Annons:
Etikettövrigt
Läst 913 ggr
Mysan_
2016-03-29 20:55

Vad är det med datorn?

Jag blir galen på min dator snart. Jag vet inte vad som är fel med den, men spel stängs av av sig själva och datorn är allmänt seg. Vissa program (cs:go och Star Stable främst men även Skype) är svåra att få igång och efter ett tag brukar cs stanna och stängas av och en flik där det står att det stängts av oväntat kommer upp, och Star Stable brukar vara jättesvårt att starta i början (det står att det inte svarar) och när man spelar det stannar det efter ett tag och man blir tvungen att starta om datorn. 

Vad sjutton blir det såhär för? Är det hårddisken som håller på krascha? Borde jag testa byta hårddisk? Annars har jag över 17 GB tillgängligt.

Annons:
Kaj
2016-03-30 08:53
#1

ar du scannat efter virus?

Malwarebytes kan du hämta hem och köra. Välj PC eller Mac och välj Free Download.

Mysan_
2016-03-30 09:52
#2

Jag har ju virusskydd och den har inte sagt till om något så det tror jag inte.

marcusln7
2016-03-30 11:13
#3

Om du har Windows så kan du skanna med hjälp av Windows Defender. Jag vet att det programmet finns till Windows 7, 8, 8.1 och 10. Oftast har datorer med Windows förinstallerat Windows Defender men om den inte har det, så kan du ladda ner det från Microsofts hemsida. Det är gratis.

Så om det programmet skulle upptäcka virus kan du ta bort det via programmet eller så kan du göra en systemåterställning som kan ta bort alla filer förutom Windows filer.

Och förresten, hur gammal är din dator och vilket Windows använder du, eller har du Mac?

farvendal
2016-03-30 20:27
#4

Jag tror mer på att det är prestandan som går i taket.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Halvdansken
2016-03-30 20:49
#5

Har du defragmenterat på senaste tiden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sindri
2016-03-30 21:29
#6

Det spelar ingen roll att du har virusskydd om du själv har råkat ladda ner malware eller trojan etc.

Ofta när man skall uppdatera helt normala program så finns en liten ruta ibockad som är lätt att förbise. Då kan datorn ladda hem skräp som efter ett tag lägger sig i datorn och sabbar en hel del.

Du får gå igenom den och rensa och försöka hitta vad det är. I värsta fall får du köra något som heter Kasperskys Rescue Disc - så har jag fixat en dator en gång, du kan söka på iFokus på det så hittar du instruktioner.

Annons:
Mysan_
2016-03-31 06:44
#7

Okej, jag får väl kolla efter virus då. Men det här är nog det enda problem jag märkt med datorn, man brukar väl märka fler saker om det är virus i den? #4 Hur fixar man det? #5 Nej det har jag inte, men det kan jag nog testa!

Veda
2016-03-31 06:45
#8

Du skriver att du har 17 GB ledigt. Det låter väldigt lite. Hur stor hårddisk har du? När jag fyllde vår dator med bilder blev den seg, trots att det var mer än 100 GB kvar som var outnyttjat. När jag sedan rensade och frigjorde utrymme, så det blev ca 300 GB ledigt (av 750) då blev den som förut igen.

Mysan_
2016-03-31 06:50
#9

#8 Jag rensade lite och nu har jag 20 GB ledigt. Ja min dator är proppfylld av bilder, och igår när jag hade rensat lite bland bilderna kunde jag spela cs:go längre än vanligt, så det kanske beror på det! Hårddisken rymmer ca 130 GB så det är en ganska dålig hårddisk. Men till hösten blir det nog en ny dator, för min är inte så bra.

farvendal
2016-03-31 07:58
#10

#7 ja, köper ny dator i värsta fall.

Vet du hur mycket ram-minne du har i datorn? Och vad du har för grafikkort? Samt processor? 

Gå in i kontrollpanelen och välj System, så ska du kunna se iallafall ram och processor där. 

När ett spel stängs ner/kraschar kan du dessutom kolla i systemloggarna om datorn loggat något felmeddelande. Har du engelskt Windows heter det Event Viewer och har du svenska heter det Loggboken (tror jag). Sedan kollar man under windows logs - system.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mysan_
2016-03-31 12:23
#11

#10 Dom är ju rätt dyra men har väl inget annat val egentligen. Men hur vet man om det är prestdantan det är fel på?

Nu har jag defragmenterat och raderat över 900 bilder och det ger ingen effekt. Blir lite smått förbannad på den här skitdatorn nu känner jag. Nu har jag nästan 30 GB kvar att använda.

farvendal
2016-03-31 18:22
#12

#11 Skrev ju i #10 hur du gör för att kolla vilken prestanda datorn har samt hur du kollar felloggarna. Sedan kan du ju jämföra det med prestandan som krävs för de spel och applikationer/program du kör. Eller så skriver du vilken datormodell du har och vilka spel du kör så kan jag kolla åt dig. 

Hur mycket du har på hårddisken är inte speciellt relevant (förutom när den är väldigt full).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mysan_
2016-03-31 18:30
#13

Det är Windows jag har, och jag spelar cs:go Nu funkar det bättre att spela och jag kan spela ganska länge nu innan det stängs av, och då är det bara att starta om datorn och sedan spela igen. Det kanske hjälpte lite att defragmentera trots allt eftersom det funkar bättre att spela nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: