Annons:
Etikettövrigt
Läst 649 ggr
e94h
2/28/16, 11:47 PM

HMDI hjälp

Okej, så jag försöker koppla min dator till min tv via en HDMI-kabel. Jag har en lenovodator med en displayport. Köpte nyligen en ny sladd eftersom den förra gick sönder och kan nu inte få det att funka. Sladden är alltså HDMI i ena änden och Displayport 1.2 i andra. Ingen adapter utan ren kabel. Min förra hade en adapter. 

Har testat att trycka FN och sen siffran 7 för att få upp alternativen för skärmvisning/delning osv. Datorn tycks känna av tv:n för den ändrar om men tv:n händer det inte ett fjutt med. Har testat både att kolla HDMI-side och HDMI som alternativ "source" på tv:n. Inget funkar. 

Några förslag? Eller kan det vara så jäkla surt att jag fått en trasig sladd?

Annons:
e94h
2/28/16, 11:57 PM
#1

Rättelse: Nu hoppar den självmant över till "HDMI" (source) när jag kopplar in den. Dock visas ingen bild på tv:n

[VSK]
2/29/16, 7:42 AM
#2

Kolla om det finns nyare drivis till grafikdelen till datorn.

Kaj
2/29/16, 12:11 PM
#3

Du skriver inget om vilket OS du har så lite svårt att hjälpa till.
Drivrutinerna tror jag inte det är fel på för det funkade ju tidigare med gamla sladden (dock är det alltid bra att uppdatera dessa om det finns nyare).

Jag skulle nog satsa på att gå in på TVns inställningar och se ifall det finns något där som du kan göra för att aktivera. Ex pröva med att ändra inställningen mellan 720p och 1080p, fram och tillbaka för att se om den hoppar igång.

Du kan även ändra inställningarna på datorn. Har du Windows högerklickar du på skrivbordet och väljer "skärmupplösning"

Upp till toppen
Annons: