Annons:
Etikettinternet
Läst 2695 ggr
Lyan
2016-02-15 12:01

Går det att komma runt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det att komma runt detta?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Inkanyezi
2016-02-15 12:11
#1

Jag vet inte hur det är med Microsofts säkerhetsinställningar, men i Firefox får man erbjudandet att gå till sidan ändå om man uttryckligen vill.

Kaj
2016-02-15 12:14
#2

Vilken sida är det som gäller - du försöker besöka?

Du försöker etablera kontakt med webbsidan med en krypterad förbindelse men webbsidan nekar detta. Det brukar betyda att man skall vara lite observant. Om en webbsida kräver krypterad anslutning så ska man definitivt använda det. I dessa fall skall man utbyta certifikat med varandra alternativt använda ett publikt certifikat (vanligast för privatpersoner).
Om webbsidan trots det rapporterar mismatch mellan certifikaten innebär det oftast att certifikaten inte längre är giltiga och då ska man som sagt vara uppmärksam för det kan vara någon som hackat sidan. Man vill då inte lämna ut sina privata uppgifter såsom bankkortsnummer, kontonummer , epostadress mm.

Lyan
2016-02-15 12:23
#3

Sidan funkar på min nya dator men den är trasig så jag har nu en dator från 2009 tror jag. Så om den får virus är ingen större skada skedd. Ska försöka med firefox.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2016-02-15 12:29
#4

Firefox funkade :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-16 11:11
#5

Då kan jag nästan sätta en tunna skit på att det var inställningen i Internet Explorer som var problemet.
Man ska INTE använda sig av SSL2 eller SSL3 längre då det är gamla protokoll som har stora säkerhetsbrister.
En uppdatering från Microsoft för ett par månader sedan slog av detta. Det finns dock kvar äldre webbsidor som fortfarande använder sig av det och inte har uppdaterat sina certifikat ännu.
Om du då slår på ex SSL3 så brukar sidan visas även i Internet Explorer.
Att FF funkar visar bara att dom fortfarande har äldre inställningar av SSL påslagna vilket iofs inte är bra.

Inkanyezi
2016-02-16 11:39
#6

Nja, problemet var väl närmast att sidan har ett utgånget cert, vilket gör att med mer strikt säkerhet öppnar man den inte. Att slå på att man ska använda det äldre och mindre säkra certifikatet är en nödlösning, där dörren kanske inte borde stå öppen. Men om man får en varning så bestämmer man ju själv varje gång man tänker gå in på en sådan sida. Jag antar att IExplore precis som Firefox talar om att certifikatet är ogiltigt? -med erbjudandena att öppna ändå eller "ta mig härifrån"?

Annons:
Lyan
2016-02-16 17:01
#7

Med firefox så kom ingen varning eller någonting utan sidan kom upp som vanligt. Min nya dator har inga problem med den heller, men denna datorn är typ stenålders och explorer har nog aldrig blivit uppdaterat på den. Websidan är startad i höstas så den borde väl vara uppdaterad?

Dock har min nya dator fått något jäkla skit i sig men det misstänker jag kommer från putlocker då jag fick upp en reklamsida som hängde hela internet och jag råkade klicka fel när jag försökte komma runt det >.< Så nu är hela den datorn knäpp och skickar upp all möjlig reklam i nya flikar vid nästan varje klick. Tror jag har kört två eller tre virusprogram men inget hittar något och vad skiten än är så blockerar den att man ska kunna komma in i programmen som gör att man ska kunna hitta och plocka bort det manuellt

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Inkanyezi
2016-02-16 17:14
#8

Det verkar som om du, utöver att se över dina surfvanor, också behöver bättre koll på dina säkerhetsinställningar. För att du ska få upp en sida som har ogiltigt certifikat utan att det först kommer en dialogruta har någonting ändrats i inställningarna för FF, eller så har du en gammal version som bör uppdateras.

Den "skit" du har fått i datorn är troligen inte något virus, utan ett program som du på något sätt har installerat, vare sig du är medveten om det eller den kom med som ryggsäck till något annat som du kanske provade. Det finns några bra program som kan ta bort sådant. Det handlar om malware som du har fått in, och det finns program som kan leta upp det och ta bort det.

Länken här nedanför går till ett sådant program.

https://www.malwarebytes.org/

Lyan
2016-02-16 17:43
#9

Jag har avast på min nya dator och har aldrig haft problem med den tidigare. Allting uppdateras med jämna mellanrum. Forumet som denna tråden handlar om har aldrig varit problem på den nya datorn så jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara farligt för datorn och om jag hade kört firefox från början på denna så hade jag inte vetat det nu heller.

Hur menar du med att se över mina surfvanor?

Jo, skitet råkade jag installera eftersom jag tryckte fel. Det var en sådan där jäkla knapp som hoppade runt. Borde ha gjort nödavstängning av hela datorn, men det är ju lite sent nu. Min bror har den för han är duktig på datorer, ska tipsa om din länk

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2016-02-16 18:00
#10

Har ett annat problem med den gamla datorn också. Sidorna får inte plats på skärmen och allting är mycket bredare, tex bilderna och texten är utdragna. Går det att ändra skärminställningarna på något sätt? Har letat runt men kan inte hitta var man skulle kunna göra det

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-17 11:38
#11

På din nya dator kan du pröva med att göra en systemåterställning till ett datum innan då problemet med pop up reklamen kom.
Därefter skall du köra typ malwarebytes som finns i länken ovan.

Du kör väl inte med ett administratörskonto då du surfar??? Det måste du ändra direkt
Ändra till ett vanligt användarkonto (och ha bara administratörskontot då du vill installera eller ändra saker i din dators inställningar). Då kan du bara installera saker om du samtidigt uppger ditt administratörskonto och dess lösenord.

Du kan ändra bildskärmsinställningarna genom att på skrivbordet högerklicka och välja typ skärmupplösning eller inställningar och sedan skärmupplösning eller anpassa etc - lite olika beroende på vilket operativsystemsversion dy har på din gamla dator. Välj sedan en skärmupplösning som ger dig bästa bild och format. Det går att pröva sig fram och ändra flera gånger om man vill tills man hittar det bästa resultatet.

Inkanyezi
2016-02-17 12:20
#12

Om det råkar vara så att du har valt att göra sidan större, kan det räcka med att hålla ner Ctrl och trycka en nolla. Det går att ändra storleken stegvis med Ctrl-plus och Ctrl-minus.

Lyan
2016-02-17 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vad är ett administratörskonto?

Brorsan skulle testa med länken ovan. Vet inte om han har gjort det ännu. Om man går en återställning, försvinner bilder och sådant också? Naturligtvis la jag in en hel hög bilder i ungefär samtidigt och har inte kopierat dem till någon annan enhet ännu. Finns det risk att skiten följer med bilderna om man lägger över dem på en USB-sticka eller liknande?

Provade att gå in på skärminställningar men det gick inte att ändra något. Vet inte om jag var inne på fel ställe men hittade inget annat.'

Ctrl + och - funkade :-D Sidan blir yttepytteliten men det gör inte så mycket. iFokus är dock omöjlig att få centrerad om jag inte minskar sidan till oläsligt liten. Men allting är fortfarande utsträckt och konstigt

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
2016-02-17 13:39
#14

Och när jag klickade vidare blev sidan lika stor igen -.-

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Inkanyezi
2016-02-17 14:17
#15

Om det är utsträckt och konstigt, kan det bero på att din skärm inte är riktigt identifierad av systemet. Det som definitivt verkar vara fel är upplösningen, så du kan prova att ta tag i pilen som pekar neråt vid "Screen resolution" och flytta den till en högre upplösning. Då krymper bilderna.

Lyan
2016-02-17 14:22
#16

Pilen går inte att flytta.

Datorn är en sådan där minidator som är gammal som gatan och har fått ny hårddisk och blivit ominstallerad med engelskt XP så det är en hel del som är konstigt och inte funkar.  Har inget ljud på den heller.

Kanske helt enkelt får stå ut med allt konstigt till jag får hem den andra

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-17 15:20
#17

Ett administratörskonto är ett konto som har full behörighet i systemet. Om du är inloggad med det så kan virus och sådant installera sig själv eftersom dessa installeras med det konto som för tillfället är inloggad.
Ett vanligt användarkonto är ett konto som när du är inloggad med det inte tillåter att du gör ändringar i systemet såsom installerar nya programvaror, nya enheter som skrivare, diskar mm. Nu har ju du Win XP där och det var klart knepigt att bara köra med ett vanligt användarkonto där. För varje gång du ville göra något avancerat som typ installera eller ändra i systemet var man tvungen att logga ur och sedan logga in med administratörskontot igen och sedan logga ur igen.

Från Windows Vista ändrade man det så att om man kör med ett vanligt användarkonto och vill göra en förändring så kommer det upp en bild som ber dig ange ditt administratörskonto och dess lösenord. Om man vet att det inte är en själv som triggat igång detta (ex att ett virus håller på att installeras) är det bara att klicka avbryt så kan inte viruset installeras på din dator (i normalfallet i varje fall).

Så när du får din nya dator, börja med att skapa ett administratörskonto som du använder under installationen av datorn och operativsystemet. Kalla det kontot något med admin i namnet så du vet att det är ett administratörskonto.
Sedan skapar du ett nytt konto som du namnger till ex med ditt namn. Se till att sätta att det kontot ENBART skall vara ett vanligt användarkonto.
Från där skall du ALDRIG logga in med ditt admin konto annat än i nödfall. Du skall alltid köra med ditt användarkonto.
Om du skulle vilja göra en systemförändring som ex installera ett program eller en skrivare eller något annat så kommer det komma upp en bild där du får ange ditt admin konto och dess lösenord. Om du känner att "jag har inte startat något som bör göra en ändring i mitt system" så klicka på avbryt.

Om du gör en restore så skall enbart de systemförändringar som gjorts därefter backas tillbaka. T ex installation av nya program och ev. virus (inte alltid 100% på virus för de kan vara luriga).
Däremot skall inte andra filer du lagt till ändras. Dock om du lagt filer i mappen bilder som ligger under användaren i utforskaren så kan de försvinna för det är en systemmapp.

När man installerar program od skall man alltid läsa alla bildrutor som kommer upp för där kan ibland stå att man "får" ex en toolbar eller något annat verktyg. Detta är reklam och spam saker som gör att de som distribuerar programmet kan ge dig det gratis eftersom de får betalt av dessa andra tillägg.*
Du skall alltid bocka ur det valet då för det är oftast dessa extra tillägg som ställer till med problem.

När man surfar på nätet (och även i vanliga program) och får uppmaningar med förmaningar att klicka på en länk eller något för att ta bort virus som hittats skall man ALDRIG klicka ja på dessa. Det är utan undantag bluff och kommer ge dig virus. Så huvudregeln är att aldrig klicka på sådana länkar.
Om du däremot har ex ett antivirus program och gör en scanning och det programmet säger att du har virus skall du så klart klicka i Ja på att ta bort virusen. Men det skall i så fall vara från ett antivirusprogram som DU VET att du själv har köpt och installerat på datorn.

Lyan
2016-02-17 16:19
#18

Jag har bara ett konto på den nya datorn så antar att det är ett administrationskonto då. Får fixa så som du sa. Men om man gör så, funkar de vanliga uppdateringarna då?

Toolbars och liknande trycker jag alltid nej till.

Jag brukar alltid trycka ned allt som jag inte själv har startat, och ibland också sådant som jag har startat om jag känner att det är mer an vad jag förstår. Om det är tex virusskyddet eller liknande och jag inte vet hur jag ska göra så ber jag någon mer kunnig att kolla (då det nog är svårt att hitta någon mer datorkorkad än vad jag är :-P).

Virusprogrammen har i princip aldrig varnat för någon sida jag vill gå in på, kommer på en gång bara. Så jag antar att de sidor jag brukar surfa på är överlag säkra.  Har bara haft virus en gång och det var på en dator som gått helt utan virusskydd i säkert två år. Förutom skiten på nya datorn då :-/ Fast där är jag som sagt ganska säker på vad som gått fel och det var att jag råkade tycka på en hoppande knapp som installerade skiten fortare än man hann reagera alls. Skulle någon sådan sida dyka upp igen så blir det nödavstängning på en gång

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Inkanyezi
2016-02-17 20:35
#19

För att stänga någonting som är aktivt utan att klicka: Alt-F4

Lyan
2016-02-17 21:22
#20

Ah, tack ^.^ Ska försöka komma ihåg det om det händer igen!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Kaj
2016-02-18 10:24
#21

Om du kör med ett vanligt konto kommer Windows uppdateringar att funka precis som vanligt.
Om du har andra program som behöver uppdateras - ex Adobe Reader, Adobe Flash mfl så kommer du som vanligt få en indikation på att en uppdatering finns tillgänglig. När du själv då väljer att starta uppdateringen så kommer Windows slänga upp en bild där du uppmanas att ange ditt admin konto och lösenord (du behöver alltså inte logga ur och sedan in igen med adminkontot). Därefer startar uppdateringen.
Om man som du gör idag, kör med ett adminkonto hela tiden så kommer aldrig denna uppmaning. Det innebär att du kan få installationer av en massa sräp i bakgrunden utan att u har en susning om detta. Ex finns det webbsidor som automatiskt försöker installera spam och reklam program på di dator. Kör du med ett adminkonto så bara installeras dessa utan att du ser det.
Kör du med ett vanligt användarkonto så kommer windows slänga up bilden där du skall ange admin konto. Då vet du att den sidan eller det programmet vill installera något. Då kan du avböja samt vet att den sidan skall du nog inte besöka igen.

Lyan
2016-02-18 11:06
#22

Ska absolut fixa detta med konton när datorn kommer hem igen!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2016-02-18 20:09
#23

Nu har jag fått min dator tillbaka :-D Min bror skrev såhär: Det gick snabbt så fort jag kom på vad det var! Alltså typ, det var nån rysk extension som gav dig pop ups och omdirigerade din nättrafik och blockade dig från att komma åt dina extensions, men jag tror inte att den faktiskt ritade igenom dina filer eller sparade dina lösenord, men byt dina viktiga lösenord för säkerhets skull!

Så nu ska jag byta lösenord!

Hur gör jag för att göra ett nytt konto? Han blev klar med datorn innan jag hann be honom att fixa det. Jag försökte göra ett nytt konto men den sa att det inte gick eftersom det var samma mailadress som huvudkontot

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-19 10:18
#24

I Win 10 ha du  två val av kontotyper. Det är dels ett Windows konto och ett lokalt konto.
Ett windows konto kan du använda om du har ett windows live konto (live.com). Då kan du logga in med det kontot i din win 10 dator som då även synkar allt du har i molnet p ditt live.com konto. Ett sådant konto har e-postadressen till ditt live.com konto som användarnamn.

Det andra alternativet är att växla till ett vanligt lokalt windows dator konto. Det är ett konto som du tidigare alltid haft i Windows och kanske fortfarande är det mest vanliga.

Skriv användarkonto  sökrutan för Win 10 och välj funktionen för användare konton. (alternativt, Inställningar, konton) vilket som funkar.
Här skall du nu se ditt inloggningskonto på datorn. Jag skulle ro att din bror lagt upp det som ett administratörskonto.
Gör då så här
Skapa ett nytt konto och välj ett lokalt Windows konto för det. Namnge det  på något sätt (ex mittadminkonto eller så) och ätt att det kontot skall vara ett ADMINISTRATÖRSKONTO. Skapa ett lösenord och se till att spara det så du alltid har det tillgängligt.
Gå sedan till ditt nuvarande konto och välj ändra kontotyp och sätt kontot till att enbart vara ett vanligt användarkonto - alltså INTE ett administratörskonto.
Du kan även här välja att ändra kontot tl ett lokalt windows konto alternativt ha det som ett Wndows live konto i molnet (om du har skapat ett gratis live.com konto förstås).
Logga ur och logga in igen med ditt vanliga konto- ALDRIG med ditt administratörskonto.
Nu kan inga system förändringar göras utan din kontroll. Så fort du behöver göra något - ex ändra något på dina konton igen så kommer Windows komma upp med en bild där du måste ange ditt admnistratörskonto och dess lösenord.

De funktioner i Windows som kommer kräva att du anger ditt administratörskonto och lösenord har en liten säkerhetssköld framför sig.
Om du skriver kontrollpanelen i sökrutan och går dit så kommer du se att det finns många funktioner där med säkerhetsskölden.

Så här ser det ut i Win 7 men det är samma i Win 10 när man vill ändra sia konton

Kaj
2016-02-19 10:22
#25

Här kan du läsa mer om Användarkonton (lokalt på din dator enbart) och Microsoft konto (live.com konto som blir lokalt på din dator men även synkad i molnet på live.com)

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/user-accounts-faq#1TC=windows-10

Lyan
2016-02-19 17:15
#26

Efter mycket om och men så tror jag att jag har lyckats få till ett vanligt användarkonto och ett administratörskonto :-D Jag har windows 8 så det såg inte riktigt ut om beskrivet, men jag tror att jag har gjort rätt.

Har uppdaterat Avast och kör AVG till gratisperioden går ut. Lillebror har också installerat malwarebytes. Har också uppdaterat alla lösenord jag kommer på.

Jag tycker att datorn är snäppet långsammare men jag vet inte om den faktiskt är det eller om jag bara har fått för mig att den var snabbare innan.

Tack så jättemycket för all hjälp :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-22 09:07
#27

Du kan uppgradera till Windows 10 - tror det är gratis även för Windows 8 användare).
Windows 10 är betydligt snabbare än vad Windows 8 är

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-upgrade

Annons:
Lyan
2016-02-22 10:56
#28

Jag har försökt flera gånger men den säger att det inte går. Har dock inte försökt på över en månad

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-22 13:58
#29

I bland strular Win 10 uppdateringen av olika anledningar.
Jag var t ex tvungen att först aktivera Skype innan min Win 10 startade.

Sedan finns det även Win 10 installationsfiler att ladda ner. Då är det säkrare att du kan uppgradera.
Jag är inte helt säker på att Win8 är gratis att uppgradera men jag antar det eftersom både Win 7 och Win 8.1 var det.

Har du köpt en Win 8kan du alltid ringa Microsofts svenska support.. Dom kan hjälpa dig med hur man uppdaterar och även tolka det fel du får idag när du försöker.

Lyan
2016-02-22 16:33
#30

Jag har inte skype så det kan säkert vara något sådant då. Jag får se om jag giter försöka uppdatera eller inte. Jag hatar att behöva lära mig ny teknik, men har iofs endast lyckats lära mig grunderna på den jag har så blir egentligen inte så stor skillnad att lära sig helt nytt från början. Jag tror att det är gratis, har inte sett något om  att det kostar i alla rutor där den tjatar om 10 iallafall

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kaj
2016-02-23 09:25
#31

Det är inte svår att lära sig Win 10 m man redan i dag har Win 8 eller senare.

Snarar så att Win 10 kommer göra livet lite enklare för dig.

Upp till toppen
Annons: