Annons:
Etiketttillbehör
Läst 980 ggr
Blanksteg
2016-03-10 12:54

ESD-armband för hårddiskbyte?

Hej!

Behöver man ett ESD-armband om man bara ska byta hårddisk i en laptop? Eller är det onödigt? Hårddisken är ju skyddad av plasthöljet, eller vad man nu ska kalla det.

Annons:
Record
2016-03-10 22:16
#1

Är det en SSD-disk kanske kan det vara befogat, annars inte.

Men koppla från laddare och batteri innan du börjar. För att använda den nya så får du ha en CD med operativsystem på, och på etiketten på datorn står en kod för att installationen skall vara laglig. 👍

Blanksteg
2016-03-10 22:37
#2

Tack! Det är en SSD. Då använder jag ESD-armband för säkerhets skull :)

Jag har fått hem skivan nu från tillverkaren :) Men de på Lenovo Support sade att produktnyckeln redan finns i datorn (på annat ställe än på hårddisken), så jag ska inte behöva den.

Produktnyckeln står inte på nån etikett på datorn så…

Blanksteg
2016-03-10 22:50
#3

Gah.. produktnyckeln ska tydligen finnas i datorns BIOS. Jag kom in på BIOS:en via en knapp på datorn, men produktnyckeln står inte där :/ Det står "Windows license: WIN 8 MLT". Och UUID-nummer, vad det nu är för nåt. Finns inte någon kod med 25 karaktärer som produktnyckeln ska bestå av…

(kommer inte in på skrivbordet, så kan inte leta fram nyckeln genom nåt program)

Record
2016-03-10 23:16
#4

Tror inte du behöver ESD-armband. om du märker att du får "stötar" när du tar i plastdetaljer så kan det vara mer aktuellt.

Men Den 25 tecken långa produktnyckeln behöver du, hör med den affär du köpt datorn av. Etiketten är med måtten 3 x 7 cm så den syns tydligt.

Alternativt att du innan du byter disken, skaffar hem ett program som heter "Belark" tror ja det kan plocka fram numret från den gamla h-disken om den funkar.

Upp till toppen
Annons: