Annons:
Etikettövrigt
Läst 5986 ggr
Sindri
2/27/16, 7:46 PM

Varirån kommer skärmbilden?

När jag sätter på min laptop så kommer det upp en skärmbild (innan jag kommit till inloggningsrutan)  i form av ett foto som byts ut lite då och då. Kommer det från Asus eller från Microsoft? Jag har försökt högerklicka runt på bilden för att få information om den, men förgäves.

Idag har det kommit två nya bilder och jag får frågan om jag gillar dem, men till vem är det jag skickar feedback?

Annons:
_Fisken
2/27/16, 7:47 PM
#1

Det låter som du har Win 10?  Det installerades i samband med det. De vill väl göra "dator-upplevelsen" trivsam för dig?

Sindri
2/27/16, 7:51 PM
#2

Misstänkte det eftersom jag inte hade nåt sånt på min gamla PC.

Jaja, de där på Microsoft vet ju så himla mycket om vad alla gillar och allt skall ju vara så trevligt och myspysigt…….

Nå, jag tycker de flesta bilderna är otroligt tjusiga. Jag skulle vilja veta var de är tagna. Synd att man inte kan få veta det.

_Fisken
2/27/16, 8:00 PM
#3

Om du vill så kan du få mig på foto där men då kostar det. :-)

Magi-cat
2/27/16, 8:04 PM
#4

Det brukar vara verkligt njutbara bilder…😍Jag fick dem också med Win10, så det har säkert med det att göra…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/27/16, 9:53 PM
#5

Går ju alltid att fota egna loginbilder 🙂

Sindri
2/27/16, 10:51 PM
#6

Men jag gillar ju dem jag får, vill bara kunna kolla var de är tagna. Sen har jag egna som bakgrund på skrivbordet, de där från MS ser man ju bara några sekunder innan man loggar in.
Eller ligger MS kvar där om man inte har egen?

Annons:
Kaj
2/29/16, 12:24 PM
#7

Inställningar för dessa bilder hittar du i sökrutan under "anpassa låsskärmen".
Där kan du dels ställa in en statisk bild, ett flöde av bilder eller slå av det.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-lock-screen

Du kan försöka googla på "Windows 10 lock-screen backgrounds where are the motives taken" så kanske du kan få upp någon information. Annars är nog Microsoft ganska förtegen om sådana saker.

Kaj
2/29/16, 12:31 PM
#8

Får du verkligen upp en fråga där man vill att du skall svara på om du gillar bilderna???

jag kan inte tänka mig att Microsoft slänger ut sådant (jag har ivf ALDRIG fått det på min Win 10 dator.

Hur som helst så skall du så klart ALDRIG svara på en sådan uppmaning. Det kan ju vara nåt skräp du fått in (ja jag vet att du kör med Anitvirus program men ändå)

Sindri
2/29/16, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jo, senaste dagarna har det kommit lite nya bilder. Överst till höger finns en liten pratbubbla och där kan man klicka om man gillar eller inte gillar bilden. De vill veta vilken typ av bilder de skall skicka till min dator.

farvendal
3/1/16, 4:05 PM
#10

#8 Det är helt riktigt att MS frågar om feedback på bilderna. Det är inget skräp man har fått in, utan det är helt normalt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
3/1/16, 4:39 PM
#11

TS

Starta kommandotolken (cmd) som admin sen kör du netstat -n  -sen är det bara börja kolla upp alla IP:adresserna. 

Du kan även köra netstat -q för att se vad som är aktivt i din burk.

Kör du netstat -y så ser du alla aktiva TCP connections.

Sindri
3/1/16, 6:07 PM
#12

Tack, men jag menar inte att jag vill veta sånt. Det finns en del vackra landskapsbilder som jag skulle vilja veta var de är tagna. Synd att inte MS kan bjuda på den möjligheten.

Nu var det ett gäng kungspingviner, och de vet jag ju var de bor.

Kaj
3/2/16, 10:25 AM
#13

Det är för att bilder kan vara copyrightskydda

Annons:
Sindri
3/2/16, 11:08 AM
#14

Märklig förklaring, men det är väl bara att acceptera. Ingen stor grej egentligen.

[VSK]
3/2/16, 3:07 PM
#15

MS har tydligen börjat med att visa reklam vid logins/låskärmen kan man läsa här.

http://www.idg.se/2.1085/1.651397/microsoft-windows-10-spotlight

Sindri
3/2/16, 3:31 PM
#16

Har inte fått det än, men tack för tipset. Bra att "Mota Olle i grind"!

[VSK]
3/2/16, 3:32 PM
#17

🙂

Record
3/2/16, 10:14 PM
#18

Tack VSK, finns de gamla doskommandona kvar, va gla  ja blir. 🤓

[VSK]
3/2/16, 10:16 PM
#19

🙂

jaggillarbilden
9/16/17, 5:10 PM
#20

Jag har också alltid undrat över detta "välkomnande" från w 10, och har blivit "beroende" av dem. Jag har nog bara ogillat 2 bilder; som visade störiga glittriga storstäder.

Men naturbilderna är alltid klockrena, och jag tror att de har ett "varmt" avtal med NG? Den skriften prenumererade jag på i åratal, och tycker jag känner igen "genren". Nå, men jag gillar dem, till 99%. Sedan handlar det väl mycket om att Microsoft har koll på allt "cache"? För jag fick bara 2 bilder som jag ogillade, och aldrig en likadan sen.

Men vad är det för "feedback" man får då? Jo, bara naturbilder. Microsoft har alldeles säkert råd med detta lilla trevliga välkomnande! Och sen sparas visst allt på kontrollpanelen, där även alla egna foton sparas om man vill ha dem på skärmen.

MåneDet finns inga svar utan frågor...Regnbåge


Annons:
jaggillarbilden
9/16/17, 5:16 PM
#21

Ehh, har precis gått med här, men hur "citerar" man ett inlägg somnågon annan har skrivit? Hittar inte "knappen"??

MåneDet finns inga svar utan frågor...Regnbåge


Kaj
9/18/17, 11:59 AM
#22

#21 du kan inte citera ett enskilt inlägg på en post.
Du får gå längst ner och sedan skriva där. vill du citera en persons inlägg så börjar du raden med # plus inläggsnumret precis som jag gjort i detta inlägg till dig. Då blir det klickbart om man vill se ursprungsmeddelandet.

Upp till toppen
Annons: