Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1974 ggr
Nanna70
6/18/16, 10:13 PM

Asus EeeBook E403SA-WX0002T 14"

Någon som vet om den är bra? Går det att använda iTunes på den?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
Aniara14
6/18/16, 11:40 PM
#1

#0 Nej, inget jag skulle vilja lägga nästan 4000 kr på. 😕

Pytteliten SSD, bara 4GB minne, integrerat grafikchip och lågupplöst skärm, väldigt klen processor, inte senaste och snabbaste Wifi standarden ac, osv.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
6/19/16, 11:18 AM
#2

det är möjligt att det kan finnas bättre alternativ, men för att kunna bedöma det och ev tipsa om alternativ behöver man veta vad det är du tänker dig att göra med den 🙂. för 4.000 måste man ju räkna med att man får göra avkall på en hel del funktioner så då är det frågan om vilka som är viktigast för var och en personligen.

jag oroar mig mer för lagringsutrymmet är för RAM-minnet, och sen är det ju ingen vidare skärm - då tänker jag inte så mycket på upplösningen som på att det är en TN-skärm. processor och grafikdel är naturligtvis halvklena men nog klarar de lite surf och dokumenthantering utan problem alltid - där är ju då den låga skärmupplösningen till fördel. och med den klenare processorn får du också bra batteritid. så behöver du inte mer processorkraft är det helt ok, dålig är den inte! har svårt att tänka mig att det skulle vara nåt problem med iTunes förresten - bortsett från att det alltid är problem med det djävla iTunes förstås, haha😃.

TN-skärm och väldigt liten internlagring är å andra sidan helt normalt i denna prisklass, men det kan ju hända att det går att leta upp något mer prisvärt, om man som sagt får veta mer om dina behov 🙂. alternativt att det går att få tag i nåt likvärdigt men nån tusenlapp billigare. det finns ju ett väldigt enkelt sätt att få större lagringsutrymme utan att det kostar mer, och det är att nöja sig med en mekanisk (större) hårddisk istället, men det rekommenderar jag verkligen inte, det segar ner datorn nåt fruktansvärt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Nanna70
6/19/16, 6:40 PM
#3

Tack för svar och tips! Jag har inte så höga krav på den, vill bara ha en lite mindre laptop som funkar att surfa på, kolla på svtplay mm. Och som sagt ha iTunes så att jag kan få över låtar till min mobil.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

kissidor
6/19/16, 6:57 PM
#4

tja jag tror inte du kan få så himla mycket mer för de pengarna faktiskt, men hur liten skärm kan du tänka dig då, kan du gå ner på 11,6" eller är det minst 13,3" du vill ha? jag hittade ett par alternativ med bättre skärm (IPS) med 11,6", men de hade samma processor och bara 64GB lagring de också. 

bestämmer man sig för att tåla TN-skärmen och istället kräva minst 128GB snabb ssd-lagring så får man upp dessa (under 4.000):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3403637,3399630,3528258,3635636 - de har var och en av dem någon fördel framför de andra så det är en smaksak 🙂, en har mer RAM, en har mer lagring, en har bättre processor (men sämre batteritid), en har bättre skärm

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
6/19/16, 8:36 PM
#5

#3 Vad sägs om den här då, för 3990 kr?

15.6" laptop med full HD skärm, 1920x1080 upplösning
  Intel Core i3-5010U, 2.1 GHz Processor
  Intel HD Graphics 5500
  8GB RAM
  128GB SSD
  Windows 10 (64bit)
   Vikt 2.3 kg

Verkar ha åtminstone dubbelt så bra specs som datorn i trådrubriken, för samma pris.

Det är en s.k. "Fyndvara" som bara finns i ett eller ett fåtal exemplar, så om du är intresserad av den så gäller det att slå till snabbt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
6/19/16, 9:47 PM
#6

MYCKET bättre specs förstås - men nu säger ju TS att hon var ute efter en lite mindre dator. men om inte denna är för stor och TS vill slå till på den vore det kanske bra om man visste vilket det var och var den fanns - eller hur 😃?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Aniara14
6/19/16, 10:21 PM
#7

#6 Jag trodde att 15.6" räknas som mindre dator?? 🤔 Den har ju bara 4 cm större skärm, och 800 gr tyngre vikt än den i trådrubriken.

Själv tycker jag att allt under 17.3" skärm på laptops är pyttelitet. Mina gaminglaptops är rejäla doningar, som är ca 4.5 cm tjocka, och väger närmare 5 kg per styck… ha ha😃😃😃

Jag satte inte ut länk till den, eftersom det då är stor risk att nån annan haffar den ganska omgående, innan ts ens hinner ta ställning till om det är nåt intressant för henne eller inte.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
6/19/16, 10:55 PM
#8

uff 🤦‍♂️ - nja för mig är min 15,6" min stora dator - och sen har jag en 12,5" som jag betraktar som min lilla dator - och sen har jag en 10,1" chromebook också som min pyttedator 🙂. 800 gram extra är helt klart nåt man skulle märka när man springer runt med en dator😉. både min lilla och min pytte väger under kilot 👍. 

men det ska sägas att jag spelar inte (jag nöjer mig med hayday på min platta jag 😊) , det rör sig ju om en helt annan typ av maskiner - trots att de ligger i samma prisklass som en ganska vass gaminglaptop (utom chromebooken då förstås) är det ju väldigt annorlunda djur och det är helt olika saker man betalar för. 

aha, då fattar jag hur du tänkte 🙂, jag trodde ärligt talat att du bara hade glömt länken 😊.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
6/19/16, 11:18 PM
#9

#8 Ja, jag bara älskar❤️😍 mina 17.3" gaminglaptops, så tjocka och stadiga och rejäla! Dom är inte Ultrabooks alls, utan Bamsebooks, ha ha! 😃😃😃

Dom har dubbla kylfläktar, och 2 st av dom har dessutom kylflänsar av koppar, så det blir aldrig problem med överhettning och sånt, som annars är en ständig risk och plåga för många tunnare laptops så fort dom måste jobba lite hårdare.

Dessutom är dom mycket snabbare på allt än vanliga standard och budget laptops.

Fast jag brukar inte använda dom att spela på särskilt ofta, till det har jag istället en stationär dator med i7-4790 cpu och gtx 760 gpu. Den älskar jag också, ❤️😍den är så snabb och tyst, bara susar lite svagt, och blir aldrig varm heller.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
6/20/16, 6:44 AM
#10

haha, ja var och en blir salig på sin fason 😃!

min lilla och min pyttis är fläktlösa, så de väsnas ingenting och blir på sin höjd ljumma 🙂. (dotterns dell xps 13 låter som ett stridsflygplan dock, men hon sitter alltid med hörlurar så hon lider inte av det.) 

men visst är det en enorm skillnad i processorkraft - men till vardagliga sysslor som jag har dem till är det nästan snarare deras pinsnabba ssd-diskar som blir avgörande. men vill man nödvändigt ha så tunt och lätt och med en grym batteritid utan att kompromissa allt för mycket med prestandan får man som sagt betala för det, det blir minst samma pengar som för en anständig gaming-laptop

men då har du alltså enligt vad jag kan utläsa ur texten en stationär speldator och minst tre värsting  gaming-laptopar - trots att jag själv har fler laptopar än nöden brukar anses kräva blir jag ändå lite nyfiken - hur blev det så 🙂?

PS. Nanna70, ursäkta för OT 😊! hoppas vi inte spårat ur alltför mycket i din tråd - vi bara bevakar den lite här ifall du återkommer med fler frågor 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Nanna70
6/20/16, 10:08 AM
#11

Ingen fara 😀 Nu har jag iallafall slagit till och beställt den asus som jag funderade på och som jag skrev i rubriken.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

kissidor
6/20/16, 12:10 PM
#12

ja bara du inte tänker spara just nåt på den så kommer den nog att funka helt ok för dina behov 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
6/20/16, 12:25 PM
#13

Vill man ha en platta och bärbar i samma som dessutom har både Windows 10 och Android (dual boot) så kan jag rekommendera en webbplats i china. Jag köpte en CHUWI 12 timmare där i från (kostar 1.900 kr) samt ett löstagbart tangentbord (370 kr) .
En Z8300 processor, en 4k skärm mm. 
Jag köpte även en 64GB SD card (176 kr) så jag inte behöver få slut på disk.
Är väl ingen raket prestanda men duger lätt för vanligt arbete, titta på film, surfa mm.
Windows är engels men man laddar ju ner gratis svenskt paket under inställningar i Windows och sedan är det svenskt Windows.
Tangentbordet är förståss på engelska men vet man bara var de svensk tecknen finns så är det inga problem. Om man kör utan tangentbord är det så klart på svenska efter att man installerat det svenska språkpaketet för Windows 10.

Jag har köpt en massa saker från dom (banggood.com). Gratis leverans till Sverige - tar ca 7-10 dagar. Alt från teknikprylar till kläder.
De har garanti på leveransen och produkten. Du kan välja att dom skall ange en anonym avsändare (så du slipper tull):
Dom har även en butik i England och mellan Sverige och England är det tullfritt - fram till BREXIT ivf.

CHUWI HI12

http://www.banggood.com/search/chuwi-keyboard-hi12.html (här finns både plattan och tangentbordet.

http://www.banggood.com/64GB-Class-10-Micro-SD-TF-Micro-SD-Card-For-Mobile-Phone-p-975785.html

Annons:
kissidor
6/20/16, 1:36 PM
#14

ja banggood är bland de "kinashoppar" som har allra bäst rykte, där verkar man kunna handla rätt tryggt 🙂. 

otroligt värde för pengarna är det onekligen, och trots det är jag inte riktigt imponerad - man har väl skämt bort sig själv lite för mycket antar jag 😊. 

men jag kom själv över en sån här nyligen, dvs väldigt liknande den som du köpte kaj: http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_328162.html

jag köpte den dock i andra hand så då var den ännu billigare - jag köpte den mest av nyfikenhet - på dual boot-konceptet och på hur pass bra både android resp windows flöt med en sådan processor. den var ok men jag kommer att lämna den vidare till en annan tekniknörd som också får chansen att se vad de här grejorna går för 🤓

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
6/21/16, 10:39 AM
#15

#14 - den ser mer ut som CHUWIs 10 tummare och dessutom är skärmen inte 4K men annars verkar de vara samma vilket inte förvånar eftersom alla dessa datorer är byggda på Intels Z8300 med inbyggda grafikprocessorn Gen 8.

Som sagt inga speldatorer direkt men absolut bra om man vill ha en surfdator och titta på film. Det kommer numer samma datorer med intels M-Yxxx processorer som då ger ordentligt med prestanda. Men priset drar iväg så klart.

Min CHUWI 12 tummare streamar ex ¤k film från Youtube utan problem - inge flimmer eller hackningar i filmen oxh satan vilket bild när även skärmen klarar 4K upplösning. Det ger en 3D känsla utan att det är 3D. Djup och färg brilljerar.

Aniara14
6/30/16, 8:33 PM
#16

#10 "men då har du alltså enligt vad jag kan utläsa ur texten en stationär speldator och minst tre värsting  gaming-laptopar - trots att jag själv har fler laptopar än nöden brukar anses kräva blir jag ändå lite nyfiken - hur blev det så Glad?"

Ja, det kan man fråga sig, he he…😃 har ingen aaaaning om hur det har gått till, är heeelt oskyldig… 😇😃

Nej, men allvarligt talat så är det nog bara det vanliga välkända fenomenet att saker som man gillar och är intresserad av har man en tendens att samla på sig med tiden.

Ungefär som t ex kattfantaster sällan nöjer sig med bara en liten kisse därhemma, utan brukar helst vilja ha ett helt litet gäng "jamisar"🐱🐱🐱🐱🐱🐱

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: