Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1394 ggr
_Fisken
2/10/16, 6:28 PM

Microsofts virusskydd (gröna tältet)

Undra hur bra MS virusskydd är om man jämför det med andra fria skydd såsom Avast och AVG. 
Jag tycker att Microsofts skydd borde vara bland de bästa då de bör ha muskler och utveckla ett bra skydd. Speciellt med tanke på Windows benägenhet att få förkylningar (virus).   Det borde också vara bäst lierat med Windows operativsystem.
Det som jag stör mig på när det gäller dessa fria skydd är deras lust att skicka upp en massa blänkare, reklam om ditten o dattan. Jag vill inte se eller veta av skyddet. Jag vill att det ska vara tyst o göra jobbet - utan att babbla så mycket.

Så, är det nån som har nån åsikt om Microsofts Security Essentials och dess gröna tält nere till höger?

Annons:
[VSK]
2/10/16, 6:41 PM
#1

Microsoft får inte göra deras AV för bra, för då konkurrerar de ut de andra AV-företagen.

Jag har faktiskt aldrig testat SE mer än när datorn är nyinstallerad och hämtar hem det AV jag har licens för.

Visst, det är bättre än ingenting, men enligt tester så hamnar de alltid längst ned eller där i krokarna. 

Men ska sanningen fram i mitt fall så har mitt AV inte flaggat för virus på hur länge som helst.  Men å andra sidan så surfar jag inte på ljusskygga sidor heller för att få virus in the wild eller annan fulkod..

Ibland har jag funderat om mitt AV ens funkar 😃

_Fisken
2/10/16, 7:56 PM
#2

Det är väl samma här men dottern har tidigare installerat en massa "modds" på Minecraft och i dem följde det med en massa smuts.  Därför inst. jag Avast men som sagt, den kräver sin maskintid. Datorn går på knäna. Jag har vetat av att S.E inte är så gapig som andra freeware så jag tänker ge det en chans nu igen. Speciellt med tanke på att jag inte är ute på några illasinnade sidor.

[VSK]
2/10/16, 8:07 PM
#3

Hoppas det funkar bra. Annars är Avira väldigt bra, och finns som gratis.

Aniara14
2/10/16, 10:47 PM
#4

#0 Från och med Windows 8 så heter det inte längre Microsoft Security Essentials utan Windows Defender.

Har ingen aning om hur bra/dåligt det är, eftersom jag alltid har haft ett annat köpt säkerhetsprogram på samtliga datorer, vilket gör att Win Defender är inaktiverat.

Enligt AVtest så är i alla fall Windows Defender lika bra som ESET vid användning på Win 8, när det gäller "Protection". Båda får 4.5 vita prickar av 6 möjliga.

Win 10 däremot får det sämre resultat än ESET på Protection, bara 3.5 prickar jämfört med 5.5.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

_Fisken
2/10/16, 10:52 PM
#5

Det var bra information. Tack!

Kaj
2/11/16, 10:46 AM
#6

Det är så med antivirus programvaror att de är levande. En månad är en produkt bäst nästa månad en annan osv.

Men Windows defender (Sec Essentials) är helt OK om man är en vanlig internet användare. Är man däremot en användare som håller på att besöka en massa suspekta sidor, laddar ner program som man installerar, installerar tillägg till webbläsare etc utan kontroll ja då kanske man skall ta och gå upp till ett annat AV. Dock skall man i så fall aldrig nöja sig med en gratis version då får man faktiskt ta och kosta på sig en slant för att få bästa skydd.
Men man är aldrig mer säker än vad man är förnuftig. Har man bara lite sunt förnuft då man är på nätet och inte laddar hem program od som man inte VET är helt OK, aldrig slentrianmässigt klickar OK på uppmaningar som kommer upp med "härliga" erbjudanden om skydd etc (vilket alltid är bluff och virus), är observant då man installerar något att det inte finns med ett val om att samtidigt installera program och verktygsfält eller tillägg till webbläsare så klarar man sig bra med Windows Defender.
Dessutom skall man så klart aldrig ha ett administratörskonto som man kör med. Ha ALLTID ett vanligt avändarkonto och bara ha adminkontot då man skall göra systemförändringar och som man då vet att det är man själv som triggat. Är man osäker när det kommer en uppmaning att ange sitt administratörskonto - SVARA ALLTID NEJ DÅ.
Microsoft har till och med tagit bort funktionen att kunna scanna en fil via högerklick från utforskaren - varför kan man undra. Tja därför att det är onödigt då Windows defender ALLTID skannar filer då de skapas även om du tar in dem från ett USB minne eller så. Funktionen finns så att säga redan där per automatik.

Annons:
[VSK]
2/11/16, 10:51 AM
#7

Ett tips om man vill kunna surfa ännu säkrare är att:

1. logga in med konto användare (ej som admin).

2. aktivera gästkontot och surfa med gästkontots privilegier.

Värt att tänka på att inget som du gör som gäst sparas i ditt användarkontots (användare) webbläsare.

Upp till toppen
Annons: