Annons:
Etikettwindows
Läst 4379 ggr
pernillaoscarsson
5/14/16, 2:41 PM

Dålig bildkvalitet Windows 10

Jag köpte nya dator för en vecka sedan men upplever att bilder jag lägger in i datorn får jättedålig bildkvalitet i bildvisaren. Jag har jämfört med min gamla dator där kvaliten på bilderna är bra. Så det är inte själva bilderna det är fel på utan någonting med bildvisaren. Övriga bilder på hemsidor och annat är också bra så felet ligger i bildvisaren. Minns att då min förra dator uppdaterades till Windows 10 och fick samma bildvisare hända samma sak, men då kunde jag byta tillbaka till den gamla bildvisaren. Detta går inte på den nya datorn. Så min fråga är om någon har någon lösning på problemet eller om det finns någon annan bra bildvisare man kan ladda ner?

Annons:
[VSK]
5/14/16, 2:47 PM
#1

Prova XnView.

[Jens]
5/14/16, 3:01 PM
#2

VSK. Upplever du att bilder blir dåliga med bildvisaren? Jag själv har inte tänkt på det så mycket på jobbet för jag använder det så sällan.

[VSK]
5/14/16, 3:04 PM
#3

#2

Menar du original?  Har knappt använt den då det gick rykten om att den skickat iväg kopior. Har dock inte orkar kollat upp det, men gillar inte gränssnittet i nya bildvisaren ändå.

[Jens]
5/14/16, 3:06 PM
#4

Ojdå skickade iväg kopior .. Hahaha ! 

Jag minns XvView sedan förr och det funkar bra men jag störde mig på deras ikon. Denna fula röda ikon överallt retade gallfeber på mig.

[Jens]
5/14/16, 3:10 PM
#5

Som sagt så skulle jag leta efter ett annat alternativ till xnView men är det okej med den så kör på. Jag hittade dock denna som kanske funkar bra?

http://www.faststone.org

[VSK]
5/14/16, 3:12 PM
#6

#4

Jodå, jag har läst om flera som påstått det. Va väl samma sak med webbkameran och mikrofonen oxå om man skall tro på allt. Hur som, så är det gränssnittet som jag ogillar med bildvisaren. 

Ful ikon? 😃

Annons:
[Jens]
5/14/16, 3:27 PM
#8

Oj, jag orkar inte läsa igenom det där. =) Jag har ju Mac privat så jag är inte så beroende av just denna info. Att de kollar bilderna på jobbet gör mig inget för det är jobbrelaterat. ;)

[VSK]
5/14/16, 3:34 PM
#9

Kan som sagt röra sig om en tidig version av Win10, eller falska rykten. Oavsett vad så är gränssnittet fult 😃

Däremot så har jag läst och sett loggar på allt vad Win10 håller på med i bakgrunden. De lät en dator stå på 24 timmar orörandes och loggade all trafik. Är ju ganska lätt å göra själv, men är man lat så är man. Ehhh bekväm 🙂

[Jens]
5/14/16, 3:38 PM
#10

Ja jag läste en jätteartikel på PC World tror jag det var och där man kunde gå igenom allt som man skulle stänga av för att inte blir 'spårad' av Windows och det var inte lite. Men nu ska man inte döma Windows för Google är faktiskt värre än Windows. Själv använder jag inte Google eller deras partner som t ex youtube.

[VSK]
5/14/16, 3:42 PM
#11

Google och Apple är 10 resor värre än Windows 10

Jodå en del går att stänga av, men långt ifrån allt. Läste om några som påstod att det inte gick att blockera Ms´s adresser i hostfile då det är hårdkodat. Om det stämmer eller inte har jag ej orkat kolla upp. Däremot så lyckas jag inte blockera förfrågningar i min brandvägg som skall till MS, och det är ju lite spännande. Undras hur mkt slantar MS betalat Zyxel 🤔

Kaj
5/16/16, 9:48 AM
#12

#0

Är det dålig kvalitet även på bilder som du får upp då du surfar? Typ om du söker på  något via google och sedan går in på länken Bilder och tar upp dom i din webbläsare.
Pröva dessa
https://www.google.se/search?q=high+resolution+pictures&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjzq9CdjN7MAhXCVSwKHayPAroQ_AUIBygB&biw=1477&bih=811

Om det är dålig kvalitet även där så är det nog ditt grafikkort.
Besök hemsidan för den leverantör av ditt grafikkort och ladda ner senaste versionen av dess drivrutin och installera.

Jag antar at du redan verifierat att inställningarna för din skärm är satt på högsta upplösning.

[VSK]
5/16/16, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Använder ts google chrome så kan man öka bildkvaliteten i själva läsaren. Dock så tar det mer kraft från datorn samt mer bandbredd så klart. 

Men problemet var ju även dålig bildkvalitet lokalt. 

Hur upplever ts bildkvaliteten på denna bilden? iFokus komprimerar bilden lite, men dubbelklicka på bilden. Kan du se hur stort detta munstycke är? Alltså kan du se siffrorna (trots att de är upp och ned) ?

Annons:
pernillaoscarsson
5/16/16, 12:58 PM
#14

Det är enbart i bildvisaren som kvaliteten på bilderna blir dåliga. Bilder på hemsidor och annat ser helt ok ut, så som man förväntar sig att se dem. Jag har laddat ner två olika program, det ena heter faststone och det andra minns jag inte, har inte datorn uppe så kan inte kolla. I dessa programmen är kvaliteten i alla fall bra. Dock kan jag inte få faststone som standard visare vilket irriterar mig. Det andra programmet är mer ett redigeringsprogram än en visare så där måste jag klicka upp alla bilderna var för sig vilket inte heller är så kul när man bra vill gå igenom och sålla ut dåliga bilder efter uppladdning. Så helt nöjd är jag inte, men det duger absolut tills jag hittar något annat bra program. Saknar dock Windows photo gallery från förra datorn. Det var perfekt, enkelt att gå igenom bilderna och lättare redigering kunde göras direkt.

[VSK]
5/16/16, 1:06 PM
#15

Ts kan det helt enkelt vara som så att bilder i din dator har betydligt bättre kvalitet än de på nätet generellt sett, så kolla i dina inställningar för ditt grafikkort om där finns så du kan välja på kvalitet eller prestanda. Du borde ha nån form av kontrollpanel för ditt grafikkort.

Har du inställt på prestanda, så ser du garanterat ingen skillnad på bilder på nätet ändå då de är så sönderkomprimerade. Vet inte men tror inte Flickr komprimerar bilderna.

Gamla photo viewer kan du få fram med en "trollstav".

http://www.cnet.com/how-to/how-to-get-windows-photo-viewer-back-in-windows-10/

Vill du redigera dina bilder med ett tredjepartsprogram om du ser bilden i din bildvisare så högerklicka bara i bilden och välja "öppna med", sen pekar du på ditt program du vill redigera med. XnView har detta stödet. Inte alla tredjeparts bildbläddrare stödjer detta men de flesta iaf.

[VSK]
5/16/16, 1:07 PM
#16

Windows 10´s egna bildvisare stödjer högerklick och öppna med.

Kaj
5/16/16, 1:36 PM
#17

Windows 10 identifierar automatiskt din skärm vid installation och försöker att sätta en skalning som skall vara optimalt. Detta har flera dock rapporerat inte fungerar så bra för vissa skärmar och datorer. Orsaken är att bara program som ä skrivna för att känna igen skalning fungerar. Problemet med dålig upplösning är speciellt vanligt på skärmar med hög resolution (DPI).
Därför kan olika program visa bilder i olika kvalitet. Ex är Google Chrome anpassat för skalning och ger en bra bildkvalitet. Spotify's UI är däremot INTE anpassat för skalning så där blir ikoner etc suddiga om man skalningen är högre än 100% - dvs då skalas bilden upp till så många procent som skalningen är satt och kan bli suddig om programmet inte förstår sig på skalning och justerar detta.
Det kan således tyckas att Windows 10  inte hanterar upplösning och skalning bra men faktum är att det är tillverkarna av program och high resolution bildskärmar som inte anpassat sig till dagens möjligheter.
Ex s rekommenderar Microsoft idag alla utvecklare att göra ikonermed en upplösning på 256x256 pixlar. I Windows XP var rekommendationen  48X48 pixlar. Dagens skärmar förväntas alltså kunna visa mycket höge upplösning.
Eftersom Windows 10 försöker balansera din upplösning så bra som möjligt vid första inloggning i Windows 10 kan det hända att skalningen inte blir perfekt ens för Windows egna program såsom foto appen.
Skalning kan/ska appliceras på antingen systemnivå, appnivå eller på hårdvarunivå. Det är alltså till utvecklarna eller hårdvarubyggarna att se till att detta blir rätt om de ska användas under moderna operativsystem såsom Windows 10 mfl.

Du kan dock ställa in skalning och DPI manuellt för att se om det blir bättre då.
Pröva att skriva bildskärm i sökrutan och starta de programmet.
På första bilden skall du se hur skalningen är satt på just din dator. Pröva att ändra till 100% och e om det blir bättre då.
Om inte 100% blir bra kan du labba me större och mindre värden för att se om det gör någon skillnad.
Du ska även ha en möjlighet att via inställningarna för bildskärmen välja DPI. Om du hittar den så sätt även den till 100%.

Du kan behöva logga ur och logga in igen för att för att vissa appar skall ta de nya skalningsändringen - ex appen foto.

[VSK]
5/16/16, 2:26 PM
#18

Skalning i Windows 10 är ljusår bättre än de äldre Windows 7/8/8.1

Speciellt i 4k.

Kaj
5/16/16, 2:53 PM
#19

#18 håller med dig. Men fotfarande för många program som inte skalar. Inte ens Windows egna skalar alltid - ta ex inställningar för mus. Den skalar inget även om du sätter 200% är den fortfarande lika liten i text och ikoner.

[VSK]
5/16/16, 2:58 PM
#20

#19

Japp, samt Photoshop 2014 skalar inte i 4k. Spelar ingen roll om man väljer den inbyggda förstoringen 200% så skalas inte menyerna men det är nu åtgärdat i 2015. Bara inse att det kommer ta ett par år till innan det mesta funkar smooth.

Annons:
Kaj
5/17/16, 9:38 AM
#21

Värst är kanske att Office programmen skalar dåligt. Jag har Office 2016 och om jag skalar till 200% så förstoras visserligen alla menyer och allt MEN dom blir suddiga - Där an man ju tycka att Microsoft borde fixat det. Fast jag har bara kollat på min dator hemma. Det kan ju vara så att det ä min skärm som skalar dåligt

Kaj
5/17/16, 9:44 AM
#22

Kollade just skalning 200% på min jobb dator och d blev inte Office suddiga. Så det är alltså min skärms hårdvara som inte är tillräckligt bra på att skala.

Det r ju tur för skalning är bl a till för personer med funktionshinder som dålig syn. Då får det inte bli suddigt i Microsoft egna program

Upp till toppen
Annons: