Annons:
Etikettwindows
Läst 2482 ggr
musculus
5/23/16, 8:41 PM

Fabriksåterställa windows 7 msi

Hej!

som rubriken lyder ska jag återställa min windows 7, orsaken är att på disk C har utrymme börjat försvinna mystiskt utan att jag gör något så nu har jag endast typ 100mb kvar o kan knappt göra något + att datorn börjar bli seg.

Har återställt datorn en gång tidigare men jag har glömt bort hur jag gjorde. Jag har en cd skiva som följde med datorn. 

Har tittat på massa yt klipp när andra återställer men inte på en msi. Är inte så insatt på datorer, Hoppas på att finna en lösning så jag kan återställa den som nytt och sedan installera Windows 10 hade jag tänkt. 

Blir mycket glad ifall någon är så snäll och delar med sig om sin kunskap till mig hur jag ska tillväga gå!

lite fakta om datorn:

Windows 7 home premium

MSI 

hemma byggd, dock inte jag som byggt. Har dessutom tappat kontakt med han som byggt.

3TB disk D 50GB disk C

1 återställnings/installerings skiva fick jag med 

Tack på förhand!

Annons:
marcusln7
5/23/16, 10:09 PM
#1

Kör du Windows på hårddisk C och övriga program på disk D? Undrar bara för att du kan ju bara ha Windows på disk C och övriga program på disk D eftersom du har 3 TB på disk D. (Men du kanske redan har så) 🙂

Att återställa Windows är enkelt och fungerar ungefär likadant på Windows 7, 8 och 10. Du öppnar först:

  1. Kontrollpanelen
  2. Sök i sökrutan efter "Återställning"
  3. Sedan klickar du på rubriken "Öppna Systemåterställning" (Den bör heta så på Windows 7)
  4. Där efter kommer ett fönster upp med info om systemåterställning, vad den fixar och sen följer du guiden.
musculus
5/23/16, 10:45 PM
#2

#1 Jag var inte så duktig o kunnig på dedär när jag fick den, det lärde jag mig senare att installera program på disk D istället för C, mesta delen av programmen är installerat på disk D, även bilder, video, dokument och musik sparas där.

Hmm.. Jo windows är på disk C samt användar data o andra användar filer som är viktiga.  

En systemåterställning återställer väl inte datorn till hur den var som sprillans ny?

https://www.youtube.com/watch?v=8p_9bmC4B4s

följde hans metoder och allt funkade på min dator som det gick för honom tills jag kom till steget (ungefär 7.45 på klippet) då man ska välja en disk med högst utrymme. 

På klippet har han 2 diskar att välja men jag hade 4 (tror jag) att välja. Valde disken 0 partiton 2 som på min har 2700gb men det gick inte att formatera på grund utav ett windows fel (Gpg eller något sådant som disken kördes på). Detta blev allt för avancerat för mig att förstå på så kort tid så jag gav upp för ikväll.😴

Taggeman
5/24/16, 12:24 AM
#3

En ide varför du får mindre med minne på din hårddisk kan bero på att det ligger med automatik att ta säkerhetskopior.  🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

musculus
5/24/16, 6:27 AM
#4

#3 låter rimligt att det gör så, kan man stänga utav det?🤔

Kaj
5/24/16, 8:54 AM
#5

Du bör först gå in och titta till dina backup inställningar. Om du där tidigare angett att backupen skall ta med även dina egna datafiler samt att den skall spara flera generationer brukar det vara orsaken till att disken snart blir full.
Vid inställningarna kan du ange att ex bara ta med operativsystemet och även att välja att rens gama kopior Då kan många sköna GIGABYTE plötsligt dyka upp igen.

musculus
5/24/16, 2:41 PM
#6

#5 Jo de skulle jag kunna göra men jag känner att det finns så mycket gammalt som jag bara vill ha bort från datorn. Gör datorn som ny och fräsch innan jag uppgraderar windows 10

Btw nu håller jag på att installera windows, stegen jag gjorde var:

1. satte i återställningsskivan

2. startade om datorn

3. tryckte på valfri tangent (som det stod) när den bootade upp.

4. windows läste filerna och rutan med språk kom upp. Angav svenska och gick vidare.

5. Installera windows kom upp så jag klickade där, licens avtalen accepterade jag.

6. En fråga vad för installation jag vill göra kom upp och jag valde "Anpassad (avancerad)" 

7.  frågar var jag vill installera windows, och då finns 5 alternativ: 

Disk 0 partition 1 MSR (reserverad) 128MB     Disk 0 Partion 2 Primiär 2794GB     Disk 1 inte allokerat utrymme 100MB    Disk 1 partition 1 System  51GB   Och Disk 1 partition 2 Logisk 4GB 

Enligt klippet jag länkade menar han att jag ska välja den disk med mest utrymme och sedan klicka på formatera som finns som alternativ i rutan. 

Provade den Disk 0 partition 2 som har 2794GB och är typen "primiär" men det går ej att genomföra för att disken har partitionstypen GPT. 

Hoppas texten är begriplig att läsa det blev så mycket info att skriva 😛

Annons:
Kaj
5/24/16, 5:02 PM
#7

Vilken disk är det som idag är C disken?
Är det den som heter Disk 0 partition2 på 2,794 TB ?
Att den disken är en GPT är naturligt då den är över 2 Terabyte

MBR är det äldre formatet på bootbar isar som nu helt håller på att ersätta av GPT. Bland annat för att MR endast hanterar upp till 2TB medans en GPT formterad disk hanterar väldigt mycket större diskar. Dessutom sparas boot informationen på flera ställen på en GPT disk och kan alltså fungera även om en eller 2 bootsektorer blir korrupta. En MBR disk sparar bara det på ett ställe och blir således obrukbar om datat där förstörs.

Om din 2,294 TB disk INTE är en UEFI formaterad disk eller att din dator INTE är en 64 bitars dator kommer det inte gå att installera Windows där.
Det är nämligen kravet för att kunna boota till en GPT disk. Formaterad under UEFI och körs under en Win 64 bitars dator.
UEFI är en disk som inte längre lagrar boot informationen i BIOS.
UEFI stöds bara om hårdvaran i din dator och disk stödjer UEFI

I Ditt fall ser det mer ut som att Disk 1 partition 1 System  51GB   är din C disk idag och den borde du kunna installera ditt Win 7 på. Men då har du som sagt en systemdisk på bara 51 GB. Men det skall mer än väl räcka för att ha ditt Windows på.. Windows 0 tar bara upp sisådär 10 GB. Sedan tillkommer utrymme för alla dina program och data. Men program och data kan du ju sedan välja att lägga på din stora disk på 2,974TB. I Windows ändrar du detta under inställningar.
Faktum är att det bara är bra att inte ha för mycket trafik igång på Windows disken. Operativsystemet trivs bäst på en egen partition och blir då snabbare.

Jag kan tänka mig att din hårdvara och disk på 2,974 TB INTE stödjer UEFI och att det är orsaken till att den disken inte är formaterad för UEFI utan för gamla BIOS. Så den kombinationen är inte tillåten att installera Windows på. Disken måste alltså vara BÅDE PT och UEFI.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824839.aspx

musculus
5/24/16, 10:30 PM
#8

#7 Tack för informationen! Jag valde att formatera Disk 1 partition 1 system (C disken) och då funkade det. Har nu återställt datorn men ett problem har dykt upp…

Jag hittar inte produktnyckeln till windows… Och för att jag ska kunna uppdatera till window 10 måste jag ange den. Har tittat i kartongen jag fick med men hittar inga papper om någon produktnyckel, högerklickade på "den här datorn" och hittade produkt ID men frågan är hur jag ska kunna få reda på produktnyckeln…?

Record
5/25/16, 10:06 AM
#9

#8

Om du hör med det företaget där du köpt datorn, de har en kod för att se den "Key:" som finns, såvida inte du raderat den.

Kaj
5/25/16, 10:33 AM
#10

Om du köpt en kopia a du ringa Microsoft support - då kan dom hjälpa dig.

Annars finns det lite olika knep.

  1. NIRSOFT har en utlity som bruka funka. Men om d har en OEM brukar det inte alltid gå att få ram med deras utility Du kan alltid pröva
    http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

  2. Produkt nyckeln finns lagrat i ditt register men i lätt läsbar form tyvärr.
    Kör bifogad vbs script så kommer den att översätta din nyckel till dig  klartext från ditt register.
    Alternativt kopiera in följande text i Notepad och sparfilen som en vbs fil

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

musculus
5/25/16, 3:35 PM
#11

Hittade min produktnyckel nu hehehe…☺️ Den fanns på ovansidan på datorn märkte de först nu när jag skulle dra ut en usb sticka.

Skrev in den direkt på datorn och det lyckades! 🙂

Stort tack ska ni alla ha som hjälpt mig! 🙂🙂

Upp till toppen
Annons: