Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 3546 ggr
marcusln7
5/21/16, 10:57 AM

Vilken webbläsare?

Jag har en släkting som hat uppgraderat till Windows 10, och vilken webbläsare är bäst och säkrast för att göra bankärenden på?

Annons:
Maria
5/21/16, 11:46 AM
#1

Spännande att höra om det är någon skillnad. Jag har Chrome och det har funkat utmärkt. Jag har inte funderat på om det kan vara olika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
5/21/16, 12:04 PM
#2

Det ska inte spela någon roll för säkerheten i bankangelägenheter vilken webbläsare man har. Det är banken som ska sköta den biten, och problemen som kan finnas hänger ihop med hur god säkerhet banken har för inloggning och överföringar.

Alla operativsystem fungerar inte med alla säkerhetsutrustningar, men för Windows brukar banken se till att deras system fungerar. Oavsett operativsystem finns något sätt att använda bankens elektroniska hantering via webben, och de flesta banker har två riktigt säkra system, exempelvis Digipass och BankID på kort. Dessutom kan de erbjuda hantering från smart telefon.

Så för banksäkerheten behöver du inte bekymra dig om webbläsaren, utan det är mer en fråga om den alls fungerar, dvs att den kan tolka skripten rätt och skicka inmatningen på rätt sätt.

Däremot kan det vara praktiskt att installera en viss webbläsare som används enbart för bankärendena, så att man inte har en massa kakor och annat sparat i webbläsaren man använder för att surfa. Jag använder alltid Firefox när jag läser eller deltar i diskussioner på nätet, men mina bankärenden gör jag i Opera.

Maria
5/21/16, 12:06 PM
#3

#2 Bra att veta tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/21/16, 3:47 PM
#4

Se till att inte ha några trojaner på datorn. Så är du ganska säker

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
5/21/16, 3:53 PM
#5

Säkerheten på banken ska fungera också om det finns trojaner på datorn. En genomsnittlig användare har ganska lätt att skaffa trojaner, och väldigt många vet inte hur man bär sig åt för att slippa dem. Trojaner i datorn är ett problem när det gäller alla typer av inloggning där man har ett enda lösenord som säkerhet, men inga av de banktjänster jag känner till har så låg säkerhet.

marcusln7
5/22/16, 9:06 AM
#6

#2 Ok, tack för den bra förklaringen.

Annons:
[VSK]
5/22/16, 11:41 AM
#7

Sen är det så här att bankerna måste godkänna webbläsaren. Är webbläsaren inte godkänd så kan man bli blockerad, eller få notis om att godkänd webbläsare rekommenderas.

Kaj
5/23/16, 10:27 AM
#8

Kör alltid webbläsarna i privat läge så har du lite extra skydd.
För internet Explorer (som finns med i Win 10) så högerklickar du bara på IE ikonen och väljer "Starta In Private läge". Du hittar även den funktionen om du öppnar en ny flik. Om du inte satt någon startsida tpå nya flikar så har du en länk till In Private läge där.
essa lägen finns även för Edge (nya webbläsaren i Win 10), Chrome, FireFox, Opera med flera. Det är bara lite annorlunda hur man aktiverar dessa lägen samt att de heter lite olika. I Chrome heter det t ex "inkognito fönster" och i FireFox  "nytt privat fönster":
Alla går att starta genom att högerklicka på ikonen och välja det privata läget där.

Det privata läget sparar inga kakor eller annan information på din dator efter att du stängt ner webbläsaren. Så den funktionen är bra att använda inte bara på bankernas sidor utan på alla internet sidor där du genomför köp av olika slag.

Roosenlilja
5/26/16, 2:06 PM
#9

Har bank-ID på nätet via dosa och när jag loggar in där finns ett meddelande upp att banken har problem med inloggning från Windows 10
Vågar inte uppdatera pga det. Har Windows 7 och är nöjd än så länge.

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Kaj
5/26/16, 3:20 PM
#10

Skulle tro att det är för webbläsaren Edge man har problem med. Det är ju webbläsaren som sköter inloggningen till banken. Använder man Internet Explorer som även följer med Win 10 bör man rimligen inte ha några problem. MÖJLIGEN men troligen inte kan man kanske få problem om man vill installera Bank-id på sin Windows 10 dator (certifikatet läggs då på datorn). Men det är ytterst osannolikt att det skulle bli problem ändå.

Det jag kan änka mig att du pratar om är att du från din bank fått en dosa som du kopplar in i din dators USB uttag och sedan sätter in ditt kreditkort i. Att det då är den som inte fungerar - jag har en sådan från SEB men inte testat den i Win 10.
Jag kör mobilt bank-id på min telefon vilket är det överlägset bästa och säkraste sättet att logga in på bank och alla anda ställen om stöder Bank-id.

Maria
5/26/16, 3:22 PM
#11

#10 En dum fråga. Varför är det säkrare att logga in med telefonen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kaj
5/26/16, 3:26 PM
#12

Därför att du då inte hr något certifikat på din dator - typ om någon hackar den.
Certifikatet finns på din telefon eller platta för mobilt bank-id. Nä du startar de måste du så klart även ange en kod som bra du känner till.
Att det är enklare är förstås för att du i princip kan använda vilken dator, telefon eller platta som helst vid köp eller inloggning till bank - jag rekommenderar dock att man bara gör det på enheter som man vet vilka dom är

Maria
5/26/16, 3:27 PM
#13

#12 Aha. Tack då fattar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
_Fisken
5/26/16, 6:47 PM
#14

Telefonen har blivit en mkt bra bankaffärscentral.

Zepp
5/27/16, 6:19 PM
#15

Under förutsättning att du inte har något skit på din smartphone!

Du har väl AV på denna oxå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
5/27/16, 6:44 PM
#16

Ne, jag har OFF.  :-)

Upp till toppen
Annons: