Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1485 ggr
Vixxen
2016-05-06 20:53

Vad skaffa? MS office...

Ska skaffa nytt MS Office, men är dåligt insatt. Sett att det finns att köpa och att det finns abonnemang? Vad innebär de olika alternativen? Vad är bäst enligt er?

Annons:
Inkanyezi
2016-05-06 21:13
#1

Om du är dåligt insatt, hur kan du vara säker på att det är MS Office du ska ha?

Det finns fullgoda fria alternativ. Du kan prova LibreOffice, som troligen duger.

Vixxen
2016-05-06 21:17
#2

#1 Vill ha MS Office, så mycket vet jag!

Record
2016-05-06 22:18
#3

Är det för att du får lagra dina alster i OneDrive med 15 MB, så kan du glömma det från o med 2016-08-10 får du bara 5 GB.

De börjar bli fullt i häcken där. 😃

_Fisken
2016-05-07 07:43
#4

Ärligt talat skulle jag inte lägga en spänn på MS Office. Libre Office är ett fullgott paket. Men jag vet också att många är "sålda" på Office så… smaken är som baken.

Record: De har väl kommit på att molnlagring är lite för tidigt ute än. Därför drar de ner…själv har jag allt på Google Drive. Ca. 60 Gig.

Record
2016-05-07 10:25
#5

Det är en turbulent tid vi lever i, Libre Offic (Portable) på en sticka funkar fint.  Molnet är farligt, när  man arbetar med andra personer vilka har tagit med sig Adminkontot och rymt, som användare kan du inte dela upp kontot. Borde vara möjligt med två adminkto. 😃

Shailina
2016-05-07 19:39
#6

Om det är MS office du vill ha så har du två alternativer: 
Permanent lisens eller abonnement. 

Abonnementet inngår Word, Excel, Powerpoint, mailprogrammet Outlook och ett par extra programmer (Access och publisher) och man får betala varje månad eller varje år för att bibehålla tillgång på Office, men sen ingår det även kundtjänst, ringminuter till Skype, massor av lagringsplats på molnet (1tb), gratis uppgradering till den nyaste versionen av office varje gång en sådan släpps och det fungerar vare sig du har mac eller PC så länge operativsystemet är tillräckligt nytt. Sen ingår det även installation på en telefon OCH en surfplatta brevid. Det finns två varianter. 365 Personal för en användare(en dator/mac, en telefon och en surfplatta), och 365 Home som är för dig och upptil fyra andra  familjemedlemmar att ha office på varsin dator/mac, telefon och surfplatta.

Om du köper permanent lisens får du en lisens på office till en dator eller en mac beroende på vad du har när du köper. Har du mac när du köper kan du inte installera office på något annat än en mac även om du skulle köpa en dator senare. Du får inga nyare versioner av office men får förståss uppdateringer till den version du har. Det ingår ingen kundtjänst på telefon (men det finns kundstöd på forumen och hemsidorna), inga ringminuter på skype och ingen extra lagringsplats på molnet, men du betalar en summa en gång och sen är lisensen din.  Permanenta lisenser för "hemmabruk" finns i två varianter: Home and Student och Home and Business. Home and Student ingår Word, Powerpoint och Excel, i Home and Business ingår även mailprogrammet outlook. Ingen installationer till mobil eller surfplatta ingår.

Sen får du ju klura på exact vad du behöver sen har du svaret på vad du vill ha om du skall köpa MS Office. 

Som flera pekar ut finns det även gratis alternativer, men om du vill ha MS office har du lite information ovan.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
Vixxen
2016-05-07 20:15
#7

#6 Tack! Det var denna info jag behövde!

Shailina
2016-05-07 20:34
#8

Så lite så :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Record
2016-05-07 22:34
#9

#7

Och när du har märkt att du fått fel kan du använda verktygen nedan, verkligen ingen lätt sak.🤔

https://support.office.com/sv-se/article/Avinstallera-Office-2016-Office-2013-eller-Office-365-från-en-dator-9dd49b83-264a-477a-8fcc-2fdf5dbf61d8

Vixxen
2016-05-07 23:09
#10

#9 Fått fel? Vad menar du? Att MS har krånglig support, eller?

Shailina
2016-05-07 23:17
#11

tror han siktar till att han anser MS office är skit och att man skall använda gratisprogram i stället för att vräka ut pengar på office.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Vixxen
2016-05-07 23:30
#12

#11 Aha! Kan förstå ställningstagandet, men de flesta företag använder ju MS Office program så vill man kunna ta emot och skicka dokument utan problem så är väl MS Office det man bör ha…

Shailina
2016-05-07 23:38
#13

Det kan förenkla en hel del. De flesta gratisprogram kan öppna MS-office dokument men i bland kan textformatteringen sabbas av andra program. Beror på programmet. Sen om man är författare är det många förlag som ratar bort dokument skriven i annat än Word exempelvis, utan att jag vet varför det är så. 

Själv har jag i mycket lång tid använt openoffice. Inga problem med det, men jag gillar helt enkelt word bättre själv och har valt köpa office för egen del. Jag skiter högaktigt om andra ogillar MS office, det betyder inget för mig då det faktisk är jag själv som bestämmer vad jag lägger pengarna på, och om det är MS office jag använder eller något gratis alternativ, men jag ser heller inte ned på andra som väljer att inte köpa MS office och väljer exempelvis open office bara för att jag gillar MS office själv. Det som är rätt för mig är inte samma som att det är fel av alla andra att göra/gilla/välja annat. Jag ser det som så.. man väljer själv vad man vill ha och vad man gillar. Och alla val är okej.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
Vixxen
2016-05-07 23:45
#14

#13 Good point! Håller med dig fullständigt! Har du valt abonnemang?

Shailina
2016-05-08 00:15
#15

japp jag har 365 home själv. Tycker det är rätt trevligt, och delar med sambon, mamma och min syster. nu behöver jag iof inte kundstödet då jag vet hur jag skall göra (jobbar för MS-kundtjänsten så.. kan det jag behöver kunna) men om det bara vore mig skulle jag nog kört på Personal för egen del. Uppskattar att ha säkerhetskopia på rätt viktiga saker på molnet, men de superhemliga sakerna kör jag på USB-sticka ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Vixxen
2016-05-08 00:21
#16

#15 Åhå, det förklarar att du har sån koll! 

Fördel/nackdel med permanent licens kontra abonnemang?

Shailina
2016-05-08 00:37
#17

Permanent lisens: Fördel: Du betalar summan bara en gång och sen är lisensen din tills det inte går att installera någon stans. (Nya operativsystem som inte denna office kan installeras på. Inte direkt något problem då MS anser Windows 10 att vara sista OS som kommer, men det kan ju komma uppdateringar som gör att "äldre" office inte längre kan installeras. Den tid den sorg va?)
Fördel: Du har ett officepaket och vet eksakt vad som finns i det, och det finns inga villkor som kan ändra sig på vad som inngår och inte. Det du har betalat för har du i behåll. 
Fördel: Kan användas 100% utan internet. 
Fördel: Du får de program du behöver. 
Nackdel: Du kanske måste betala en rätt bra summa för de program du behöver i vissa fall.
Nackdel: Du kan endast installera på en dator om du har köpt för dator. Självklart kan du flytta lisensen till en ny dator men du kan alltså inte installera office två ställen på samma tid. 
Nackdel: Du får ingen kundsupport ut i fall du är en av de som skulle uppskatta att ha nånstans att ringa för att få hjälp. 
Nackdel: Ingen nya versjoner av officeprogrammet inngår. Har du köpt Home and Student 2013 är det den du har, du får ingen uppgradering till 2016, 2019 eller vilka versjoner som kommer i framtiden. 
Nackdel: Du kan inte installera office nån annanstans som exempelvis på mobilen eller surfplattan. Inget måste men kan ju vara smidigt beroende på ditt behov. 
Nackdel: När officepaketet når en viss ålder går det som allt annat till "end of support", du får inga svar på fråger via telefon alls, och det kanske försvinner nedladdningsmöjligheter från internet någon gång. Sånt får man dock besked om i god tid och kan spara installationsfil på en USB-sticka så man kan återinstallera om det skulle behövas. 

Abonnement: 
Fördel: Inngår massor, kundtjänst är väl en av de viktigaste saker; Har du fråger, problem eller annat ingår det gratis kundtjänst inklusive fjärrstyrning av datorn om du vill, för att åtgärda ditt problem. 
Fördel: du får rätt många program: Word, excel, powerpoint, outlook, access, publisher.
Fördel: Du har ett abonnement som alltid ger dig nyaste version av office och "End of Support" är inget problem för dig. 
Fördel : Extra lagringsutrymme på Onedrive att spara säkerhetskopior
Fördel: Spelar roll om du har dator nu och sen köper en mac, 365 installeras vilket som, och vill bara att du har windows 7 eller nyare eller OS X 10.0 eller nyare 
Fördel: Du kan installera på en dator/mac, en mobil och en surfplatta
Fördel: Ringminuter till Skype ingår, 60 minuter varje månad som kan spenderas att ringa till riktiga telefoner från skypeprogrammet.
Nackdel: Återkommande betalning så du inte förlorar tillgång på office, slutar du betalar förlorar du office igen. 

Nackdel: Du kan inte välja vilken versjon av office som installeras. Köper du nu får du office 2016, ända är om du har en mac med för gammalt operativsystem för 2016, då får du erbjudande om en äldre version
Nackdel: Du måste ansluta til internet regelbunden för att office skall kunne prata med ditt konto och kontrollera att du fortfarande har ett abonnement. En gång om månaden måste detta hända, inte direkt världens undergång. 

Som jag ser det är det ditt behov, din egen kunnskap, och vilka program du behöver som styr vad du köper.  Om du har behov för endast word, går det faktisk att köpa ENDAST word i en engångslisens. Priset för det är nästan samma som för Home and Student-paketet, så du får mer för pengarna om du köper home and student, men sen är frågan: Skall du installera ett större paket som tar mer plats på hårddisken bara för att få valuta för pengarna om du inte ens använder de andra programmen?
Till PC kan du alltså köpa word helt ensam. Excel, powerpoint, access, publisher, alla dessa går att köpa helt separat. 

Om du vet att du kommer behöva word och excel åtminstonen så kan du köpa Home and Student. 

Om du vet att du kommer behöva hjälp med fråger och sådan borde du kika mer på abonnementen där detta ingår. Du kan ringa med alskens funderingar hela tiden så länge du betalar för abonementet. 

Det är så du behöver tänka när du klurar på office-paketet. Vad vill ge dig mest för pengarna. Vad behöver du och vilka lösningar kan ge dig det. :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Vixxen
2016-05-08 01:00
#18

#17 Kloka tankar! Tusen tack för hjälpen!

Shailina
2016-05-08 01:02
#19

Så lite så. Lycka till nu :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Vixxen
2016-05-08 01:08
#20

Tack! Ska försöka hitta det bästa alternativet för mig utifrån dina råd!

Annons:
Record
2016-05-08 10:27
#21

Jag använder MS Office givetvis för egen del, men de vilka jag servar klagar då de har tappat sitt adminkonto till annan samtidig brukare.

Vissa behöver rättstavningsprogrammet vilket är ovärderligt bra !😃

Kaj
2016-05-09 09:36
#22

Om man bara skall använda programmen för lite ordbehandling och lite enklare kalkyler och presentationer duger gratisprodukterna som finns mer än väl. Då även Microsofts egna gratis tjänst för office (live.com)

men vill man göra lite mer proffsiga saker som ex avancerade pivottabeller i Excel et - ja då är MS Office överlägset alla gratisprodukterna.
Även MS Office gränssnitt är ju mycket mer modernt och mer intuitivt än de gamla "verktygsfälten" som alla andra fortfarande använder sig av

Vixxen
2016-05-09 23:17
#23

#23 Som sagt vet mycket väl vad jag ska använda MS Office till och hur! Ville bara veta lite mer om den djungel som Shailina rett ut så bra åt mig!

Upp till toppen
Annons: