Annons:
Etikettwindows
Läst 4312 ggr
AChristian
2016-03-27 16:57

Windows 10

Hej!

Jag har W 8.1 men är inte främmande för att uppgradera till 10:an. Men hur är det med "barnsjukdomarna"? Har 10:an börjat  "stabilisera"  sig tillräckligt för att på allvar börja fundera på att skifta. Tycker annars att 8.1 funkar tillfredsställande och har inte haft något större problem.

Christian

Annons:
AnneN
2016-03-27 17:06
#1

Uppgraderade från win7 till win 10 för några dagar sedan och har hittills inte upptäckt några problem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2016-03-27 17:10
#2

Jag uppgraderade till win 10 för inte så länge sedan, återgick till win 8.1 igen, flertalet buggar kvar på win 10.  

hade ännu mer problem när jag gjorde det på win7

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2016-03-27 20:39
#3

Jag uppgraderade då det kom och inte haft några problem. Jag tycker det är stabilare än Win.8.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aniara14
2016-03-28 13:53
#4

Jag har inte upp-/nedgraderat till Win 10 än, och ju mer jag ser och hör om det desto mindre lust får jag att göra det överhuvudtaget.

Här på Sweclockers finns massor att läsa om Win 10, både bra och dåligt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

AChristian
2016-03-28 19:05
#5

#4 Håller med dig här, den känslan får jag också. Men det är inte så bråttom, man har ju nästan ett år på sig att uppgradera utan kostnad…🙂

C

Aniara14
2016-03-28 19:13
#6

#5 Det står ju från officiellt håll att det är gratis ett år från utgivningsdatumet 29 juli 2015, vilket alltså blir t.o.m. 28 juli 2016.

Men det finns visst en del som tror att gratiserbjudandet kommer att förlängas ytterligare efter 28/7.

Så vi får väl se vad som händer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
marcusln7
2016-03-28 20:59
#7

Jag uppgraderade till Win 10, tycker det fungerar mycket bra MEN om du gör bankuppgifter via den dator du tänker uppgradera är det ingen bra idé. Det är så att ett flertal banker har jag hört varnar för att det finns vissa säkerhetsrisker med att sköta bankärenden via Win 10. Om du inte använder datorn till det så ser jag ingen nackdel att inte uppgradera. Jag har många spel på datorn och alla fungerar mycket bra till Win 10, även fast Steam etc inte nämner Win 10.

Jag har själv inte upplevt några buggar i Win 10, men man får nog vara noga med sekretessinställningar och kolla igenom inställningarna till Win 10 om man inte vill att Microsoft ska typ övervaka en 😛.

Halvdansken
2016-03-28 22:06
#8

Jag gick från W7 till W10 för två dagar sen, och har problem med drivern till min lite äldre skärm. Windows säger att den är ok, men jag kan alltså inte få den upplösningen jag vill ha.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AChristian
2016-03-29 00:49
#9

#7 Tack för den varningen! Det räcker för mig att lägga uppgraderingen på is…!

Tack för svar!

Christian

Kaj
2016-03-29 10:48
#10

#7 och #9

Jag tror bankerna menar att man kanske inte skall använda webbläsaren Edge till att göra bankärenden. Den är helt ny och utvecklas fortfarande och alla banker har inte anpassat sina sidor för Edge ännu.
Däremot kommer ju Internet Explorer med och det är samma version som ni använder i Win 8.1 eller i Win 7 så det är ingen skillnad på säkerheten där.

Det bankerna varnat för så vitt jag vet, är att inte köra Windows appar som visar saldo från din bank eftersom den som skrivit appen enkelt skulle kunna sno dina uppgifter och komma åt ditt konto. Men om man kör Bank-id (som bankerna själva ju är upphovsman till) är det inga problem.
Klart man aldrig skall kör appar från okända för att komma åt sina bank konton

Jag ar kört Win 10 sedan det kom ut för nästan ett å sedan och gör banärenden via IE utan några problem. Jag kör även skattekonto och en massa andra webbsidor med mobil bank-id utan några som helst problem

Att tänka p för Win 10
Det man kan råka ut för är att drivrutiner kan behövas uppdateras. Det är mer troligt för Win 7 användare än för Win 8.1 därför att man då trolige redan uppdaterat dessa.
I övrigt tycker jag  Win 10 är stabilare, MYCKET snabbare och MYCKET enklare när man väl kommit in  allt och inte längre förlitar sig på kontrollpanelen för att hitta allt. Använd sökrutan och skriv vad du vill göra så kommer du lättare få förslag till funktionerna.

marcusln7
2016-03-30 11:23
#11

#9 det var så lite. 🙂

#10 Det du säger verkar mycket trovärdigt och jag är själv inte insatt i bankärenden eftersom jag inte utför det via datorn, så det är nog mer Edge de syftar på.

Blanksteg
2016-03-31 20:32
#12

Min dator tjatar typ på mig att uppgradera till W10. :/ Blev en bugg när jag uppgraderade senast, i augusti förra året, där startfältet inte svarade. Fick återgå till 8.1. Vågar man försöka igen tro…

Halvdansken
2016-03-31 22:46
#13

Jag kommer att gå tillbaka til W7 igen. Får inte rätt på skärmen, och eftersom det nog beror på en driver till grafikkortet (som alltså inte kan uppgraderas), så fungerar inte mina spel heller.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Carrosh
2016-03-31 23:32
#14

Hört flertalet som berättat om att Win 10, på eget bevåg, avinstallerar program utan förvarning. Tycker inte jag låter särskilt stabilt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Taurus
2016-04-02 16:59
#15

Har uppgraderat min bärbara

dator + surfplattan till Windows10 och har inte haft några problem.

marcusln7
2016-04-02 21:31
#16

#14 Jag har Win 10 på både min stationära dator där jag har många spel och min bärbara. Jag har aldrig upplevt det problemet men det verkar som att en del får problem och andra inte. Sen verkar det också som att det oftast är säkrare att uppgradera från Win 8 & 8.1 än från Win 7. Jag hade själv på båda datorerna Win 8.1 och har som sagt inte upplevt problem.

Kom också ihåg att detta erbjudande gäller inte hur länge som helst, har för mig det att det stod det innan jag skulle uppgradera till Win 10, 

Lycka till med uppgraderingen! 🙂 (Om du gör den)

Carrosh
2016-04-04 23:19
#17

#16 Kan ju vara så att de som fått de problemen nog har uppgraderat från Win7 då. Jag är så nöjd med 7an så är inte redo alls för en uppgradering än, känner jag. Litar inte riktigt på att det är stabilt än och vet inte om mina spel kommer funka på 10:an än heller, men när jag köper ny dator blir det nog 10an, skulle jag tro. Kul att höra att det finns de som är nöjda också.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Aniara14
2016-04-06 21:22
#18

#17 Inte alls konstigt att du är så nöjd med Win 7, den och XP är nog dom två mest omtyckta och populära av alla Windowsversionerna, tror jag.

Du kommer att ha extended support på 7:an, dvs alla säkerhetsuppdateringar fram till 14 januari 2020, så innan dess behöver du inte byta till Win 10 om du inte vill.

Vissa lite äldre spel fungerar inte på Win 10, pga inkompatibla kopieringsskydd såsom Safedisc och SecuROM.

Det finns ju fortfarande datorer med Win 8.1 att köpa, och även en del med Win 7, men om något/några år så lär nog 10:an ha tagit över det mesta när det gäller nya datorer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: