Annons:
Etikettövrigt
Läst 1377 ggr
Ebbzenbabbzen
2016-04-27 13:16

hur fungerar en tv?

Någon som skulle kunna förklara hur en TV-fungerar? Hittar inte information någonstans på internet, vet ni någon bra länk eller vill förklara så skulle det va jättesnällt!

tack på förhand!:)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Annons:
Inkanyezi
2016-04-27 13:24
#1

Det finns ju en Wikipedia-artikel som täcker ämnet, om än ganska ytligt. 

Just de tekniska egenheterna har förändrats ganska mycket på senare tid, så en teve av idag funkar inte på samma sätt som för femtio år sedan. Men området är väldigt stort, och det kan beskrivas enkelt eller mer komplext alltefter hur mycket man vill gotta ner sig i detaljerna. Jag antar att du redan vet att det är en apparat som visar rörlig bild och som ger ljud ifrån sig, och att den hämtar bilder och ljud från någon annanstans. 

Rent lagligt finns ett begrepp om utsändning av television, som betyder att en sändare skickar ut en ström av rörligabilder och ljud på något sätt, som inte kan avbrytas av den som tar emot, utan måste ses och lyssnas samtidigt som det sänds ut. Det lagliga begreppet hänger ihop med lagen om avgift för apparaten som kan ta emot utsändningen och visa de rörliga bilderna.

Kaj
2016-04-27 14:30
#2

Du måste nog specificera vad du vill veta.
om det gäller hela tekniken så kan jag nog säga att en fulltäckande manual troligen ligger på 100-tals sidor.
om du däremot menar hur olika TV format, bildförhållanden, uppdateringsfrekvenser mm fungerar så blir det lite mindre men mycket tekniskt blir det ändå.
Och precis som #1 skriver så den gamla tekniken med CRT rör skiljer sig tekniskt väldigt mycket från den nya tekniken med LED och OLED aparater. Till det skiljer sig även analog sändning mot digital sändning. En digital sändning kan dessutom delas upp i teknikera digital TV, HD TV, FULL HD TV och numer kommer även 4K HD TV.
Dessa tekniker beskriver hur bilden målas upp  på en TV skärm. Här finns 2 tekniker som används och det är interlaced och progressvit där progressivt ger bästa bilden men även tar upp dubbelt så mycket i videoström.

[VSK]
2016-04-27 22:13
#3

Tror 720P  tar lika mkt bandbredd som 1080i ungefär.

Kaj
2016-04-28 09:35
#4

#3 - det stämmer men bilden kan bli helt annorlunda beroende på vad du tittar på.
1080i har högre upplösning än 720p. Men pga att interlaced bara sänder ut halva bilden varje gång så kan den uppfattas som lite flimrig om man tittar på sekvenser som rör sig mycket - ex sport, action filmer od.
Om man däremot tittar på ex nyhetssändningar od så kan 1080i vara bättre.

just interlaced är ett otyg i sig som bara kom fram för att just spara bandbredd. Våra gamla analoga tjock-tv sändningar gick ju på 480i för att just spara bandbredd i våra antenn-nät.

Numer är detta egentligen inte ett problem så alla borde gå över till att sända i progressivt i stället. SVT ex sänder sina HD kanaler på 720p medan andra sänder sina på 1080i.
Jag förderar så klart att ALLA går över till 1080p

[VSK]
2016-04-28 09:40
#5

#4

1080P vore ju inte helt fel, men bandbredden är det som håller igen. 

I vardagsrummet kör jag 1080P (satellitmottagaren) men i sovrummet (streamat) så kör jag 720P. Sovrums-tv är en gammal plasma 42" från 2009 (Panasonic) men den funkar alldeles för bra för att hamna i nån annons på Blocket, eller återbruket.

Inkanyezi
2016-04-28 16:44
#6

Har vi inte förlorat ämnet lite i detaljer nu?

Annons:
Kaj
2016-04-29 09:04
#7

Vet inte. Är fortfarande inte klart på vilken nivå #0 ville veta hur en TV fungerar

Upp till toppen
Annons: