Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1325 ggr
Eda
2016-04-28 08:47

Ord hamnar på annan rad

Ett av mina datorproblem är att när jag skriver vanlig text i Word så hamnar jag plötsligt mitt i texten på en annan rad. Detta händer så gott som varje dag, mycket irriterande, jag har nu Microsoft Office 2016, tidigare hade jag en äldre version och då hände det aldrig.   

Är detta vanligt, beror det på mig eller på programmet och kan man göra något åt saken?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Inkanyezi
2016-04-28 09:03
#1

När du tidigare hade en äldre version, var det i samma dator?

Har din dator en pekplatta som är aktiv?

iMacKalle
2016-04-28 09:13
#2

Eftersom du inte hade problemet i äldre versionen, tyder det på att uppgraderingarna mellan Office 2016 och din dators senaste version inte är kompatibla med varandra och behöver uppgraderas till senaste versionen. Det brukar man i och för sig få meddelanden om. Kolla.


Kaj
2016-04-28 09:28
#3

Vi har hört om liknande fel här inne tidigare. Då har jag frågat om det är på en bärbar och om möjligen handen kommer åt musens styrplatta?
Dessa användare har då kunnat bekräfta att i deras fall var det så.

Styrplattan kan väl i så fall konfigureras så den inte är lika känslig alernativt inte skall reagera alls då man rör vid den.

om det kan vara så i ditt fall åxå så försök under en liten tid att vara exra uppmärksam på att du inte vidrör plattan med handflatorna och se om problemet verkar försvinna eller om det ändå är kvar.

Eda
2016-04-28 09:35
#4

Tack för svaren! Jag skaffade Office 2016 i och med att jag köpte en ny dator. Jag har en pekplatta som är aktiv. Kan det vara så att jag kommer åt pekplattan oavsiktligt medan jag skriver?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Kaj
2016-04-28 09:37
#5

Det är väldigt vanligt.
Pröva att vara lite uppmärksam och noga att du inte rör plattan och se om felet försvinner. Om det gör det så är det det som är ditt problem.
Då kan du pröva att göra olika inställningar på platan för att se om du kan komma runt problemet. Inställningarna beror på modell men du bör hitta dem bland mus och pekdon i kontrollpanelen alternativt om det kom med ett specialprogram för att konfigurera plattan för just din datortyp.

Eda
2016-04-28 09:38
#6

Kaj tack för svar! Jag ska pröva att inte vidröra styrplattan. Har inte tänkt på detta tidigare!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Taurus
2016-04-28 09:46
#7

Jag brukar avaktivera pekplattan då jag ska skriva. Är väldigt enkelt att göra via tangentbordet

Eda
2016-04-28 09:49
#8

Vet någon hur man ändrar styrplattans känslighet eller helt kopplar bort den? Jag använder den ju inte!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

iMacKalle
2016-04-28 09:52
#9

Kolla det som Kaj tipsar om ifall det skickades med ett specialprogram med drivrutiner och annat som kanske behöver ominstalleras eller uppgraderas. 

Att avinstallera och sedan ominstallera brukar lösa problem.


Shailina
2016-04-28 11:09
#10

Kan finnas egen tangent på tangentbordet som datorproducenten har kopplat i hop med stänga av och på musplattan

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-04-28 11:16
#11

Min pekplatta tror jag inte kan stängas av. Jag har Windows 10 och hittade inställning för pekplattan och där kunde man bara ändra fördröjning och ändrade till långsam fördröjning. Får se om det hjälper!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Shailina
2016-04-28 11:28
#12

Men har du kollat på tangentbordet efter en tangent för att styra pekplattan?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Taurus
2016-04-28 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 Jag  har också Windows 10

På min laptop finns det den här som jag avaktiverar pekplattan.

Det är f6

Annons:
Kaj
2016-04-28 13:35
#14

#8

  1. Skriv mus i sökfönstret nere till vänster
  2. Öppna programmet mus
  3. Välj sedan någon av flikarna där din pekplatta finns (på min dator hette fliken "Ultra/Nav" - vilket jag iofs tror är för en synaptics men du borde hitta något liknande på din dator
  4. Här kan du nu stänga av pekplattan helt ELLER via knappen Inställningar gå ner på detalj och konfigurera pekplattans beteenden och känslighet

Inkanyezi
2016-04-28 17:05
#15

På min bärbara Acer har jag stängt av pekplattan i BIOS Setup. Jag använder alltid en vanlig trådlös mus till den och ett separat trådlöst tangentbord. Jag kan inte med tangenterna på bärbara datorer, så jag använder dem bara i nödfall.

Till stor del beror det så klart på att jag är väldigt van att skriva på tangentbord och att den bärbara datorn har många av tangenterna på helt andra ställen än ett standardtangentbord, men också att de känns helt annorlunda.

Och jag har själv upplevt det där med pekplattan. Det är väldigt irriterande, men jag märkte direkt vad det var, eftersom jag brukar låta tummarna ligga på blankstegstangenten, och jag märkte direkt när jag råkade flytta insättningspunkten. På min dator var det så känsligt att jag inte ens behövde vidröra plattan. Den är antagligen kapacitiv, för den reagerade när jag hade tummen ett par millimeter ovanför.

Eda
2016-05-01 12:21
#16

Det fungerade med Taurus råd med F6!
Stort tack för alla råd!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: