Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1466 ggr
Halvdansken
2016-03-28 20:59

Skärmen fungerar inte med W10

Vi installerade Windows 10 på min desktop, och nu är skärmen helt fel.  Det rekommenderas en upplösning på 1920 x 1080, men det tättaste på jag kan komma är 1600 x 1200. Detta betyder att bilden är utdragen på längden, och det är irriterande.

Jag har försökt hitta drivers, men det är en gammal skärm, en Philips (PHLC02E), och den fungerar fint så varför byta ut den.
Windows säger att drivern är fin, och up to date. 

Hur löser man ett sånt här problem?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Aniara14
2016-03-28 21:23
#1

Det verkar vara ganska många som har problem med att tillverkarna av deras lite äldre hårdvara, datortillbehör och/eller spel inte har fixat nya drivers som är helt kompatibla med Win 10.

Tyvärr har jag inget svar på hur man ska göra för att lösa det. Jag har Win 8.1 själv, och det lutar mer och mer åt att jag kommer att fortsätta med det. Det har extended support fram till 2023 och det tror jag kommer räcka gott och väl faktiskt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2016-03-28 22:14
#2

Prova om det går göra egen profil för upplösningen.

Kaj
2016-03-29 10:56
#3

Klarar verkligen denna gamla skärm 1920x1080
Det är nog tveksamt om du frågar mig.
Jag tror du får försöka med en annan upplösning är 1600x1200 (en lägre) så kommer nog bilden att bli bra. Ex 1280x800 som ger nästan samma förhållanden som 1920x1080 men lite sämre upplösning (du lär bara märka det om du ska jobba med högupplösta fotografier)

Halvdansken
2016-03-29 12:58
#4

#3. Nix, den blir avlång oavsett vad jag gör. 
Tror inte det är skärmen, faktiskt. Efter en del googlande så verkar det som om det är grafikkortet (NVIDIA) som saknar en driver, och tillverkarna gitter inte göra nya drivers till W10 på äldre kort. Så det blir nog att köpa en ny maskin, eftersom det är ett integrerat grafikkort (eller vad det nu heter) och dessutom så kostar det väl en del, och då kan jag lika gärna byta hela maskinen. Men det irriterar mig - slit o släng. Inget fel på prylarna, det är "reservdelarna" som inte fungerar längre.

(Drivern till kortet heter numera på min maskin  MS Basic Displapy Adapter, och det är många som har problem med den).

Jag har provat samtliga upplösningar som man kan välja, och det är precis samma problem på alla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
2016-03-29 13:56
#5

Du kan ju pröva att använda Windows egna drivrutiner för bildskärmen och inte använda NVIDAs.
Skapa en systemåterställningspunkt
Avinstallera NVIDAS drivrutin
Starta om och se om du kan få en bättre bild då.
Om inte gör en systemåterställning till den systemåterställningspunkt du skapade så skall NVIDAs drivrutin finnas där igen.

Du kan få samma effekt genom att starta Windows i felsäkert läge (gå in i sök och skriv felsäkert läge så ser du hur du ställer in Windows för det - är lite annorlunda mot tidigare då man tryckte F8 vid uppstart). Då skall Windows startas utan externa drivrutiner. Om du ser att det blir bättre då när du ändrar skärmupplösningen så kan du göra som ovan och ta bort NVIDAs drivrutin

farvendal
2016-03-30 20:31
#6

Jag vet att vissa med NVIDA grafikkort får problem med drivrutinerna när de uppgraderar till Windows 10. Antagligen därför. Lyckas du inte få ordning på det så kan du inaktivera grafikkortet och istället köra på den inbyggda grafiken.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: