Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1048 ggr
Hyeonmu
5/21/16, 5:25 PM

Klura ut vad som orsakar buggarna?

Har en dator som är köpt i andrahand av en oerhört vänlig själ för nästan ingenting, av honom (ej amatör) egenbyggd. Hårddisken fick flytta från gamla PCn fast den redan haft problem. Den har sex+ år på nacken så den har klarat sig bra. Stått stadigt på Current Pending Sector Count 95 och Uncorrectable Sector Count 2 i CrystalDiskInfo sen minst två år då jag först fick oro och kollade. Resurs- och Prestandaövervakaren reagerade bara på konfiguration av tre plug-and-play enheter samt genomsnittlig längd på disk-kö, (6-25) medel 9.

Hade problem med omstarter och grafikstörningar (ränder, färgglada prickar) när HDDn satt i gamla datorn, som jag nu vill tro var överhettning (mini-PC), det sopiga Packard Bell moderkortet jag fick byta tre gånger eller elfel, eftersom det inte varit ett problem sen den flyttat till den nya datorn. Däremot har grafikkortet krånglat sen dag ett. Han hade det liggande som jag förstod det så det hade inte gått i den här konfigurationen innan det flyttade hit (han kollade att allt fungerade hemma hos honom, men det var ju inget långtidstest), men var bättre prestanda än det som satt i. 

Det startar framför allt om sig gång på gång, förr nån gång per tre månader nu flera gånger per dag med crescendo i bluescreenofdeath. Varit bättre sen jag slutade spela krävande spel, vilket dock också var samtidigt som jag installerade om drivrutinerna från scratch pga nämnda bluescreen…. vilket inte hjälper mig i mitt felletande. Startade dock om sig både i och ur spel. Har en skum störning med en svart skuggtriangel som hoppar över skärmen ibland också, som om datorn har för lång lugg som vägrar sluta ramla ner i ansiktet på honom.

Nu idag slutade tangentbordet prompt fungera mitt under användande. Testade annan port, försökte förgäves hitta ersättningstangentbord att testa, hittade inget, avinstallerade drivrutinerna och startade om - tangentbordet funkade nån minut och började sen bugga på diverse vis….som jag inte kan vara säker på är datorns fel. Jag har kort stubin och migrän idag så han åkte i golvet innan drivrutiner avinstallerats och omstart gjorts. Så jag kan ha dödat just honom. Hittills fungerar det (NU hittade, typiskt…) andra tangentbordet bra. Förutom att mellanslag saknas så jag sitter och ctrl-v-ar mellanrum som en idiot…

Hade varit rätt lugn om inte datorn vid den nämnda omstarten för tangentbordets skull frågat om boot drive helt plötsligt. 

Jag är lite nervös för att det är hårdvarufel och vill definitivt inte störa säljaren igen, han har varit så snäll redan. Så om nån kan ge förslag och tankar/teorier är det varmt uppskattat!

(Men inte bara "köp ny dator/ett grafikkort, moderkort och hårddisk" dock, är ni snälla. 

Jag sitter och ctrl-v-ar en milslång text, jag hade tagit min Benz ner till närmsta elgiganten och köpt allt nytt omedelbart om jag kunnat. Särskilt ett tangentbord med mellanslagstangent… 
Det jag försöker klura ut är just vad jag kanske måste byta (förutom tangentbordet,för, aj mitt lillfinger), innan jag börjar köpa en massa saker för att konstatera att felet kvarstår ändå. Jag fick som sagt datorn av en kille för en mycket billig slant och då jag har stående inkomst jag pga handikapp ej kan rucka (med massa kostsamma olyckor hela tiden) betalar jag ändå fortfarande på lånet jag tog för den, så jag har tekniskt sätt inte pengar till nya delar alls.)

Annons:
Ladydragon
5/22/16, 12:00 AM
#1

tycker det låter som om det är nåt knas med grafikkortet och du borde prova att byta ut det faktiskt

Hyeonmu
5/23/16, 5:45 AM
#2

Tror du det kan påverka de andra områdena också? Grafikkort är lite det jag är
 mest rädd för.  Fick detta (GTX460) för 500, känns som att ett i samma klass eller
bättre lär gå på några tusen. Vet inte hur jag ska göra om det inte är drivrutinerna
på den som varit problemet. Ska se om jag kan få tag på ett äldre att låna och testa 
om det är det, då. Tack för ditt råd! :)

[VSK]
5/23/16, 7:20 AM
#3

Kan vara exakt vilka fel som helst som orsakar strul.

Kan vara en latent ESD-skada tex.  Har du ts kollat så att kylningen funkar som den skall? Hur varmt går datorns cpu och gpu vid belastning? 

Tyvärr så är 500 kr för ett GTX 460 alldeles för mkt pengar för ett sånt gammalt grafikkort. Grafikkortet lanserades 2010. 

För ca 1300kr så får du ett nytt GTX 750 Ti (lanserades 2014) som är ett betydligt bättre grafikkort på allt utom minnesbussens bandbredd (spelar ingen roll i det här segmentet ändå).

GTX 750 Ti drar dessutom nästan 2.5 ggr mindre ström (mindre värme mao).

Men ansträngd ekonomi så är 1300 kr mkt pengar. Det du kan göra är att avinstallera drivrutinerna med DDU och sen prova installera om drivrutinerna. Ibland kan DDU göra underverk.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Kaj
5/23/16, 10:14 AM
#4

Det kan ju vara både program som orsakar detta likväl som trasig hårdvara.

Om du har hårdvaruproblem så skall du hitta felkoderna i Eventloggen.
Skriv "händelselogg" i sökrutan och gå sedan till Visa Händelseloggar
På den första bilden har du en sammanfattning av Fel, Varning och information.
Fel är den mest intressanta här för dig för den anger fel i program eller hårdvara. Har du väldigt många där och då även under den senaste timmen eller de senaste 24 timmarna. Bör du kolla in dessa felmeddelanden för att se om du kan lokalisera ditt specifika fel.

Sedan bör du gå till mappen Program och tjänsteloggar till vänster och veckla ut den. Därunder har du en vy som heter Hardware events (hårdvaru fel på svenska antar jag).
Där skall du helst inte hitta något men om du gör det lär det tyda på att någon del av din hårdvara är trasig och behöver bytas ut.

Hittar du inga hårdvaruproblem bör du nog fundera på en ren ominstallation av operativsystemet. Och därefter lägga på program efter program tills du då ev. ser att problemen återkommer. Då har du rimligen lokaliserat vilket program det är som orsakar problemen.

Men mitt tips är att du har problem med hårdvara såsom disk, grafikkort, moderbord etc. Då är det bara att byta som gäller.

[VSK]
5/23/16, 10:28 AM
#5

Har ts provat datorn med annan nätdel och ser vad som händer då?

Hyeonmu
5/26/16, 8:30 AM
#6

#3
Värmen var det första jag kollade, efter bränt moderkort på tidigare 
mini-PC med pissig kylning och att jag för att undvika djurhår täckt över de enorma
ventilationsrutorna med fläktfilter. När jag kollat under spel ligger det under 
maxvärdena och vad jag varit van vid. Dammsög ur grafikkortet och bytte kylpasta
pga problemen för säkerhets skull. Hjälpte inte, även om tempen gick ner nästan 10 
grader. Som högst kommer grafikkort och CPU upp i 60-63. Har övervägt ändå få
 ner tempen. Fläktfiltret känns för tätt och isolerande. Tips?

Verkligen? Gick på prisjakts priser när jag tog det, då såldes det inte nytt för under 
1000. Nåja, fick hela datorn för 2500 (inkl. grafikkort), så han var ändå för snäll.
Tackar! Det ska jag anteckna. Möjligt att jag kan få det som födelsedagspresent om 
släkten går ihop. Då behöver jag bara härda ut tills i höst.

Ska testa DDU då. Var en massa debatt om den när jag läste på om den innan jag 
gjorde ominstallationen, så jag orkade inte chansa. Men när vanlig ominstallation inte 
fungerat har jag ju väldigt lite att faktiskt förlora.

Tack för din hjälp!

#4
Det enda jag hittade i eventloggen var USB-problem, strax innan originalinlägget.
Tyvärr inte smart nog att kolla direkt efter bluescreenen. Hur långt tillbaka kollar 
eventloggen? Sista dygnen bara, eller borde den plockat upp fel nån vecka tillbaka 
ifrån? Ska komma ihåg den är gången att kolla eventloggen omedelbart efter nästa
krash. Nu har den gått några dar utan återställning (sen jag bytte tangentbord, så det kanske var den otippade boven). 

Ugh, hatar ominstallation. OCD så jag måste spara allt så det blir extra omständigt
att installera, sen kopiera över gamla mappen från backup, se hur det går och så 
testa igen. Men, det är väl tyvärr så det får bli om det fortsätter.

Tack för tipsen!

#5 Jag har inte tillgång till mycket reservdelar så jag kan testa, tyvärr. Läst mest på
 engelska så jag är inte 100 på de svenska termerna men nätdel = nätaggregatet? 
Många fläktar och betydligt starkare processor och grafikkort än jag hade i äldre
datorer gör att äldre nätdelar från mina tidigare datorer tror jag skulle vara för 
"svaga".

Annons:
[VSK]
5/26/16, 8:54 AM
#7

#6

Nätdel, nätaggregat eller som det heter på engelska PSU (Power Supply Unit).

Har du för klen nätdel som kan det mesta hända. är nätdelen billig så kan du faktiskt bränna hårdvara. Det är ohms lag som gäller, och om nåt av de sjunker så vill nätdelen höja annat. 

Jag vet hur det är att inte ha reservdelar att prova med. 

Vet ej om jag missat det, men orkar du lista allt i din dator så kan jag försöka räkna ut hur kraftig nätdel du bör ha. Tex antal hårddiskar/SSD, vilken processor som sitter i, vilken nätdel du har mm.

Kaj
5/26/16, 9:23 AM
#8

6 - eventloggen sparas så länge som den inte är full (vet ej hur stor Windows anser att den kan bli eller om du kan ändra det själv faktiskt).  Normalt några veckortill månader dock. Det beror lite på hur stor den blir pga. olika Events.

I Ditt all verkar det ju vara tangentbordet. Inte helt ovanligt att just perifera enheter orsakar just BSD. Det beror på att leverantören då har skrivit en buggig eller felaktig drivrutin som hoppar in och använder minnesutrymme från en adress den inte får använda. Väldigt vanligt bland spel och game prylar.

Upp till toppen
Annons: