Annons:
Etikettövrigt
Läst 1378 ggr
Tarotstollan
6/12/16, 7:33 PM

Vad är felet, Windows10.

Jag hinner knappt sätta på datorn innan kylsystemet sätter igång och dånar, bokstäverna låser sig så jag kan inte skriva får trycka 2-4 ggr på varje bokstav innan den skrivs på skärmen och många bokstäver är inte ens med jag får rätta massor av ord. . När kylningen är klar går det lättare att skriva men den sätts på igen efter någon minut.
Jag ser att det skickats massor av rapporter till Microsoft om olika fel, bl. a. om att Internet Explorer slutat att fungera och återstartat igen.
Det står att jag skall få rapporter om tillrättande till min säkerhetssida men ännu inget, fast att det varit så här sedan datorn tvångs uppdaterade sig till Windows 10.

Finns något jag kan göra eller kommer det att vara så här i framtiden?
Jag har tappat lusten att skriva på iFokus. När jag stänger av iFokus och spelar spel eller skriver på andra sajter funkar det perfekt.
Jag är helt novis på det mesta om datorer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Aniara14
6/12/16, 9:17 PM
#1

#0 Ifall det inte gått mer än en månad sen du blev tvångsuppgraderad till Win 10 så tycker jag du ska försöka gå tillbaka till ditt tidigare operativsystem, om du var nöjd med det.

Citat från Microsofts egen hemsida:

"Återgå till Windows 7 eller Windows 8.1

Om det var mindre än en månad sedan du uppgraderade till Windows 10 kan du återgå till den tidigare versionen av Windows genom att välja Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning och sedan välja antingen Återgå till Windows 7 eller Återgå till Windows 8.1. Detta påverkar inte dina personliga filer, men det tar bort alla appar som du installerat efter uppgraderingen till Windows 10."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
6/12/16, 9:26 PM
#2

Ja, jag har funderat på det men samtidigt så skall ju min dator fungera med 10, så då borde det ju göra det, tycker jag!🤓

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
6/12/16, 9:30 PM
#3

#2 Tyvärr är det många datorer, vissa spel och diverse hårdvara, som inte verkar fungera särskilt bra med Win 10.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
6/12/16, 9:47 PM
#4

Jag är inte inne  på så många olika sidor och det är bara här inne på iFokus det krånglar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
6/12/16, 10:02 PM
#5

#4 Det verkar ju mystiskt…🤔🤔

Jag har inga särskilda problem här på iFokus, och har aldrig haft, men jag har ju inte Win 10 heller, utan 7 och 8.1, så det är ju möjligt att det kan ha nåt med det att göra.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Record
6/12/16, 11:25 PM
#6

Problemet du beskriver är när trådarna är långa, så får jag skriva långsamt för att få med allt tror att det hör ihop med stavningskontrollen.

Annons:
Kaj
6/13/16, 8:51 AM
#7

De flesta av oss har samma problem med iFokus och Internet Explorer. Det har INGET med Win 10 att göra - du säger ju själv att det funkar överallt utom på just iFokus. Om du backar tillbaka kommer du få samma problem. Jag kör en Win 7 dator och har åxå det problemet.

Jag bytte till Chrome när jag skall skriva på iFokus och där har jag inte problemet.

Problemet är att IE10 och IE 11 använder sig av grafikkortets GPU för att få upp prestanda på framför allt JavaScript. Har man äldre drivrutiner till grafikkortet så upplever man ganska ofta problemet med att bokstäver inte "tar" samt att fläkten drar igång pga cpu belastningen.
I bland hjälper det att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet (besök deras hemsida och ladda ner det senaste). I bland kna det även hjälpa att slå av att IE skall använda grafikkortets processor. Det gör du under internetaltervnativ, fliken Avancerat och första valet "Använd programvarurendering i stället för GPU rendering".
Visserligen kan andra webbaserade program och sidor då bli lite långsammare men det är ju lätt att ställa tillbaka. Observera att det inte alltid fungerar med detta och då måste du ladda hem de senaste grafikdrivrutinerna - bör du ändå göra om du uppdaterat till Win 10.

Det är alltså ett utvecklar problem som iFokus utvecklarna bör titta på för det går att optimera JavaScript koden för detta problem.

Inkanyezi
6/13/16, 11:07 AM
#8

Man kan få avsevärd förbättring av laddningen av sidor om man lyckas identifiera vilka javaskript som egentligen inte behövs och blockerar dem, exempelvis med Adblock eller liknande program. För mig är en del webbsidor, inte bara iFokus, sällsamt slöa när alla skript är tillåtna och all reklam får vara med. Särklassigt stor skillnad med skriptblockering får jag på de flesta av våra tidningar.

Men ett av problemen med NoScript och Adblock Plus och liknande tillägg är att de inte kan agera proaktivt, utan webbläsaren måste ladda det som ska blockeras, och även skriptblockerarna tar CPU-tid. Det innebär att om man exempelvis har sådär en fem sex flikar öppna i webbläsaren när man stänger den och sedan öppnar den igen, kommer alla skripten i alla de sidorna att analyseras innan de tas bort. Det gör att första gången man tittar på en webbsida med många skript kommer att ta rätt lång tid även om man har motat bort dem.

Problemet är större ju fler flikar man har öppna i webbläsaren.

Det är framför allt animeringar och ljud man behöver ta bort, men det hjälper också om man blockerar en del bilder/grafik. Problemet har sin grund i att webben utvecklas som ett vildbygge där olika aktörer gör lite som dom vill och mycket sällan tar hänsyn till användarens upplevelse.

Record
6/14/16, 10:47 PM
#9

Var ligger stavningskontrollen vid kommunikationen på iFokus, jag har ingen office på datorn, och är van att skriva snabbt som gammal telegrafist, tar jag emot i 120-takt och skriver vidare till skrivmaskin/dator, så jag tror att problemet (missad text) ligger i programvaran för iFokus.🤔

Tarotstollan
6/14/16, 11:03 PM
#10

Vet inte riktigt vad som hänt men nu har datorn funkat helt ok i 2 dagar.
Var så förbannad i #0, så när jag klickade på den gula gubben uppe i högra hörnet, valde jag den sura gubben och då kom det upp olika saker att trycka på som jag inte var nöjd med. Jag tryckte i olika saker och skickade iväg, efter någon timma så började saker fungera ok igen. Hoppas att det fortsätter fungera nu!
Är det någon annan som testat "gula gubben"?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Record
6/14/16, 11:22 PM
#11

Var finns denna gubbe?

i browsern (IE) eller iFokus (smile) ??

Tarotstollan
6/14/16, 11:33 PM
#12

Uppe i högra hörnet efter stjärnan och kugghjulet, precis under X där jag stänger av sidan. Den finns inte inne på Win10 startsida utan på min gamla startsida, skrivbordet tror jag det är.
Usch, vad dålig jag är på att förklara och veta vad saker och ting heter!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Inkanyezi
6/15/16, 8:00 AM
#13

Stavningskontrollen är den eventuella stavningskontroll man har i sin webbläsare. Jag vet inte hur den jobbar i Edge, men den jag har i FF slöar inte ner mottagningen av tangenttryckningar alls.

Stavningskontrollen ska kunna aktiveras och inaktiveras genom en meny man får upp när man trycker höger musknapp i redigeringsfönstret. Där väljer man också språk, när stavningskontroll är aktiverad.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Record
6/15/16, 10:57 PM
#15

Tack Inkanyezi

Upplever att vid långa trådar så blockeras tangentbordet, men å andra sidan när jag gör tillägg i listan finns mina nya ord med vid andra platser än i fokus, så troligen ligger det i Egde. Hittar ingen språkinställning. 🤔

Upp till toppen
Annons: