Sen jag har min nya dator har jag "nöjet" att ha Windows 10.  Jag visste ju att Windows 10 spionerar, men en del av kommunikationen mellan datorn och Microsoft kan man ju stänga av redan när man inreder datorn och så har jag ett antispywareprogram som heter Spybot Search & Destroy.

Min man hittade ett program som heter Spybot Anti Beacon, som är speciellt för Windws 10 och som begränsar kommunikationen med Microsoft på det nödvändigaste genom att stänga av olika vägar. Man kan ju inte stänga av den helt, för då får man ju inga updates.  Jag tänkte att innan jag laddar ner det, ser jag på ett tag hur det fungerar på min mans dator, dvs. om han får alla uppdateringar osv.

Jag fick ett jättestort update för 4 dagar, som varade i flera timmar och min man undrade varför han inte fick det.  Han kunde läsa i updates historian att Microsoft försökte att uppdatera 2 ggr. men installationen misslyckades.  Men eftersom det fanns ett par andra uppdateringar som lyckades och ett par som först lyckades efter ett par försök, så han stängde inte av Anti Beacon.

Idag fick han uppdateringen i alla fall och när den var färdig och datorn körde upp på nytt kom det ett par fönster som informerade om saker som gjordes i datorn. Där kunde man läsa att Spybot Search & Destroy (men inte Anti Beacon) togs bort…..!!!!

Det var ju inte svårt att få den tillbaka, för installern fanns kvar, men det är ju en oförskämdhet att Microsoft helt enkelt tar bort saker ur datorn (som man personligt äger) som är störande för att spionera ut folk. När han gjorde en scan med spybot efter att ha installerat den på nytt hittade den 11 Spywares från Microsoft och 9 stycken hade kategorin "track".

Sen kollade han Spybot Anti Beacon för att se om vägarna som han stängde av fortfarande var avstängda, men en väg som han hade stängt av var öppen.

Min Spybot Search & Destroy togs dock inte bort när jag fick uppdateringen, så jag antar att det var Anti Beacon som störde Microsofts spioner och sedan tog de kanske bort Search & Destroy av misstag i stället för Anti Beacon? 

Man kan undra om det här är lagligt.  Jag kan bara ge alla rådet att köra med Windows 7 och 8 så länge det går och sky Windows 10 som pesten.

Annons:
Sindri
2/2/16, 1:53 PM
#1

ÅH! Jag håller med dig. Har också ny dator med Windows 10. Avskyr verkligen alla dessa Storebror ser dig  och att de skall ha sån koll på allt. och "veta" hur jag vill ha det.

Jag har väldigt svårt att fatta att en hel (nej flera) ungdomsgeneration/er så kritik- och aningslöst har svalt det här med FB, Twitter mm. Fattar dom inte hur kartlagda dom är? Ungdomen skall ju vara den som är kritisk och gör uppror mot allt förmynderi.

Måste kolla de där programmen, skall fråga mina experter. Har försökt stänga av allt där datorn vill visa min position, men är osäker på om det funkar. J-la MS!

Kaj
2/2/16, 3:42 PM
#2

Jag skulle tro att det INTE är Win 10 som ställt till det i din dator. Microsoft tar verkligen INTE bort någon installerad programvara det kan jag LOVA dig. Om de gjorde det skulle de i USA kunna bli stämda för att kränka din personliga integritet och även bryta mot den amerikanska konstitutionen. Ett sådant tilltag skulle lätt rendera i miljarder dollar i böter och även riskera att de förlorade sin rätt att verka på den amerikanska marknaden. Konstitutionen i USA är mycket rigid här.
Om ni däremot kört Microsofts virus scanner Microsoft Security Essentials och ställt in den att alltid ta bort hot automatiskt kan det ju så klart ha hänt men då är det ju du själv som är ansvarig att den är konfigurerad så som du vill ha den och inte Microsoft.

Rent spontant låter det som om ni har ett virus i datorn som ställer till med detta.

Virus kolla datorn med några andra program såsom malwarebytes eller så.
Vad vet ni om Spybot Anti Beacon? Flera har ju rapporterat att det programmet är lite suspekt och kan innehålla virus eftersom det finns en massa falska kopior av programmet som är infekterade med virus som användarna då får på köpet.

Sist - Microsoft spionerar inte på dig som användare. De samlar in data annonymt för egen statistik för att förbättre upplevelsen i framtida Windows.
Dom gör inget som inte andra leverantörer gör åxå såsom Apple, Google mfl. Hur tror du din mobiltelefon beter sig? Den samlar in en massa information om dig, var du befinner dig (GPS:en), hur du använder din telefon mm.
Samma gäller oavsett vilket OS du kör och vilken leverantör du använder dig av.

[VSK]
2/2/16, 4:08 PM
#3

Om jag är rätt påläst så har Ms rätt att plocka bort piratade program. Men det gäller inte alla programtillverkares "piratade" program. Samma sak med vissa crackade spel.

När det gäller Windows 10 så stämmer de att de återställer vissa saker i operativsystemet vid större uppdateringar. -vet inte hur många ggr jag fått återställa mina inställningar.

Samma sak med "nätverket" och vissa tweak. Många tweak behåller sina inställningar medans andra får man ändra på igen.

Jag har faktiskt provat på att kolla vad Windows 10 håller på med via brandvägg och väldigt hård bevakning. Kan oxå säga att jag blev mörkrädd av all trafik. Tex de som surfar med Edge och går till tex aftonbladet.se skickar en del information till helt andra servrar än aftonbladets IP.

Enbart när jag startade Edge så tror jag datorn kontaktade 3 andra servrar förutom de som var på min startsida. Edge har jag enbart för internt arbete.

Det är ganska enkelt att blockera 99% av allt som sker i det dolda, men det är ett jäkla arbete. Jag pallade inte iaf. 

Som Kaj säger så samlas mkt information för att förbättra Windows. -vad nu det betyder. Det samlas in anonymt, men informationen kan ju så klart nyttjas.

Nu ser jag inte Windows 10 som den värsta informationsdelaren, utan Google är värst av alla, inkl Android. Apple samlar in information de med, precis som många andra stora drakar.

Vill man vara 100% anonym idag så får man nog flytta till en liten koja på norra Grönland eller liknande.

[rara]
2/2/16, 4:19 PM
#4

#2

Jo, det var just det som hände, att Microsoft tog bort ett installerat program.  Det var en lång uppdatering där datorn startades på nytt 4 ggr och när den var klar öppnade sig fönster där  det meddelades om en massa nya Features och att dom tog bort Spybort Search & Destroy.  Sen hittade Spybot  Search & Destroy 11 spioner i datorn och alla var från Microsoft.

En virus har varken jag eller min man på datorn för vi har den bästa virusscannern som finns, med sandboxteknologi (= en virtuell dator i datorn som testar program innan de installeras) som till och med känner igen en virus om det inte ännu finns signaturer för den.  Den har jag i 9 år och min man i 15 år och vi har aldrig drabbats av en virus.

Jag använder inga virusscanner eller security essentiells från Microsoft, för dessa skyddar mig inte mot Microsoft.  Spybot Anti Beacon laddade jag ner från en seriös sida (chip.de), så det är säkert ingen kopia med virus.

Sen är det ju lätt att skriva att Microsoft gör si eller så men inte si eller så, men egentligen vet ingen vad de gör och det kan ingen kolla vad de gör.

[VSK]
2/2/16, 4:21 PM
#5

#4

Du menar att ni inte drabbats av virus vad ni vet.

[rara]
2/2/16, 4:33 PM
#6

#3

Men Microsoft ansåg tydligen inte att mitt Spybot Search & Destroy var ett piratad program, för jag har det ju kvar.  Spybot är är gratisprogram som man kan ladda ner och spendera pengar frivilligt om man vill. Det programmet har jag i 9 år.

Edge använder jag inte för att den inte funkar ordentligt. Men även Bing som man får via Windows10 verkar att spionera, för i Spybot Anti Beacon kan man stänga av kommunikationen via Bing.  Min man vet heller inte vad han allt har stängt av, för vi är ju inga datorexperter, men nu efter det här har han även stängt av kommunikationen med Bing.

Annons:
[rara]
2/2/16, 4:36 PM
#7

#5

Förr hade jag ett annat virusprogram och då drabbades jag ofta av virus. Sånt märker jag ju.  Men sen jag har Norman får jag bara meddelanden att den har stängt in virusar i karantän.

[rara]
2/2/16, 4:42 PM
#8

# 2 Tillägg:

"Hur tror du din mobiltelefon beter sig? Den samlar in en massa information om dig, var du befinner dig (GPS:en), hur du använder din telefon mm."

Det är en av anledningarna till varför jag inte har en Smartphone eller liknande, utan en helt vanlig mobiltelefon som man inte kan surfa i internätet med.

[VSK]
2/2/16, 4:49 PM
#9

#6

Jag har använt Spybot lite då och då i massor med år så jag vet vad det är för slags program. Jag gillar det starkt då det försöker förhindra skadliga sidor på nätet via immuniseringsprocessen. Sen har det många andra vettiga verktyg som du vet.

Klart som tusan Bing kikar på vad du har för aktiviteter, precis som Google. Det är ju ett av deras stora levebröd.

#7

Ett bra virus upptäcks inte. Bara för att ditt AV inte flaggar hela tiden betyder inte att din dator inte har fulkod. Det var länge sen jag provade Norman. Det var på den tiden det läckte som ett såll. Idag vet jag inte hur pass bra eller dåliga det är. Vet inte ens om det är norskt längre.

Bara så du vet, så kan man lura sandlådan.

[rara]
2/3/16, 9:59 AM
#10

#9

Visst är det teoretiskt möjligt att få en ny virus som det inte ännu finns signaturer för hos Norman och som kan lura sandlådan, t.ex. om den först aktiverar sig efter en viss tid, för sandlådan testar ju en användnings beteende, men risken är inte så stor och virusar brukar göra datorn långsam, så om den är snabb som vanligt har man nog ingen virus.  Om det är fallet, så skulle Norman ändå hitta den senare när den uppdateras, så man har nog koll genom tiderna om datorn har varit drabbad eller inte. Om man är osäker kan man kolla taskmanagern om det arbetar ett skumt program i bakgrunden.

Norman brukar vara ganska snabb med uppdateringar av signaturer för nya virusar, i alla fall snabbare än Norton, som också anses vara ett bra program.  Jag tror att Norman fortfarande är norskt.

I alla fall var det ingen virus som fick Spybot att försvinna, för det var ju Windows fönstret som informerade om vilka ändringar uppdateringen gjorde i datorn som informerade att den tog bort Spybot Search & Destroy.

Det som var blockerad med Spybot Anti Beacon, men som var oblockerad efter Windows uppdateringen heter "Consumer Experience Improvement program (CEIP) Scheduled Tasks".  Vet du vad det är? Det verkar att ha stört Microsoft att det var blockerat.

Eftersom min man hittade så många Microsoft spioner med Spybot på sin dator gjorde jag också en scan med min dator och hittade också flera Microsoft spioner. Innan jag scannar med Spybot brukar jag köra med CCleanern, så att scannen med Spybot ska gå snabbare. Jag använde CCleanern sist för en vecka, alltså nån dag innan jag fick den stora Windows uppdateringen, men nu var den borta. Den hade försvunnit spårlöst, så jag misstänker att det också var Windows uppdateringen som fick den att försvinna. Men den försvann däremot inte på min mans dator.

[rara]
2/3/16, 10:05 AM
#11

Tillägg angående Norman.

Nu kollade jag på Wikipedia och läste att Norman köptes av ett Holländskt företag (AVG) 2014.

[VSK]
2/3/16, 10:27 AM
#12

#10

Den absolut största säkerheten får man genom att konfa sitt operativsystem på ett korrekt sätt, och använda datorn med sunt förnuft. AV kan vara ett ypperligt verktyg att hålla sin dator ren från känd fulkod.

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur du konfat ditt OS?

#11

Om Norman blivit uppköpta så måste det betyda att de har blivit bra.

Kaj
2/3/16, 10:32 AM
#13

Jag får a tillbaka lite  vad ja sa tidigare.

from Win 10 kan det hända att Windows tar bor program vid stora uppdateringar (ty den som kom i november och även nu i januari).
Orsaken är att m Windows uppdateringen har förändringar som gör vissa program inkompatibla och vissa till oh med skadliga och kan få Windows att fallera så tas de bort utan förvarning förrän efteråt.

De program som mest drabbas och tas bort är program som jobbar direkt mot hårdvaran eller på väldigt låg nivå i operativsystemet.
Man skall helt enkelt ta detta om en indikation på att dessa program MÅSTE uppdateras till en ny version eftersom Windows har fått förändringar på väldigt låg nivå som dessa program då kan störa ut och få Windows att krascha.

Tydligen har Microsoft meddelat detta iom Win 10 lansering (jag har visserligen inte sett något sådant men jag kan ha missat det).

Program som kan ha blivit borttagna är typ Speccy (om ju jobbar direkt mot hårdvaran) och CCleaner som även den går ganska hårt på djupet i operativsystemet.
Jag har Ccleaner på min dator och hade uppdaterat till senaste versionen innan jag fick januaris major update och min Ccleaner är kvar.

Det skall tydligen enbart gälla vid MAJOR uppdateringarna som beräknas komma 3-4 gånger per år. Alla andra månadsuppdateringar skall inte innehålla sådana modifieringar i Windows så detta skall behöva hända.

Men som sagt - se det som att Windows talar om för dig att programmet eller dess version kan vara skadligt och att du skall uppdatera till senaste kompatibla versonen - vilket ju åxå kan ta sin tid innan den leverantören uppdaterat.
Är det ett Microsoft certifierat företag har de antagligen redan en nya version för de får information om dessa ändringar av Microsoft innan dessa MAJOR uppdateringar går ut

Annons:
[rara]
2/3/16, 12:46 PM
#14

#12

Norman har alltid varit  bra.  Virusscannern som jag hade förr, var från företaget AVG som köpte Norman, men det var en gratisversion, som dock skulle vara det bästa gratisprogrammet som finns. Tyvärr fick jag en virus efter den andra. Med Norman vet jag bara om existensen av virusar när den låser in någon i karantän.

Jag vet inte hur jag ska svara på frågan hur jag har konfat mitt OS. Windows10 var ju redan färdiginstallerat när jag köpte datornoch jag är inte så insatt i datorer att jag vågar att ändra inställningar i OS. När jag köpte datorn gjorde jag inredningen tillsammans med snubben i affären så att jag har all onödig kommunikation med Microsoft avstängt. Det fanns en lista med frågor som man skulle besvara med nej. Annars vet jag inte vad du menar.

#13

Det skulle ju kunna förklara saken om det inte vore så att min Spybot var kvar, men CCleanern var borta. Men i min mans dator var det tvärtom och vi har samma dator som vi köpte samtidigt. Lite konstigt är det att uppdateringen öppnade avstängda kommunikationsvägar i Anti Beacon.

Men hur som helst hittade jag det här:

https://www.safer-networking.org/2015/spybot-2-4-and-windows-10/

"Spybot 2.4 runs fine on current Windows 10 test versions, even if the Windows Upgrade Advisor advises otherwise.

Microsoft has announced, on a page no longer online, that they will uninstall antimalware software on an Windows 10 upgrade, and re-install it only for those with a valid subscription.

In our tests, current builds of Windows 10 do not show this behaviour yet. And so far, no one at Microsoft seems to know or be able to tell how a valid subscription is defined."

Kaj
2/3/16, 1:49 PM
#15

Det verkar som om vi redan godkänt detta vid installationen av Windows. Men vem orkar läsa licenstexten eller EULAn

Windows licensing text

13.    Additional Notices

c. Malware protection. Microsoft cares about protecting your device from malware. The software will turn on malware protection if other protection is not installed or has expired. To do so, other antimalware software will be disabled or may have to be removed.

6.      Updates. The software periodically checks for system and app updates, and downloads and installs them for you. You may obtain updates only from Microsoft or authorized sources, and Microsoft may need to update your system to provide you with those updates. By accepting this agreement, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice.

https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_Swedish.htm

EULA

Section 7b – or “Updates to the Services or Software, and Changes to These Terms” – of Microsoft’s Services EULA stipulates that it “may automatically check your version of the software and download software update or configuration changes, including those that prevent you from accessing the Services, playing counterfeit games, or using unauthorised hardware peripheral devices.”

[rara]
2/3/16, 2:09 PM
#16

Ni kan inte tro vad som hände nu! Efter att min man och jag läste det som jag länkade till i mitt förra inlägg, kollade vi vilka versioner vi har av Spybot Search & Destroy. Jag hade 2.4 men min man hade en äldre version 2.0 fast vi laddade ner den från samma sida (chip.de). Det förklarar en hel del varför hans togs bort medan min var kvar.

Ett par minuter senare började min mans dator att betee sig precis som den gjorde när han öppnade Edge, dvs. att man inte kommer fram på sidorna om man surfar med IE eller mycket långsamt. Därför stängde han IE och öppnade CCleanern. CCleanern frågade honom om den ska stänga Edge (som han ju inte ens hade använt). Han klickade på "ja" och körde CCleanern. Eftersom han visste att om man öppnar Edge, räcker det inte att bara köra CCleanern, utan man måste köra datorn ner och upp igen.

När den kördes upp öppnade sig ett fönster nere till höger som meddelade att Spybot hade tagits bort eftersom det inte är kompatibel med Windows10. Fönstrena öppnar och stänger sig så snabbt att man knappt hinner läsa, så det är möjligt att han missade det togs bort pga det när det hände för ett tag. Men den här gången fanns Spybot kvar på hans desktop.  När han öppnade den för att se om den fungerar kunde han läsa att det var Version 2.5!

Microsoft måste ha bytt ut den gamla mot den aktuella versionen som vad jag vet inte ännu ens finns att ladda ner.  På chip.de kan man läsa att den håller på att utvecklas. Det är också intressant att den nya versionen hade i minnet att det gjordes uppdateringar, immunisering och en scan för nån dag med den gamla versionen.

Men vad kan man göra så att Edge inte arbetar i bakgrunden, fast man inte ens använder den?  Kan man deaktivera den utan att deinstallera den helt?

Lustigt att Windows uppdateringen också påverkade ett datorspel. Vi har Ski Challenge 16 på våra datorer. Där kan man köra ner på de orginal utförsåkningsbackarna i världscupen och kan man vinna "coins" som man kan använda för att utrusta sin skidåkare eller köpa "boosters".  Efter uppdateringen var alla pengar borta, men spelet var inte tillbaka på noll, för våra levels som vi hade uppnått var kvar. Min man sa att Microsoft måste ha trott att det är äkta pengar. 😂

[VSK]
2/3/16, 3:43 PM
#17

#14

Nej Norman har inte alltid varit bra. De har varit totalt urusla faktiskt. Och detta i alldeles för många år. Hur 2015/2016 är vet jag inte då jag ej haft intresse av att kolla upp det. Senast 2012 så var det ett riktigt ineffektivt AV. 

Enkel googling 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.429252/stort-test--11-sakerhetspaket-testas---bara-4-klarar-kraven/sida/3/sida-311-sakerhetspaket-testas-del2

Du vet inte hur man konfar en dator, utan kör default admin och du säger att du aldrig haft nåt virus? 

Skall du säkra upp ett Windows så gott det går, så krävs det en hel del arbete. Det räcker inte enbart att köra som användare. Ett bra tips är att börja med EMET. Men du bör börja med en clean install. Efter det har du ADK och Gruppolicyn kvar. Sen är det bara det gamla vanliga att konfa AV och mjukvarubrandvägg mm på ett bra sätt.

Kaj
2/4/16, 10:03 AM
#18

Har ni skapat en återställningsskiva av Win 10 vid installationen eller direkt därefter?
Jag skulle i erat fall göra en systemåterställning.
Därefter skulle jag ABSOLUT skapa ett adminkonto och ändra era vanliga konton till enbart vanliga användarkonton.
Verkar ju som om ni kör med admin konton och inte riktigt har koll på vad som går ut och in på era datorer. Då är ett vanligt konto bättre än ett adminkonto (som man aldrig skall använda annat än då man vill göra systemändringar och så).

[rara]
2/4/16, 10:54 AM
#19

Jag kollade själv lite på tester och det verkar vara så att det finns olika resultat för olika virusprogram i olika år.

Här finns en test för Norman för Maj/Juni 2015 och där fick den jättebra betyg:

https://www.av-test.org/de/antivirus/privat-windows/windows-8/juni-2015/norman-security-suite-pro-11.0-152351/

100 % för malware i Maj och 96,5 % i Juni.

99,9 % för både Maj och Juni vad som gäller nya virusar (som finns sen 4 veckor)

Av 6 möjliga poäng fick den 5,5 poäng för skydd.

Sämst var den vad som gäller scanhastigheten. Där fick den bara 4,5 poäng.

Här kan du se hur det varierar genom tiderna:

https://www.av-test.org/de/antivirus/privat-windows/hersteller/norman/

2013 var den inte så bra (bara 3 poäng för skydd). Men man kan ju inte köpa sig en ny scanner varje år.

Min man använder Norman sen början på 2000 talet. Då hade han Norman på sin hemdator och Norton på sin jobbdator. På den tiden ansågs Norton vara  en av de bästa och de flesta använde Norton. När han jämförde Norman med Norton blev han övertygad om att Norman var mycket bättre. På jobbdatorn fick han en massa virusar bara för att Norton var så langsam med uppdateringar av signaturer för nya virusar. Det tog minst 3-4 dagar längre för Norton att uppdatera sina signaturer än Norman. Hemdatorn blev aldrig drabbad.

Testresultaten genom tiderna beror på hur flitiga företagen är att uppdatera deras program, hur mycket de investerar i det och hur bra deras medarbetare  som sysslar med det är.

Genom tiderna (om man inte ständigt vill byta virusscanner) är nog Norman en av de bästa. Kan hända att de 2012 och 2013 inte investerde så mycket, eftersom de sålde företaget 2014.

Jag har faktiskt aldrig haft en virus sen jag har Norman, fast jag kör med orginal inställningarna i Windows. Kanske det beror på att Norman är en bra scanner. Jag är som sagt ingen expert på datorer och vad du skriver om EMET, ADK osv. är för mig kinesiskt.

[VSK]
2/4/16, 10:57 AM
#20

#19

Det är väl bra att Norman är bra idag. Men som sagt så är det ju AVG eller vad du sa som hade köpt upp de.

En liten fråga bara (av ren nyfikenhet). -hur vet du att du inte har haft virus i din dator bara för att Norman inte flaggat för det?

Annons:
[rara]
2/5/16, 10:31 AM
#21

#18

Jag vet inte vilket konto det är som man får om man bara följer anvisningarna när man inreder datorn och hur man öppnar vanliga användarkonton, men tills nu har vi aldrig haft problem med att hantera det som vi gör och vi vet heller inte hur man öppnar fler konton. Vi är ju inga experter utan behöver datorn bara för att surfa i internätet, för e-mails, skype, spel och för att spara upp foton och annat. Om någon användning vill göra systemändringar blir vi ändå frågade av datorn om vi tillåter det och om det är något skumt program svarar vi med nej.

Vi har inte gjort någon skiva men jag antar att om vi behöver att återställa någonting, att Windows10 också göråterställningspunkter precis som Windows 7 som vi hade förr. Skulle man behöva att återställa hela systemet antar jag att vi hittar programmet som gör det. Just nu behöver vi dock inte  återställa någonting för vi har ju våra datorer först ett par veckor och har just installerat allt som vi behöver.

#20

Om datorn inte bär sig konstigt åt, inte blir slö och om man regelbundet scannar med Norman, Spybot och CCleanern kan man anta att man har en ren dator. Vi brukar ju heller inte surfa på osäkra sidor.

Hur "bra" det är att AVG köpte Norman kan jag inte säga ännu. Norman hade ju inga egna filialer i de olika länderna utan representanter. I Tyskland var det ett företag som hette Promus, som vi köpte Norman av. Det funkade bra. Dom hade ingen servicehotline, utan man kunde ringa till personerna som man alltid pratar med och som man kände om man hade ett problem eller behövde något. Dom var ivriga med att hålla Norman uppdaterad och uppmanade kunderna att skicka inficerade saker till dom för att analysera dom. För 2 år fick vi mejl att dom stänger företaget och att vi ska göra allt vidare direkt med Norman.

Nu när vi köpte nya datorer behövde vi deras hjälp för att få Norman på de nya datorerna. Ringer man till Norman nu, hamnar man på en AVG Hotline. Där väntade vi så länge att vi gav upp och skickade mejl i stället. Sen får man ett svar från en automatisk mejlsvarare, att ärendet har registrerats och att man inte ska svara på mejlet. Sen tar det 1-2 dagar tills man får ett mejl från en människa som skickade en länk till en download där man får programmet och som förklarar att man först ska ta bort det gamla virusprogrammet som var installerad på datorn.

Vi försökte först med min mans dator och tog bort McAffee. Sen funkade inte downloaden för Norman. Eftersom han inte hade någon virusscannar alls nu, ringde vi till deras hotline och väntade en halv timma tills någon svarade. Då svarade någon utlänning som verkade vara pårökt och som sa att vi ska ladda ner en annan browser (Firefox) och försöka med den. Min man visste att det inte var browsern som det var fel på och att snubben snackade skit och frågade vad han ska göra om det inte funkar med en annan browser och fick svaret "jag vet inte". När han frågade om det är all hjälp som han kan erbjuda sa han "ja". Sen frågade min man vem det är som han talar med. Snubben frågade "mitt namn?" Min man… "ja". Sen tystnad………… min man sa hallo…. hallo….  men ingen svarade.

Sedan skrev min man mejl med klagomål till både AVG och Norman i Norge. 2 dagar senare fick han mejl av AVG av en tant som frågade efter vårt telefonnummer, fast min man skrev upp numret i alla mejl som han sände. Han svarade på mejlet och tanten svarade per mejl att hon ska ringa snart och hjälpa honom med fjärrstyrning i hans dator. Min man väntade i 2 timmar, men ingen ringde. Min man skrev mail på nytt och nästa dag ringde äntligen tanten. När tanten via fjärrstyrning klickade på download funkade den så klart heller inte.  Det visade sig att felet var på deras hemsida och de skulle bara ha behövt att klicka på deras egen download för att se varför det inte gick. Efter en vecka hade han äntligen scannern på sin dator och sen fixade vi även min dator. Vi funderade verkligen på att byta virusscanner efter de här erfarenheterna, men vi har ju betalat den här ända tills November, så det vore ju synd om pengarna.

Sindri
2/5/16, 10:47 AM
#22

Om ni ledsnar på ert virusprogram så kan jag rekommendera Avast Pro som vi haft i många år på flera datorer.

VIKTIGT är dock att ni köper från svenska Megalink som ger jättebra och snabb support. När man köpt från dem så hittar en massa utländska Avast i alla fall till datorn och försöker få en att göra uppdatering via dem, men var bara uppmärksam så funkar det kanon.

[VSK]
2/5/16, 10:54 AM
#23

#21

En "optimal" fulkod märks inte. Gäller för alla AV och "datorer".

Surt ni blev behandlade så, och jag förstår om ni vill byta leverantör av AV.

Det absolut bästa AV du kan ha som konsument för virus in-the-wild är NOD32. Det är dessa virus vi hemmakonsumenter behöver skydda oss mest för. Fysiskt skydd är inte lika prioriterat som för tex servrar. 

NOD32 är riktigt bra default, men du kan skruva upp säkerheten ytterligare om du vill det. Alla tester du kan läsa om är med default AV. 

Det perfekta AV finns inte. Det perfekta AV detekterar 100% av all fulkod, känd som okänd, städar bort fulkod utan att mjukvara blir skadad samt drar 0.001% processorkraft vid full aktivitet.

[rara]
2/5/16, 11:11 AM
#24

#22

Själva virusscannern är vi jättenöjda med, men deras servicehotline är en enda katastrof. Vi får väl se hur vi gör i framtiden. I alla fall går vår licens till November. Eftersom vi inte bor i Sverige har vi ingen nytta av en bra svensk support.

#23

Vad en fullkod är visste jag inte men googlade och lärde att det är något nytt som ofta inte uptäcks av virusscanner. Jag antar att tillverkarna av virusscanner kommer att anpassa deras software till det nya hotet snart. Men efterdom dessa inte förstör datorn utan syftar på att komma åt pengar är vi inte i fara. Min man har inget netbanking och själv skickar jag inga pengar via min dator. För att skicka pengar behövs nummer som man får av banken och man behöver ett nytt nummer för varje övervisning, som spionerna inte har. Skumma mejls som vill ta reda på bankdetaljer svarar vi inte på.

[VSK]
2/5/16, 11:23 AM
#25

#24

Men efterdom dessa inte förstör datorn utan syftar på att komma åt pengar är vi inte i fara

Vem säger att man inte använder denna tekniken för att göra skada menar du?

Säkerhetsföretagen ligger alltid i kölvattnet. Så kommer det alltid att vara. Man kan aldrig vara säker när man befinner sig online. Spelar ingen roll om man är på "säkra sidor" för "hackers" vet om detta och vad är bättre än att hacka en server och massinfektera användare.

Men, man skall inte behöva vara nån teknisk kunnig person för att vistas på nätet, utan är man bara medveten om att hålla sitt operativsystem, AV och annan mjukvara uppdaterad samt använder sunt förnuft så klarar man sig ganska långt. En router eller hårdvarubrandvägg är ett krav idag. 

Fulkod är en benämning för all skadekod.

[rara]
2/5/16, 11:37 AM
#26

#25

När jag googlade efter fullkod läste jag att hot som maskar och annat som förstör datorn minskar, medan dom som är ute efter pengar ökar och att dessa undviker att förstöra datorn eller göra den långsam för att inte bli upptäckta.

Det finns nog ingenting i min dator som är intressant för en hackare och jag gör som du skrev, att jag håller mina säkerhetsprogram uppdaterade och undviker osäkra sidor.

Kaj
2/5/16, 12:53 PM
#27

Att skapa en reparationsskiva för Win 10 är något jag rekommenderar.
Bara skriv reparationsskiva i sökfältet och följ anvisningarna (skapar en bootbar USB minne med Win 10)

Ja win 10 skapar återställningspunkter precis som tidigare men man kan numer även välja att ta med eget data såsom program, data e-post eller vad man vill. Ju mer man tar med dessto större blir återställningspunkterna på disk så klart.

Annons:
Upp till toppen
Annons: