Annons:
Etikettwindows
Läst 1675 ggr
papa-bear
5/3/16, 9:49 PM

rekommenderade uppdateringar w10, hur gör man?

microsoft är väldigt dålig på att lämna information om man söker efter hur man installerar rekommenderade uppdateringar, det var mycket bättre i w7, där kunde jag välja uppdateringarna som jag ville ha. likaså har jag inte hittat någon lösning på problemet jag har med utforskaren, där den gröna stapeln kan stå och stampa i evigheter, utan att visa vad som finns i utforskaren. det verkar som om den mesta informationen som ligger ute på microsofts sida när man sökt en lösning på ett problem fortfarande handlar om w7.

Annons:
Record
5/3/16, 10:39 PM
#1

Du är inte ägare längre av ett operativsystem Windows 10. Det är ett abonnemang du utnyttjar, med eller utan kostnad, troligtvis. Läs den 13-sidiga texten för detta, skriv "winver" i sökrutan. 😭

Aniara14
5/3/16, 11:50 PM
#2

#0 "det var mycket bättre i w7, där kunde jag välja uppdateringarna som jag ville ha."

Det kan man i Windows 8.1 också, vilket är en av orsakerna till att jag kommer att fortsätta ha det, och strunta i att upp/ned?gradera till Win 10.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
5/4/16, 8:49 AM
#3

Microsoft har samlat in mängder av synpunkter från användare inför Win 10 (gjordes även inför Win 7)
Därefter gör man anpassningar av operativsystemet för att tillfredsställa de flesta.
En av sakerna man fick synpunkter på till Win 7 var de fragmenteringen som många tyckte var knepig att förstå sig på. Så i Win 7 tog man helt enkelt bort den funktionen från kontrollpanelen och la in ett bakgrundsjobb somkördes defragmentering automatiskt vid vissa tidpunkter.

Till  Win 10 fick man in massor av synpunkter på Windows udate där användare var tokiga på att få upp information om att de fanns uppdateringar tillgängliga. Deras önskemål va att detta skulle skötas snyggt i bakgrunden i stället.
Därav ändrade Microsoft detta så att uppdateringar nu går in automatiskt.
Så det är egentligen vi användare som krävt detta.

Record
5/4/16, 12:29 PM
#4

Kanske skulle jag lagt till i mitt förra inlägg, att jag gillar Win10 med dess nyheter. Ett nytt fenomen kan vara bra att veta när det gäller "svara på" pop3 mail i WLM 2013. Om man har "Ämnesraden" med text (Grattis), och bifogar en fil med "Bifoga aktiv" med filnamn. När man sedan väljer skicka tar programmet texten "Grattis" som en adress, med resultat att allt hänger sig, och måste avbrytas genom att stänga av.

Kan vara det att jag valt att skicka med fil lite sent i skrivandet.

Kaj
5/4/16, 1:38 PM
#5

#4 låter lite som en spam-regel. har inte kollat WLM så noga men se om det finns en spamregel som du kan ändra så att kombinationen Grattis och en bilaga itne ställer till det. Visserligen skall ju inte grattis göras om som en adress och definitivt inte hänga sig.

#0 - hur länge står den gröna stapeln och väntar innan den visar resultatet?
När den gröna stapeln sätter igång betyder det att den försöker leta upp allt resultat först. En hängning på upp emot 20 sekunder kan ske om man ex har en extern hårddisk som gått in i sleep mode. Då tar det först tid för disken att väckas av utforskaren och sedan skall utforskaren söka igenom disken efter aktuellt innehåll.
Det kan även vara problem med din index tjänst. Du kan se hur den är konfigurerad att indexeras genom att skriva "indexeringsalternativ" i sökrutan. Se bara till att ha indexering på det du verkligen behöver. Ex är hela C disken helt onödig eftersom man normalt bara vill ha indexering på användarmapparna (dokument, bilder filmer, musik etc).
Sedan skulle jag titta i eventloggen och se ifall den flaggar något för Explorer.exe, search eller index tjänsten. Kan även vara bra och se om Timer tjänsten loggar några fel.

Kaj
5/4/16, 1:57 PM
#6

#0 - ytterligare en sak som jag ko att tänka på. Väldigt ofta är problem utforskaren relaterade till program man installerat som sedan lägger sig som ett Shell Extension och inte är kompatibla med Windows eller dåligt skrivna. Ett Shell Extension är bl a  det du ser om du högerklickar på en fil i utforskaren, väljer skicka till … etc
Jag hade tidigare stora problem under Vista med detta. Laddade då hem ett program som man kan avaktivera sådana tillägg och vips blev min utforskare som ny igen. I dag är jag väldigt försiktig med att installera sådana program och tillägg till utforskaren.

programmet att hantera dessa Shell Extension är gratis och heter ShellView från Nirsoft (om gör många bra gratis verktyg till Windows).
Pröva och kör det och u kommer bli förvånad vad mycket som finns installerat där som du inte ens visste om. är kan du sedan börja och inaktivera saker och se m utforskaren då hoppar igång igen. Du ska så klart inte ta bort Microsoft tillägg men övrigt kan du ta och disabla en åt gången för att se om det blir bättre.
Du har en bra tutorial till ShelView här (även om den är hur enkel som helst att anvädna ändå)

Annons:
Record
5/4/16, 10:31 PM
#7

Tack Kaj för tipsen. ja får nog förklara bättre.

Ja tar fram WLM och tänker skriva en "Grattishälsning", tar fram adressen, går sedan ner o skriver Grattis i ämnesraden (finns ännu ingen bifoga rad), skriver lite text, och tänker bifoga en file. Då kommer bifogaraden upp med filens rätta namn, och ämnesraden med Grattis. Klickar på skicka. och får omgående svar högst upp "Hittar inte Grattis. Med andra ord ämnesraden och bifogaradens innehåll byter plats?

Förlåt att jag kapade lite av ämnet, men kanske finns fler fenomen.

Upp till toppen
Annons: